Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
AC, vattenpump och elförbrukare
2545 besök totalt
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Hur mycket effekt drar de olika sakerna på en bil? En modern bil alltså.

Någon som har riktiga data på AC och vattenpump?

På BEHRs hemsida hittade jag AC siffror på ca 0.4 liter per timme.
"milförbrukningen" beror ju på hur mycket man kör den är inte så intressant.
Men vad motsvarar det i effekt?

Elförbrukare har jag en siffra på ca 400W på, låter väl rimligt med lite lampor och styrsystem.

Vad vattenpumpen kostar i effekt är dock svårt att få fram.

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Vi har haft en liknande diskussion ang. AC på PSC, min åsikt är att en AC för bil, inte borde dra mycket mer än en sån där AC för hemmabruk, en AC för hemmabruk ligger runt 850-1000W för dom vanliga "portabla" modellerna. så säg högst 1.5hk?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Finns det inte siffror på ECC's "kapacitet" hos tillverkarna. Vill minnas 9Kw kyla och 7Kw värme som siffror på nån gammal Volvo.
Lägg på lite förluster och du har max överföringseffekt i remmen.

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

ACn drar ganska mycket, en 5-10kW i alla fall, det är varvtalsberoende. Dock har de flesta (eller flera i alla fall, nyare SAAB, Fiat Coupe 16VT etc ...) funktionalitet i ECUn som stänger av ACn vid fullast på motorn, då man prioriterar moment, och knäpper i gång den igen när man åker dellast. Smidigt och elegant, man kan ACa utan att förlora accelerationsprestanda.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

De flesta nyare bilar har faktist ingen funktion som stänger av AC'n under hög belastning även om en sådan funktion förekom tidigare. De flesta moderna styrsystem brukar öka vridmomentet hos motorn för att kompensera istället. Hur mycket extra vridmoment som behövs räknas ut genom att bland annat mäta trycket i AC systemet.

En AC kompressor kan dra uppåt 10 kW om den har ganska hög kapacitet. Dock drar den i snitt inte så mycket. De flesta moderna AC kompressorer har dessutom variabel slagvolym så de kan enkelt anpassa kyleffekten efter behov. Hur mycket effekt AC kompressor drar och vilken kyleffekt den har brukar i regel tillverkaren ha information om, kolla upp märke och modell på kompressorn så kan man ta reda på det.

Generatorn drar nog kring 2-3 kW som mest, detta är förstås beroende på hur kraftig den är men jag antog en typisk generator. Hur mycket generatorn drar beror förstås också på hur mycket den belastas. Belastas den med 400W så kanske den tar kring det dubbla från motorn.

När det gäller vattenpumpen så har jag hört siffror kring 10 kW vid högt varvtal, men detta är väldigt beroende på pumpens kapacitet. Man kan räkna på det om man har tillgång till data om pumpen.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Är vi inte uppe i lite väl höga siffror nu?
10kW är enormt mycket effekt. Tänk bara på värmeutvecklingen som skulle bli.

23kw totalt på 1st rem?
Hur många ribbor har en normal rem?

Kolla räkneexemplet här:
http://www.jens-s.se/kataloger/1004.pdf

Kalkyleffekt 23kW
Driftfall borde kunne hålla sig till 1.1
Profil "L" bör passa ca 6000rpm och 20kW
Minsta rek. skivdiameter 75mm
1.24kw/Ribba får jag det till enl tabell sid 8?
23kW/1,24=18st ribbor, det blir en grooooov rem det (runt 90mm bred får vi nog räkna med)

Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

nu kommer jag med mer okvalificerade tankar

generatorn laddar väll fult vid ett ganska lågt varv typ 2500rpm ?
och AC kompressorn lär väll ta ett vist moment oavsett varv om den kan jobba under ultimata förhållanden men det borde bli mindre moment den tar på höga varv ?
och servon tar bara kraft när man svänger så det borde vara försumbart då man inte behöver effekten vid svängar där servon behöver arbeta!
sen har vi vattenpumpen där motståndet kommer stiga logaritmiskt så vid ett lågt varv så pumpar den inte så mycke vatten och trycket blir relativt lågt medan vid ett högt varv så kommer den försöka pumpa mycke och trycket kommer bli högt och då kommer den att dra betydligt mer

så räknar vi på Nm iställe för kW så kommer två av tre linjer falla medan linjen för vattenpumpen kommer att skena i höjden
sen vilken storlek de olika linjerna har är en annan sak
men tänker man att remskivårna inte ska ta upp effekt utan vrid då det är relaterat till varvet på motorn och vilken utväxling det har till skivorna

för riktionen är en kraft och den kraften x avståndet till centrum på skivan är moment och det är mometet x varv som är effekten
så ska den hålla imot så man kan ta ut 10kW på en rem som snurrar 60rmp så behöver den 100ggr mer friktion och troligen extremt klumpig än om den ska överföra 10kW på 6000rpm

sen så tror jag att de där sifrorna måste vara i det extrema fallen när man har pikat på effekten och det är ju först vid extrema flöden vattenpumpen kommer ge extrema efektförlust (sen vart det är är ju beroende på varv och pump )

en annat sett att se på saken som jag tänkte tillägga och jag vet inte om det rör till mer eller mindre

Norrköping
Här sen Jun 2003

Eric Josefsson skrev:
Är vi inte uppe i lite väl höga siffror nu?
10kW är enormt mycket effekt. Tänk bara på värmeutvecklingen som skulle bli.

23kw totalt på 1st rem?
Hur många ribbor har en normal rem?

Kolla räkneexemplet här:
http://www.jens-s.se/kataloger/1004.pdf

Kalkyleffekt 23kW
Driftfall borde kunne hålla sig till 1.1
Profil "L" bör passa ca 6000rpm och 20kW
Minsta rek. skivdiameter 75mm
1.24kw/Ribba får jag det till enl tabell sid 8?
23kW/1,24=18st ribbor, det blir en grooooov rem det (runt 90mm bred får vi nog räkna med)

Nej, vi är inte uppe på så otroligt höga effekter. De kompressorer som hittas i moderna bilar drar lite mindre, men det är inte så mycket mindre vi talar om.

Lite data angående effektbehov för en kompressor
http://www.sanden.com/support/sd7h15bulletin.html
http://www.sanden.com/support/pdf/SD7_brake_curve.pdf

Har man sedan en hydraulpump för exempelvis styrservo så drar den lite effekt också.
Citera
Racetech
2545 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande