Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2354 besök totalt |
Vem räknar ut Fjäderkonstanter?
Fick med 30/25 sänkning till mitt "kitt" Med Bilstein Sprint B8 och Eibach fjädrar. Vill ha bilen närmre backen men vill inte att allt ska bli pannkaka. Vem kan hjälpa mig så jag får rätt fjädrar? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Nu var du nästan lite taskig ![]() Robber: förklara vad du menar - vad är 30/25 sänkning? vad vill du åstadkomma? Det är inte elementärt att räkna fram fjädrar då mkt spelar in i beräkningen. Ge mer information och data så kan nog fuling ge ett nyttigare svar (kan man ju hoppas i alla fall ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
det jag är ute efter är fjädrar som är avvägda för min bil och för mina dämpare. Hur skaffar jag detta? 30/25 vär mm antalet de jag har sänker min bil. har inga konstanter på de dessvärre. Jag vill ha fjädrar som änker min bil 60/40 och som matchar.
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
om du tycker att dina dämpare funkar med "30/25" fjädrarna så kommer de med all säkerhet att funka med 60/40 också . Olika "sänkfjädrar" till standard bilar brukar skilja ganska så lite i hårdhet. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Diskuterade med robin tidigare idag. Det han vill ha fram är Fjädrar som med en passande fjäderkonstant till hans dämpare. De ska vara för en hel del gat åka samt en hel del bana.
Känns som att Eibach fjädrarna inte är optimala på något sätt. Han vill även få ner bilen en smula mot backen. Ca 60 mm fram och 40 bak. Vad vill mr fuling ha för att kunna räkna på detta? Corner weight, dämpar kurvor samt måtten på original fjädrar kanske? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Dämparna kan vi ski... pga att de pallar rätt mycket hårdare fjäder utan att balla ur totalt.
+ att vi inte kan göra något åt dessa. Vad jag behöver? Vikten på bilen fram och bak? MR(utväxling mellan hjul och fjäderrörlse) fram och bak? En vild gissing är att äckelsats fjädrna är ca 1,25-2 ggr så hårda som std, nog närmare 1,25. Lite hugget ur luften så kan vi kan slaska dit ca 3-4ggr så hårda fjädrar mot std. Problemet blir att hitta fjädar som dessutom kommer innehålla höjd kravet. Antingen kommer bilen bli för hög eller så kommer fjädern sitta löst när den är upphissad. Det sistnämda får SBP tuppjuck av ![]() Lite vajer från Feltama så är detta problem löst ![]() Skall man var lite mer jobbig så bygger man om till 2,25" fjädar. Då finns det en uppsjö av fjädar + att det finns hjälpfjädar. Men ur väghållingssynpunk kommer bilen inte märka vad det sitter för fjädar där bara de ligger häraden rätt vad gäller fjäderkonstant. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Då har jag lite mer kött på benen! Vilka kan väga fram / bak samt resten i sthlm? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Finns vågar lite här och var som är till lastbilsväging om jag fatta rätt.
Iof inte så någranna men det duger. Finns en vid .... jag och namn ![]() Eniro är bra ![]() Hjulstakorset (Hjulstavägen/Akallavägen) Vänster sida från stan sätt. Finns det ingen data i instruktionsboken på ditt bilas om vikt och viktfördeling???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Vänta lite nu! Det står i min bok om bilens vikter! Fan man är snabbtänkt ibland. Vågen i hjulsta korset är rolig den. Vägde min starlet med full tank och inredning. den vägde då 20kg mer än vil rensad bil med knappt någon soppa i ![]() Så fram/bak vikterna har jag nu iaf ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
annars så brukar de flesta bilprovningar ha en våg utanför
sen är det olika om dom brukar ha den på på kvällar och helger men de brukar åtminstånde vara på på dagarna och mer än den nogranheten tror jag inte du behöver så det ändras när du kör mer än vad domvågarna felar _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Jag var förbi där idag; o' då var vågen inte kry. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Vågen i lunda brukar vara fin. Välkalibrerad då det på dagarna är en betalvåg (antar jag eftersom den är bemannad). Men kör dit på kvällen och väg bilen. Lite mer koncis än hjulstakorsvågen.
![]() Blev tvungen att komprimera sönder bilden för att rejsas server skulle ta den. Men det får duga =) _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Lastbilsvågarna har en skala på 20 kg.Så jämförelsen mellan två vägningar med tex. Olika mängd bränsle i tanken........kan bli väldigt fel. Men har man några liter mjölk med sig......och lastar in eller ur, tills man hittar läget där vågen slår om, så kan det bli ganska exakt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
aha oki. Jäffla meck då ![]() ska fösöjka besöka någon våg nu innan de börjar bli dags för modifieringarna samt då bilen ska in i garaget. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
2354 besök totalt |