| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Går det att svetsa bur med en 260Amps mig-svets?
|
3987 besök totalt |
|
Det ska det nog gå.
Men det är bättre med tig, men har du ingen så går det bra med maggen om det inte är crommoley. Men har du inte svetsat mycket mag innan skulle jag rekomendera dig att träna mycket först eller låta någon annan svetsa åt dig. Är du osäker om det blir bra eller inte så gör några provsvetsningar och ta kort på dom så kan jag bedömma om det ser hyffsat ut. |
||||||
|
Jag tänkte svara så här (och det är inte spydigt)
Eftersom du frågar....så är svaret nej. Att svetsa en bur, kräver mycket rutin. Då ALLA rör ska vara bra svetsade överallt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Skojar du nu..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag funderade på samma sak faktiskt... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Man kan ju se om det är en "snygg" svets eller fågelskitar som ligger utspridda. Den "snygga" är att föredra, men bara för det måste den ju inte vara bra iofs. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
SFRo hävdar ju att de kan se svetsars kvalitet. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Antog att han inte skulle bygga någon FIA godkänd bur i så fall skulle han nog lämnat bort den till en licens svetsare.
Men man kan se skilland på en hyfsad svets och en som inte sitter fast alls. Sen att man inte kan garantera att den är jätte bra från ett kort förstår jag också. Har sätt dom som svetsat och tror att dom är bra på att svetsa men när man både ser och bryter på svetsen så går den sönder. Därför kan man aif se om han är på god väg att kunna svetsa en bur om han har kort. Men jag sa att om han inte svetsat mycket så rekomenderade jag att han bad någon annan göra det. |
||||||
|
Jag svetsar allt med en 250A Kemppi. Man "känner" om svetsfogen blir bra. Pappa som är gammal svetsare godkänner sedan. Skulle det inte räcka så åker pinnsvetsen fram.
Jag tycker du ska pröva o svetsa själv, o lära dig. Dock ska du kanske i detta fallet låta ett proffs göra jobbet. |
||||||
Vad menar du med det? okej men då går det alltså om man bara har lite vana. Nu är det inte så att jag har en bur liggandes som ska svetsas upp eller liknande utan det var så att jag köpte en svets igår och undrade lite försiktigt ifall det var en svets som räckte till att svetsa bur med. Sen kan jag ju alltid svetsa ett löst rör och sen kapa isär på längden och kolla svetsfogen hur mycket den värmt igenom och lägga upp en bild på det, då borde ni väll kunna bedömma ifall jag "kan" svetsa. Men som sagt, jag undrade egentligen bara ifall svetsen jag igår köpte räckte till att svetsa en bur med
_________________ /David Johansson |
||||||
|
Den räcker. Men även om jag har svetsat mängder så vet jag inte om jag skulle ge mig på en bur. Det är en sak att grilla ihop rör på en bänk eller plåtar på undersidan av bilem men en en bur är nog definitionen av knasig svetsposition och trångt som s*t*n att komma åt, kom ihåg att alla rören skall vara svetsade hela vägen runt, oftast är karossen i vägen hela tiden. >
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Så mitt svar var kanske lite "messersmith". Din svets räcker bra. Träna på...så kan du bygga en bur när du känner dej redo..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re: Går det att svetsa bur med en 260Amps mig-svets?
Man brukar kunna räkna med 50amp/mm gods med mig/mag. Så i princip ska en 150amp mig palla med att köra igenom 3mm bur rör. Fast ska man ha fullkoll på svetsfogen så är tig det enda som gäller. Man ser man om man får inbränning i godset eller inte, iaf om man har hyffsad svets vana. _________________ Pelle Persson |
||||||
Man måste bygga buren i sektioner och vinkla in den inåt bilen eller nåt i den stilen för att kunna svetsa runtom överallt. Jag fick tänka både 1, 2 och 3 gånger i vilken ordning man skulle bygga ihop det.. gjorde fisk-munnar på alla rören och tejpade ihop dem och prövade.. Sen hade jag av taket i samma veva så jag kunde komma åt fint där.. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
|
...eller så lämnar man bort jobbet till Svets&Smide o tar semester en vecka, för det är man värd efter att tagit ett så klokt beslut...
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Går det att svetsa bur med en 260Amps mig-svets?
|
3987 besök totalt |