Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
S: Dämpardyno- och fjäderkonstantmätningar?
963 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Vad är ni beredda att betala för ovannämnda tjänster?

Jag tycker det skulle vara kul att kunna erbjuda dessa tjänster till vemsomhelst och eventuellt kan jag investera i utrustning också. Men bär det sig?

Jag inser att endast en belastningsutrustning för fjädrar kanske är rätt impotent ensam, men duger en enkel mekanisk cyklisk rigg för dämpare i kombination? Eller är det bara 'closed loop' hi-tech hydrauliska riggar som duger? Det senare är iofs inte aktuellt.

Vad är en OK debitering- vad gäller:

-Startkostnad per uppdrag?
-Fjäderkonstant?
-Fjäderkonstant, arbetskurva (dvs även progressiva fjädrar eller seriekopplade)?
-Arbetskurva för bussningar?
-Hastighets- vs kraftkurvor per dämpare samt cykelgrafer utifrån cyklisk provning?
-Långtidstestning av dämpare enligt ovan. Debiteringsmodell úppe för förslag.....?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Inget konkret svar men lite funderingar, hoppas det är ok?

Det intressant är i min mening inte kurvor och grafer på prylarna, utan att få hjälp att tyda detta samt få hjälp att hitta ny kurva/konstanter utifrån hur man vill ändra bilens beteende. Om jag hade lämnat mina prylar för test så hade jag ju velat få tillbaka ett förslag på ny dämpkurva ev i kombination med fjäderkonstant för att få önskade egenskaper.

Sen är ju nästa steg att kunna köpa produkten som rekommenderas. Man kan få fram vilka kurvor som helst på pappret, men de skall i dämparna också.

Visst, finns firmor som sysslar med detta men det känns som att många mörkar, vill/kan inte lämna ut dämparkurvor etc, och de som kan och vill är inte för "vemsomhelst" prismässigt.

Ett konkret exempel:

Jag gillar mina bakdämpare men skulle gärna monterat coilover bak då fjädersätena på bärarmarna inte pallar med 5 ggr original fjäderhårdhet. Problemet är att jag inte vet vad jag skall köpa då jag inte har nuvarande Bilsteins eller på marknaden existerande coiloverdämpares kurvor.. >

Kan du lösa detta skall jag beställa en omgång coilovers av dig. thumbs up

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Mer än OK, Rikard, bra funderingar. Det är kanske ingen större idé att erbjuda en tjänst om man inte kan säga vad som är rätt/fel eller följa upp med produkter...

Tyvärr ska man upp en bra bit över hobbynivå för att få pyssla med Bilstein (Forza, Sellholm Tuning) eller Öhlins (KH Motorsport....). De dämpare jag pysslar med har leverantörer som inte är så sugna på att man pillar i deras grejer. De har inte det upplägget helt enkelt. Har iofs inte frågat LEDA, men Avo är iaf kallsinniga.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Vet inte om jag var otydlig, men min tanke var att du kunde mäta upp mina bilstein och sen pilla in samma kurvor/egenskaper i en AVo-coilover..

963 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande