Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
MegaSquirt II, någon som kör?
1, 2   >>
6297 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Jag har precis beställt MegaSquirt II med allt extra på. Är det någon som har provat den?
Det jag primärt är intresserad av är om man kan styra laddtrycksregleringen (magnetventilen) med någon av extrautgångar.

Mvh.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Mja, det är väl sagt som så att alla utgångar går att styra vad man vill med bara man knåpar ihop rätt kodsnutt för det man vill ha...eller väntar tills ngn annan gjort så.

Så jag säger, utan att veta, att det går...
MS-II har grym potential, nu ska man bara vänta in så alla "Extrakodare" ska konvertera en massa funktioner så de finns i MS-II oxå.

Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

Det går att styra solenoiden med ett litet tillägg.
Kolla här: http://megasquirt.sourceforge.net/extra/boost.html

Jag har visserligen "vanliga" MS men principen är densamma.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Per Eriksson skrev:
Det går att styra solenoiden med ett litet tillägg.
Kolla här: http://megasquirt.sourceforge.net/extra/boost.html

Jag har visserligen "vanliga" MS men principen är densamma.

Hej!

Jag har sett denna men det verkar som att den gäller Megasquirt&Spark och inte MegaSquirt II. Det är inga problem för mig att bygga slutsteg för solenoiden men frågan är om det finnns någon firmware som stödjer detta? Jag skulle vilja PWM-styra solenoiden utifrån MAP-signalen som man gör på alla "vanliga" sprut.

Finns sådan firmware och är det inbyggt i MS II?

Jag har denna:

http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtii-engine-management-syst . . . .

Stockholm
Här sen Aug 2006

Re: MegaSquirt II, någon som kör?

beepbeep skrev:
Jag har precis beställt MegaSquirt II med allt extra på. Är det någon som har provat den?
Det jag primärt är intresserad av är om man kan styra laddtrycksregleringen (magnetventilen) med någon av extrautgångar.

Mvh.

Bestälde du en färdigmonterad Kit? Jag funderar starkt på att bygga min från byggsats. Är det någon som har simulator man kan få låna sen när det är färdiglött?

www.bavaria.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re: MegaSquirt II, någon som kör?

man_dizel skrev:
Bestälde du en färdigmonterad Kit? Jag funderar starkt på att bygga min från byggsats. Är det någon som har simulator man kan få låna sen när det är färdiglött?

Japp. Det finns några finlödda komponenter så jag betalar gärna lite extra och låter dom testa lådan istället för att löda själv och riskera fel. Säkringsboxen och simulatorn kan jag dock löda ihop själv.

Linköping
Här sen Jan 2004

Jag har sim.

Det ska finnas en alpha kod för ms2&extra, kolla på msefi.com på den forumdelen.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Köpte Ford EDIS-4 modul och spolar på skroten idag för 230:-

Finfint. Snart har jag färdig sprut

Stockholm
Här sen Aug 2006

beepbeep skrev:
Köpte Ford EDIS-4 modul och spolar på skroten idag för 230:-

Finfint. Snart har jag färdig sprut

kul. vad e det för bil då? Jag har inte beställt ännu men snart ska jag åxå sätta igång. Har du allt du behöver för att börja bygga? hur gör du med lambda o sånt då? hörde att man kunde hyra bredbandslamda för en liten åeng för att justera in motorn.

www.bavaria.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Jag har en bredbandslambda från www.PLXdevices.com som jag kan rekommendera. Kostar ynka ca 200$ resp ca 300$ beroende på om det är med eller utan display, priset är inklusive Boschsonden. Jag kör utan display och har den kopplad till min datalogger. Levererades inom en vecka galant nog.

Har varit till stor hjälp vid bestyckningen av mina förgasare.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Jag har nu kört en del med Inovativ LC-1. Funkar mkt bra. MS är förberett i mjukvaran så man kan välja just denna enkelt och smärtfritt.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
man_dizel skrev:

kul. vad e det för bil då? Jag har inte beställt ännu men snart ska jag åxå sätta igång. Har du allt du behöver för att börja bygga? hur gör du med lambda o sånt då? hörde att man kunde hyra bredbandslamda
för en liten åeng för att justera in motorn.

Har inte köpt någon bil än, samlar bara lite prylar. Jag bygger ingen MegaSquirt utan köpte allt färdigt förutom stimulatorn och reläboxen (dom är enkla och risken att klantar till det är liten).

Jag äger en full uppsätning med bredbandslambda-verktyg, Innovative LM1 och AuxBox2 så mappning är inget problem.

Jag hyr ut den ifall du råkar befinna dig i krokarna.

MSII har AutOTune-läge så man kan låta den mappa sig själv inom vissa gränser. Dock fungerar detta bara med bredbandslambda. Det är i stort sätt omöjligt att göra någon vettig mappning med smalbandaren.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Laddtrycksstyrning finns bara i Extrakoden och den är som sagt på beta (eller kanskea alpha) stadiet när det gäller MSII, dvs inget som funkar stabilt.

"Riktig" laddtrycksstyrning med closed loop har också varit lite svårt i MSI-extra, kanske mer beroende på att man som mappare bör ha rätt vettig koll på styr- och reglerteori än på själva koden.

Skulle du vilja testa allt "snabbt" kan du ju köpa en MSI-processor och använda så länge, baskortet är ju samma med få undantag i några byglingar beroende på vad du ska ha i övrigt.

/Gustaf

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

vad är skillnaden mellan MS I och MS II ?

kan man nöjja sig med MS I av de senare veresionerna om man ska åka sugmotor och klarar sig utan avancerade extrafunktioner??

hur gör man t.ex med styrning av tändspolar?
kan ma nmed hjälp av egna tändmoduler koppla in wastespark spolar?

kan ju bara intyga att det är grymmt coolt med lm-1 och aux 3 boxen, man kan logga det mest i bilen som är värt att se..

så här beter sig en hottad orginal volvo.

*nördvarning*

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

MS II har en modernare och snabbare processor, det är stora skillnaden. Det har därmed också bättre upplösning på spridartiderna.

MSI duger utmärkt för de allra flesta, och som läget är nu är det MSI som har flest "features" via MS-extrakoden.

Den högre upplösningen behövs egentligen mest på en motor med liten cylindervolym som ger mycket effekt (eller enklare uttryckt, en motor som behöver väldigt lite soppa på tomgång men mycket på fullast).

MSI kan styra separata spolar och wastefire via MS-extrakoden, med vissa modifieringar.

/Gustaf

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Beepbeep: vilken kort version beställde du? Den senaste heter V3 och är förbättrad på många sätt jämfört med V2.2 som föregångaren heter. Gäller väl det mesta i hårdvaruväg på kortet, samt att det har ett experimentområde där man kan plocka in extra grejer man vill ha.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Beepbeep: vilken kort version beställde du? Den senaste heter V3 och är förbättrad på många sätt jämfört med V2.2 som föregångaren heter. Gäller väl det mesta i hårdvaruväg på kortet, samt att det har ett experimentområde där man kan plocka in extra grejer man vill ha.

V3 med extra allt.

Jönköping
Här sen Apr 2003

thumbs up
Ett sånt blir det till nästa motor jag bygger. Har proppat mitt V2.2 kort fullt med grejer nu tycker jag, och då är det bara EDIS-mods, fläktstyrning och stab krets till varvräknaren på det.

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

therealpinto skrev:
MS II har en modernare och snabbare processor, det är stora skillnaden. Det har därmed också bättre upplösning på spridartiderna.

MSI duger utmärkt för de allra flesta, och som läget är nu är det MSI som har flest "features" via MS-extrakoden.

Den högre upplösningen behövs egentligen mest på en motor med liten cylindervolym som ger mycket effekt (eller enklare uttryckt, en motor som behöver väldigt lite soppa på tomgång men mycket på fullast).

MSI kan styra separata spolar och wastefire via MS-extrakoden, med vissa modifieringar.

/Gustaf

Är det ingen som implementerat polarislösningen från RXL i MS? med halva antalet pulser på låglast, för att slippa extremkorta öppettider.

--VVTS--
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Magnus L skrev:
therealpinto skrev:

/Gustaf

Är det ingen som implementerat polarislösningen från RXL i MS? med halva antalet pulser på låglast, för att slippa extremkorta öppettider.

Vadå? Är det så på RXL? Hoppar den över varannan "skvätt" då eller?

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag tycker det verkar klurigt att beställa från jänkland,
Finns det ingen här i sverige som köper och bygger ihop sånna kit?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
6297 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande