Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Utslitet kamdrev
3071 besök totalt
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Utslitet kamdrev

Av en händelse så kastade jag ett öga på mitt aluminiumkamdrev och fick se att klackarna (rem) hade blivit väldigt smala. Är detta normalt efter 4 år och inte ens 2000 mil?

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

det är inte som så att de ser ut att ha blivit smala ?, men att när du kikar närmare så är det inte så farligt, för det har jag varit med om

Lidköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag har nu tittat lite noggrannare och visst är det slitet... Remmen är heller inte så spänd längre.

Citera
Manny
Hässleholm
Här sen Mar 2004

remmen verkar gå snett? sitter remhjulet exakt vinkelrätt mot kammen?

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Manny skrev:
remmen verkar gå snett? sitter remhjulet exakt vinkelrätt mot kammen?

På sista bilden så har jag dragit ut remmen för hand för att visa slitaget.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Utan att ha kunskap om alulegeringars slitstyrka så verkar det vara ett klart fall av olämpligt material för uppgiften.
oavsett om det är slak rem som orsakat detta (eller tvärt om) så är det väl läge att byta ut hela rasket (rem, spännanordning och remhjul)?
Glappet i kamstyrningen borde kunna märkas på lite lustigare gång (hur mycket beror på om tändningen styrs av kam eller vev).

Eller ville du höra glada tillrop av typen "det går fint att köra ända till hjulen är runda"?

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Niklas Falk skrev:
Utan att ha kunskap om alulegeringars slitstyrka så verkar det vara ett klart fall av olämpligt material för uppgiften.

Ställer mig i kön oxå för att påstå att de verkar vara skitdålig kvalité på drevet.
om de ser ut så här efter 2`mil så undrar jag vad som hadde varit kvar efter 5`mil...

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag hade nog tänkt att byta det även om ni sagt att det skulle funka. Motorn har gått bra ändå, det är inte så känsliga grejer i min veteranare.
Det är alltså crappy kvalitet... Kunde nästan tro det.

Nåja, jag får ju en anledning att plocka isär grejerna för en total översyn i vinter, vilket egentligen skulle skett redan förra vintern...

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

var det ytbehandlat de drevet??

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
C

Här sen Feb 2003

får man fråga vem eller vilken firma som va fabrikatör av skivan? kör nämligen med liknande själv.

mvh C

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Antar att det inte var eloxerat/anodiserat?

BMW 330i -05
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kompisen som satte dit drevet minns inte var han köpte det... Jag vet inte om det är/var ytbehandlat, själva drevet har "aluminiumfärg", men om det är aluminiumet man ser eller någon ytbeläggning vet jag inte.

Nästa gång blir det en annan sort iallafall.

Citera
Carl Elwing
Jönköping
Här sen Nov 2002

www.autotech.com

"Autotech's newest adjustable cam gear is CNC-crafted entirely from both 6061 & 7075-T6 aluminum. The main portion including the teeth is hard-anodized for durability. The inner hub is anodized red. All factory timing marks are on the gear, to ensure simple, accurate installation. All marks are laser engraved. The gear is held firmly in your desired setting with ARPr stainless flange-head screws."

Råkar ju ha ett liggandes till KR som du vet, som du kan få (köpa) då jag har en till leverans på G i oktober, eller så tar vi hem ett till dig då.
Har du justerbart mellan kammarna oxå, eller hur var det?

Här sen Feb 2003

Nisse Classon skrev:
Kompisen som satte dit drevet minns inte var han köpte det... Jag vet inte om det är/var ytbehandlat, själva drevet har "aluminiumfärg", men om det är aluminiumet man ser eller någon ytbeläggning vet jag inte.

Nästa gång blir det en annan sort iallafall.

skulle man kunna få se en "helbild" av drevet frammifrån så man kan se om det e samma design som de man själv har?

mvh C

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
C skrev:
skulle man kunna få se en "helbild" av drevet frammifrån så man kan se om det e samma design som de man själv har?

mvh C

Javisst!

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Carl Elwing skrev:
www.autotech.com

"Autotech's newest adjustable cam gear is CNC-crafted entirely from both 6061 & 7075-T6 aluminum. The main portion including the teeth is hard-anodized for durability. The inner hub is anodized red. All factory timing marks are on the gear, to ensure simple, accurate installation. All marks are laser engraved. The gear is held firmly in your desired setting with ARPr stainless flange-head screws."

Råkar ju ha ett liggandes till KR som du vet, som du kan få (köpa) då jag har en till leverans på G i oktober, eller så tar vi hem ett till dig då.
Har du justerbart mellan kammarna oxå, eller hur var det?

Jo, jag vet... Jag ringer dig!
Det är justerbart mellan kammarna också, men där sitter det kugghjul och kedja

Citera
C

Här sen Feb 2003

Nisse Classon skrev:
C skrev:

mvh C

Javisst!

tackar. va inte samma hoppas det löser sig för dig!

mvh C

Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

c

CHRISTIAN

du behöver inte vara orolig, här ser vi ännu ett exempel av crappy quality drev som finns på marknaden.

dessa drev på bilden kan omöjligt vara anodiserade,då hade dom hållit över 2000 mil.

dom dreven jag har (som du köpt) har aldrig haft en reklamation så länge jag tillverkat dom.

dessvärre finns det endast till cosworth/volvo

Golf sportscombi
Skoda Kodiaq sportline
Skoda octavia Rs mk3
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu ligger ett sådant här och väntar på mig. Ammerikannskt kan väl aldri va fel?

Citera
C

Här sen Feb 2003

Re: c

MAGNATEN skrev:
CHRISTIAN

du behöver inte vara orolig, här ser vi ännu ett exempel av crappy quality drev som finns på marknaden.

dessa drev på bilden kan omöjligt vara anodiserade,då hade dom hållit över 2000 mil.

dom dreven jag har (som du köpt) har aldrig haft en reklamation så länge jag tillverkat dom.

dessvärre finns det endast till cosworth/volvo

jag va inte ololig egentligen mange, mer nyfuken på vilket fabrikat det va. kollar oftast upp noga innan jag köper något och kom fram till samma slutsats som du skrev i din post. så det är inga problem.

fin ersättare på kamdrev nisse, riktigt läckert!

mvh C

Skruva banåkabil
Utslitet kamdrev
3071 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande