| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var köpa "Coiloverombyggnadssats" billigt?
|
7005 besök totalt |
|
Som topicen lyder! Var hittar jag en sats innehållande det som behövs för att bygga om orginal e30 325 51mm fjäderben till coilover-ben (gängad hylsa, muttrar etc.)? Har tittat lite på exempelvis Rally Design i UK, men kvaliteten verkar vara lite sisådär på åtminstonde muttrarna! Antar att det är som vanligt att man får vad man betalar för då detta som dom säljer kostar 352:- inkl moms per fjäderben. Kan tänka mig betala max 1500:- för två satser.
Men jag köper helst i Sverige för att slippa behöva betala allt för stora fraktkostnader. _________________ Martin Söderlind |
||||
|
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
Hej. Hur bråttom är det? Jag ska göra samma sak på min(a). Dessutom råkade jag köpa en e30 till så nu ska jag göra 2 satser.
Är i USA fram till 23okt men nångång därefter ska jag väl sätta igång svarven.
PM om det är intressant. |
||||
|
Finns billiga på E-bay som fungerar bra, sök coliovers och du hittar mängder.
Kör själv med ett sånt kitt på hårda HR-fjädrar utan problem Kostade mig 200:- runt om
Bytte ut E-bay kittets fjädrar mot HR
/Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
är det alu eller stålhylsa på dem? Dvs måste man ställa dem mot tallriken, eller kan man svetsa fast dem? |
||||
Alu ställer dem på tallriken eller så svarvar man en konisk-ring som man låser upp alu-röret mot dämparen /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Dalhems prylar är samma som Rally Designs...den enda skillnaden är att dalhems är dyrare. Jag har köpt deras kit..och på mina prylar var det iaf helt okej kvalite. Varför inte springa in hos någon verktygsmakare och be att han gängar upp rör och sen kör med KM muttrar? _________________ Pelle Persson |
||||
Det låter intressant, kanske blir så att du får sätta rejäl snurr på svarven, om det passar dig vill säga. _________________ Jonas Edling |
||||
|
Tackar så hemskt mycket för alla tips!
Men nu har jag bokat utav Samuel för jag tycker det verkar som att han har bra koll på sånt här och har hört bara positiva saker om hans grejjer! Men som sagt tack igen för alla tips och hur snabbt det gick att få dem. _________________ Martin Söderlind |
||||
|
Kanske inte någon byggbeskrivning direkt ,men några bilder i alla fall...
http://www.samsonmotorsport.se/index
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Sök efter sidan 10 i min AE86 banåkartråd :-) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Jag limmade ihop Dalhems sats på ett par Bilstein Clubsports, muttrarna var av bedrövlig kvalitet, fick hem nya. _________________ Kör cheva numer. |
||||
|
Funderar också på att bygga coilover av befintliga dämpare, men är osäker på om svetsen mellan dämpare och rörhylsan som håller bussningen håller för den ökade lasten som det innebär att även ta upp fjäderns kraft..
Har du kollat/räknat nåt på detta Mattias, eller du chansar lite? Blir hyggligt jobbiga följder om svetsen ger med sig i slutet på rakan på Anderstorp.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Beebeep räknade litep å det, limytan är stor som ett A4 ark och det handlar om ca 6-10x säkerhetsmarginal har jag för mig. Jag limmade ihop det, en svets förstör ju dämparkroppen. _________________ Kör cheva numer. |
||||
|
limmade inte matias sin med epoxy? har för mig det var en tråd om hur stor skjuvkraft det klarade av..
tror att det blev ganska överdimmensionerat, då det var väldigt stor yta som man limmade.. obs kan missminna mig. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Tjaa den svetsen och fogen har väl en väl tilltagen säkerhetsmarginal också? Det är frågan om varierande tryckande last okså. Inga skjuv eller draglaster. _________________ Kör cheva numer. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7005 besök totalt |