Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2058 besök totalt |
_________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Låga 1.26 är riktigt fort för en gatbil!
Snabbaste Kl.3-bil (dvs snabbaste r-däcksklassen i slc) har kört på 1.23.7. Det var en 944 turbo som dessutom höll för 8h race ![]() De snabbare porscharna kör alla på slicks och då är det inte riktigt jämförbart. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Ja jag pratade med Patrick om tiden han fick och det måste man säga att nog är det fort.
Detta var innan jag åkte till Mantorp och jag gissade då att jag torde kunna just komma under 1.30 med min bil, vilket jag gjorde. Exakt 1.29.9 (1520kg tjäntev 360 hk med r-däck) Man kan ju snabbt konstatera att rufen är en kompetent bil, dock kan man konstatera att inte alla med kompetenta bilar får fart på dom ![]() Även en vanlig orginal 996 turbo på gatdäck är ju snabb så det räcker till och blir över med rätt förare. Den är endast 1 sekund långsammare än CSL på cup däck runt lilla Hockenheim, släng på r-däck på en orginal turbo så är den t o m snabbare på lilla H än CSL. Samt tittar man på ringen så ligger en orginal turbon 6 sekunder efter på gatdäck. Med r-däck gissar jag på svagt snabbare tider t o m. Nu vet jag inte hur mycket hk Patricks ruf har men den borde inte släpa på mer än gissningsvis 2.8-3kg per hk? Vi körde samma driftbox, så det ska bli intressant att se hur hans körning är mot min gällande bromsning g krafter fart o s v. Särskilt intressant kan de bli att se vart hk kommer till användning, säkert en hel del på rakan. Då jag tycker mig ha ett väldigt bra grepp i min bil, med kurvhastigheter som följer ska det bli kul att se vad rufens 315 gennererar i g mot mina 265. Hoppas få printen i morgon. ![]() Gud va kul med driftbox, hur kan man inte äga en ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Jag åkte med några varv med "ruffen" och den går fantastiskt bra! Mycket imponerande! Duktig förare också naturligtvis.
Själv hade man inte en chans ut ur kurvorna och rakan ska vi inte tala om... ![]() ![]() /Claes _________________ Claes Wikdahl Audi RS4 B9 2018 |
||||
Ja nu har man sett loggen, klart intressant. I övrigt slog driftangel mätarn just en del mer på mitt varv när datorn visar varvet via grafer
![]() ![]() Rufen har ett klart tajtare spår, jag antar av just denna anledning( inge häng p g a 315 i bak awd samt annan körning) Jag vet ju sedan länge att min körstil med ibland lite väl mycket häng inte alltid är vägvinnande, men nog så kul har jag. Men nästa test ska jag köra utan häng, förutom där det vekligen gör nytta när man kör en bil med motorn fram. Man ser oxå att vi kört helt olika många varv, rufen körde ca 45min stint med väldigt många varv på följd. Jag hade endast möjlighet att på sena eftermiddagen köra friare varv, dock kördes inte så många varv i följd, ca 3-6 laps. Högsta verkliga fart på långa rakan är i ruf 228km mot mitt 201km. Detta är således max fart innan farten börjar bli lägre p g a gasuppsläpp/broms inför högern efter rakan. Klart intressant att se vid vilka verkliga hastigheter man börjar bromsa(samt vart på banan, detta sker), samt g krafter vid broms, acc och g krafter vid kurvhastighet, o s v. Tveksammt om man kommer sätta sig in i allt som är möjligt med denna driftbox, men klart finns mycket kul att titta närmare på. Efter att ha sett min logg, så känns det ju mycket möjligt att köra en bit fortare, med min bil såklart. Tydligt ser man hur spåren skiljer sig när man i datorn lägger våra olika varv på varandra. På det hela taget väldigt intressant detta med logg. En annan intressant sak att notera var växlingarna som i rufen syns tydligt på graferna. I min CSL syns de inte då växlingarna är så snabba helt enkelt. I graferna är linjerna raka utan brott hos CSL. Detta är med anledning att jag bara kör min bil helt utan alla esp(dsc) trackmode, allt kopplas bort S6 är gällande då, först då får man möjlighet att växla på snabbaste(hårdaste läget) 0.80 sec per växling. om växlingarna syns även i de andra körprogrammen som inte växlar fullt lika rått hårt och snabbt vet jag inte då jag aldrig kör dessa program, S5 tex(0.84sec). Att jämföras mot S1 i automat läge, växlar vid 7000varv på 1.05 sec ![]() Nåväl med 550 ruf hk(570-580hk) även i csl samt däck anspassat så går det med lätthet mycket fortare runt ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Du är helt rätt ute, tänkte mer på totalen. SMG ll 1-2an 0.23sek, 2-3an 0.28sek, 3-4an 0.29sek, (total 0.80sek) Manuell M3 1-2an 0.29sek, 2-3an 0.31sek, 3-4an 0.27sek, (total 0.87sek) on setting S6, the SMG car was astonishingly consistent, laying down three runs that were virtually indistinguishable on the radar traces, with quarter-mile times separated by only 0.02 sec. We learned that, for drag racing, a manual transmission M3 is faster(väldigt beroende av vem som kör). It is easy to launch in a way that the SMG car just won't match. Once moving, however, SMG in its most aggressive setting can shift about 10% faster than a very skilled driver going in a straight line. It will also shift that fast while the driver is focusing on other aspects of driving, such as braking and cornering, or traffic. Thus, for road races, track lapping days or autocross, SMG will undoubtedly be faster and easier to drive. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Ja en sådan jämförelse är ju väldigt kul faktiskt ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Edit, en av dom har ju redan kört min bil, dock hade vi inte driftboxen då > ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Grattis Patrick. Jag är impad. Nu ska du bara få den röda att gå snabbt också. ![]() _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Jag tycker faktiskt att det är en jäkligt bra tid för en "standardbil". Och ligger du bara en sekund efter Edward så är det också duktigt. Jag har ju sett en hel del potenta standardbilar framföras på banorna och en hel del förare coachas av andra riktigt duktiga förare. Så jag tycker att det var riktigt kompetent faktiskt. För en gångs skull är jag faktiskt inte det minsta ironisk. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2058 besök totalt |