Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Konstigt slitna R-däck
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (9808 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: slitna R-däck

martin F skrev:
Här ser man hur viktigt det är att ha en däcktemperaturmätare.

Ja, det är jättebra råd. thumbs up

Synd bara att det är svårt i praktiken att genomföra eftersom de flesta på vanliga "track-days" kör sista varvet lite lugnare, oftast ensamma så det tar en stund efter man åkt in i depån innan man krånglat sig ur sin bil och hämtat mätaren (även om man kan ha den innanför overallen är det väl många som inte har det) och sen sprungit runt och tagit minst 8 mätpunkter och hunnit skriva ner det...det hinner gå lite tid däremellan.

Hur vet man hur fort temperaturen minskat så man kan uppskatta driftstemperatur?

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

kotten skrev:
ice skrev:
Sänk trycket (jag kör med 1,5/1,6 kallt, på mitt A048-utrustade 960 kg:s-ekipage).

Skall testa det nästa år. Har du 1.5 bak eller fram?

Min bil väger 900 kg utan förare.

Jag kör med 1,5 på VF och HB och 1,6 på HF och VB.

Min bil väger 843 kg utan förare och utan bensin.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Göte RS6 Sjögren skrev:
Sliter man mitt i som på bilden har man för högt tryck!...

Min bil sliter VB i mitten, även när jag kör med 0,8 kallt/1,25 varmt.

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

ice skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Min bil sliter klossar när den står still, ja svårt att finna förklaringar till allt är det inte.

Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
ice skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Då kan man nog inte generalisera i detta ämnet.

Jag pratade om däckstryck och slitage med någon inom däckbranschen, men det var för flera år sedan så jag minns inte vem det kan ha varit.

Kontentan var i alla fall att smala och normala däck slet mitten vid för högt däckstryck.

Breda lågprofildäck slet mitten vid för lågt däckstryck. Anledningen är att det krävs en viss nivå på trycket för att pressa ut den låga stommen i sidled och därmed stabilisera slitytan. Det ger jämnt slitage. Vid lägre tryck kastas mitten av slitytan ut av centripetalkraften precis som på dragsters och därmed slits mitten fortare.

Med gatdäck så borde 225/45 på 7,5"-fälg kräva ett däckstryck på ca 2,6 varmt för att ge normalt slitage. Nu med R-däck och lätt bil så kör du ju på lägre tryck för att få rätt temperatur och grepp.

Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare

martin F skrev:
Här ser man hur viktigt det är att ha en däcktemperaturmätare. Den sparar in sig fort, kostar 1700 kr och ger direkt utslag om hjulinställning och slitage. Det är värdefullt vid alla ändringar ex ändring av dimension, märke, gummiblandning mm. Min erfarenhet är att det sällan är däckets fel oavsett märke utan yttre omständigheter som ger ett snabbslitet/sämre fäste.

Tryck och temp hänger ihop och det räcker inte alltid att bara gå efter trycket, då ser man slitaget först när det är försent.

Martin orionracing.se återförsäljare av Yokohamas R-däck

Kanske får bli en sådan mätare till nästa år.

Nu blir det att köpa nya Yoko A048, men dessa däck blir det att beställa från England. I Sverige är dom alldeles för dyra. Har inte hittat någon som kan sälja till samma pris. Ibland är det bra med EU. thumbs up

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Citat:
Med gatdäck så borde 225/45 på 7,5"-fälg kräva ett däckstryck på ca 2,6 varmt för att ge normalt slitage. Nu med R-däck och lätt bil så kör du ju på lägre tryck för att få rätt temperatur och grepp.

Man bör definitivt inte jämföra R-däck med gatdäck vad gäller tryck.
De flesta gatdäck blir BÄTTRE grepp- & stabilitetsmässigt med högre tryck.
R-däck är så styva i stommarna att sitationen blir helt annorlunda.

Mickes kommentar om däcktemp är bra, för det är skitsvårt att mäta - man får köra fullt, kasta sig in i depån och mäta direkt. Jag kollar helst på hur slitaget ser ut - ett krusigt mönster över hela ytan = bra.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

kotten skrev:
...Nu blir det att köpa nya Yoko A048, men dessa däck blir det att beställa från England. I Sverige är dom alldeles för dyra. Har inte hittat någon som kan sälja till samma pris. Ibland är det bra med EU. thumbs up

Ska' vi göra en deal? Jag berättar var jag köper billiga A048:or i Sverige; så berättar du var man köper billiga A048:or i England.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Kristoffer R skrev:
...det är skitsvårt att mäta - man får köra fullt, kasta sig in i depån och mäta direkt. Jag kollar helst på hur slitaget ser ut - ett krusigt mönster över hela ytan = bra.

Jag brukar

1) känna med rumpan hur det känns (rätt bra indikator, och ju lättare bil, desto lättare att känna - sa jag att jag älskar Sjuor? )

2) titta på "krullet" och hur det är fördelat över ytan. Är det blankt med korvar är det nog aningen för varmt, är det grovt är det för kallt och lite "krusat" är det rätt lagom

3) efter lite vana vet man ungefär hur mkt de brukar svalna efter sitt pass innan man hinner ut ur bilen, dvs jag vet att om jag lägger handen på och det inte sticks/tinglar efter ett par sekunder, då är det för kallt (under 45 grader typ) - denna analys kan man förvisso göra bättre med en mätare.

Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Var kan man få tag i en tempmätare med acceptabel tolerans? och hur noga är det, +-5C?

Mazda Rx-7 -94
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Nu har jag fått ett nytt förslag på varför däcken ser ut som dom gör, och detta kommer ifrån en Lotus mekaniker.

Läs och bedöm själva.

Däck tryck ska vara 1.8 bar fram 2.0 bar bak (just min bil). När man har för lågt tryck i lågprofil däck så slits de mest i mitten eftersom där finns inte tillräckligt tryck mot sidorna då centrifugal kraften tar över och kastar ut mitten av däcket speciellt när man kör fort och accellarerar hårt.
Att vänster bakdäck är mer slitet är pga "torque-reaction" genom drivlina. Bilar som har transvers motor och växellda (motor på tvären) sliter mer på ett däck än det andra, pga att en drivaxel är längre än den andra.

Uppsala
Här sen Jan 2003

kotten skrev:
Nu har jag fått ett nytt förslag på varför däcken ser ut som dom gör, och detta kommer ifrån en Lotus mekaniker.

Läs och bedöm själva.

Däck tryck ska vara 1.8 bar fram 2.0 bar bak (just min bil). När man har för lågt tryck i lågprofil däck så slits de mest i mitten eftersom där finns inte tillräckligt tryck mot sidorna då centrifugal kraften tar över och kastar ut mitten av däcket speciellt när man kör fort och accellarerar hårt.
Att vänster bakdäck är mer slitet är pga "torque-reaction" genom drivlina. Bilar som har transvers motor och växellda (motor på tvären) sliter mer på ett däck än det andra, pga att en drivaxel är längre än den andra.

MAo samma fenomen och orsak som förhögt tryck? Skeptisk Hur mjukt är ett r däck med förlågt tryck på mitten? Kan ngn siffer nisse räkna på hur mycket centrifugalkraften kan trycka ut mittendelen?

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005

Men körde inte du med 1.8-1.9 i tryck? Det kan ju inte spela någon roll med ett hekto hit eller dit

stockholm
Här sen Maj 2004

Fortfarande är man undrande vad som menas...kallt eller varmt tryck? Det framgår ju inte i senast inlägget? I övrigt är jag oxå skeptiskt till förklaringen. Gäller det varm tryck som du nu senast blev tipsad om, ja då vekar det ju mer rimligt tycker. Det stämmer mer överens med flera här och deras uppfattning inkl min egen. Tycker det verkar konstigt att din lätta bil ska ha så mycket luft kalla om det nu gäller det?

Nog för att det är en lätt bil men nog bör detta redan höga tryck ändå generera ett högre tryck med ett så högt starttryck(beroende på körstil)

Jag har svårt att se att du har haft för lite luft i däcken om du haft 1.8-1-9 kalla.

Med tanke på att jag kör förvisso på michelins r-däck ca 1.6 kallt(ca 2.0 varmt) på en bil som väger 1520kg tjänstv.
I övrigt är stommarna i r-däck som alla vet väldigt solida. Jag brukar t o m köra omkring min bil på gatan med ca 1.6 kallt,(får ingen stor skillnad i tryck här då jag kör lungt på gatan oftast) min bil väger trots allt 1520 tjänstevikt, trots det har jag inga problem mer än att däcktrycksvarnaren ger signal, vilken jag bara nollställer.
Nåväl de är väl bara att prova sig fram vad gäller tryck/ olika däck o s v. Lycka till.

Växjö
Här sen Jun 2005

Här är ett av mina bakdäck, Dunlop Direzza 245/40-17. Har rullat ca 750 mil, 2 ggr Anderstorp och 3 ggr konbana i övrigt landsvägskörning. Har haft ca 1.7 kallt vid Anderstorpskörningarna och 1.9/2.0 kallt annars.

Det syns kanske inte, men det är något mer slitet på mitten.
EDIT: Bilen väger ca 1000 kg med mig i.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Sen skall man nog inte antaga att det beter sig likadant med slicks som med R-däck heller.

BMW 330i -05
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Fortfarande är man undrande vad som menas...kallt eller varmt tryck? Det framgår ju inte i senast inlägget? I övrigt är jag oxå skeptiskt till förklaringen. Gäller det varm tryck som du nu senast blev tipsad om, ja då vekar det ju mer rimligt tycker. Det stämmer mer överens med flera här och deras uppfattning inkl min egen. Tycker det verkar konstigt att din lätta bil ska ha så mycket luft kalla om det nu gäller det?

Nog för att det är en lätt bil men nog bör detta redan höga tryck ändå generera ett högre tryck med ett så högt starttryck(beroende på körstil)

Jag har svårt att se att du har haft för lite luft i däcken om du haft 1.8-1-9 kalla.

Med tanke på att jag kör förvisso på michelins r-däck ca 1.6 kallt(ca 2.0 varmt) på en bil som väger 1520kg tjänstv.
I övrigt är stommarna i r-däck som alla vet väldigt solida. Jag brukar t o m köra omkring min bil på gatan med ca 1.6 kallt,(får ingen stor skillnad i tryck här då jag kör lungt på gatan oftast) min bil väger trots allt 1520 tjänstevikt, trots det har jag inga problem mer än att däcktrycksvarnaren ger signal, vilken jag bara nollställer.
Nåväl de är väl bara att prova sig fram vad gäller tryck/ olika däck o s v. Lycka till.

Tackar

Jag har precis mailat till Lotus mekanikern och frågat om det är kallt eller varmt som han menar.

Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Jag har nu fått svar "igen" från Lotus Motorsport och dom rekomenderar 1.8 fram och 1.9 bak coh dessa är med kalla däck och på bana. Jag har väldigt högt förtroende för Lotus och deras ingenjörer. thumbs up

Men var och en blir ju salig på sin tro.

Sedan skrev jag ju något ytterliagare om torque reaction och hittat en förklaring på det.

"A tendency for a car to turn in a particular direction when power is applied. Torque steer is common in front-drive cars because reaction forces created in the half-shafts can generate uneven steering forces in the front tires."

Översatt av ovan så säger meken följande:
När man använder ett drivpaket från en framhjulsdriven bil till driva bak. Då istället för att styra bilen de slita mer på ett av däcken.

stockholm
Här sen Maj 2004

Usch vem vill ha en sådan bil Ja klart man bör ha förtroende för Lotus inge snack om det.

Personligen gillar jag lerning by doing. Istället för att ta allt man hör för givet, varför inte prova att köra säg 1.6 kalla, efter det oavsett vad resultatet blir så vet du ju mer om saken kanske:up: Varför inte prova andra däck oxå.

Skulle jag köra de tryck BMW rekomenderar på min bil enligt deras speciella instruktionsbok till CSL skulle jag åka på 2.4 runt om. Nu står ju inget om banåkning dock, men i stort är ju CSL tänkt att gå där en del oxå

Som jag provat mig fram på min bil på banor känner jag klart skillnad i grepp om jag har ca 2.0 varma runt om, mot att jag har högre varmtryck, allt högre tryck ger sämre grepp, tycker mig känna det ganska tydligt, inget vetenskapligt, är trots allt ingen ingenjör.

Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Usch vem vill ha en sådan bil Ja klart man bör ha förtroende för Lotus inge snack om det.

Personligen gillar jag lerning by doing. Istället för att ta allt man hör för givet, varför inte prova att köra säg 1.6 kalla, efter det oavsett vad resultatet blir så vet du ju mer om saken kanske:up: Varför inte prova andra däck oxå.

Skulle jag köra de tryck BMW rekomenderar på min bil enligt deras speciella instruktionsbok till CSL skulle jag åka på 2.4 runt om. Nu står ju inget om banåkning dock, men i stort är ju CSL tänkt att gå där en del oxå

Som jag provat mig fram på min bil på banor känner jag klart skillnad i grepp om jag har ca 2.0 varma runt om, mot att jag har högre varmtryck, allt högre tryck ger sämre grepp, tycker mig känna det ganska tydligt, inget vetenskapligt, är trots allt ingen ingenjör.

Yepp, learning by doing är en bra idé. Skall testa lite lägre ringtryck nästa år i alla fall och se vad som händer.

Jag har bestämt mig för att testa mina original däck även nästa säsong.

Tack för alla dina inlägg och synpunkter

Glumslöv
Här sen Okt 2004

Jag har liknande slitage på min Elise. Bakdäcken är mer slitna på mitten och mot insidorna.

Jag har kört med varmtryck 1,6. 1,3-1,4 kallt. Dunlop Direzza 225/45-16. Temperaturen har varit högre på insidan och lägst ytterst.

Fram 195/55-15 är slitaget jämnare.

Konstigt slitna R-däck
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (9808 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande