Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2816 besök totalt |
Påvärkan av viktfördelning vid upphängning av motor
Hej! En fundering runt en bygge och val av motoruphängning. Frågan är, om en frånt monterad motor inte skule hängas på subbframen, dvs. Om man hadde byggt ut ramen från balkar som en "halvsubbframe" dvs en som inte är upphängd vid frånten, är ju typ i "luften". På detta sätt skulle motor med sin vikt trycka ner som en brytpunkt vid torpedvägens gräns, dvs längre bak. Skulle krafter som värkar runt brytpunktem i sin helhet eliminera vinsten av en sådan upphängning med att lätta på bakhjulstycket? Funderar runt detta nu o kommer inte fram till om det skulle ge någon vinst , statisk vs. dynamisk Statisk sätt skulle det inte påvärka nått, fins det någon dynamisk påvärkan? ![]() Det finns säker någon som kan klargöra detta mer med stöd av sin kunskap ![]() |
||||||
Re: Påvärkan av viktfördelning vid upphängning av motor
Motorn skulle alltså hänga fritt i framkant och enbart i bakkant via subramsänden? Vikten av motorn är i ett sådant fall fortfarande placerad på samma ställe i bilen vilket innebär att CG ligger kvar som tidigare. Den enda skillnaden blir att belastningen av motorns tyngd hamnar på andra platser internt i chassiet, och det hela blir förmodligen tyngre. Alltså, ingen skillnad i hjulens tryck mot vägen. För att få det lätt så gör man ofta motsattsen och låter motorn vara bärande utan någon som helst ram. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Hej!
Nope, missfuppfattning, om jag fattat det Du skrivit rätt. Tanke va ju att "subramen" inte skulle fästas vid främre delen mot karossen, om jag lyckats förklara tanken rätt ![]() |
||||||
|
||||||
Jag uppfattade det som teckningan. Motorn skruvas fast i subramen i sina orinalfästen, sedan moteras subramen längre bak i bilen. Jag uttryckte mig oklart att motorn skulle "hänga fritt i framkant" när hela "paketet" hänger fritt framåt och endast fästs i karossen bakom motorn. Niklas Falk nämner en effekt av det hela, det blir som när motorn hänger i en motorlyft eller sitter monterat i en motorbock. Jag ser dock inte någon nytta med detta, och är det någon nytta så ska det nog till Fuling för att räkna på det. Sedan kan ju utgående drivning ställa till med ytterligare brott mot infästningen. Mvh Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Ahh.. OKKI , nu är jag med. Klart om ja sa att statisk ska det inte va skillnad, det va ju denna biten med dynamiska skilnad o där kommer in funktionen av motviktsdämpare.
En fråga om just detta med motviktsdämpning. Hur o i vilka situationer skulle detta kännas av ? Ville gärna ha det merförklarad. mvh // Presho |
||||||
Jag har inte funderat över motvikts effekter. Vi har ju stötdämpare på bilen som skall ta hand om dämpning. Motorn är ju en stor del av den vikten som stötdämparna skall hentera. Jag är rädd för att det blir en komplicerad konflikt situation här. Mvh Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Motviktsdämpning är ju så "simpelt" så endast ett F1-team lyckades göra nåt bra av det...
|
||||||
Titta på en citroen 2CV de har motviktsdämpare åtminståne vissa årsmodeller. fungerar så att man har en vikt som rör sig i omvänd riktning till de man skall dämpa. |
||||||
Du får en enorm brytkraft motsols runt krysset så materialet måste tas till och du får en ökad vikt. Hmm.. Om det hade funkat hade man kunnat ha det fästet ändå längre bak för att få maximal vikt på bakhjulen under imbromsning, och sen ha nån sorts hake som greppar motorn därframme genom kurvan för att få neutral eller framvikt vikt ut ut kurvan.. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||||||
Was? Viktfördelningen bak förändras ju inte för att infästningen ligger där. Tyngdpunkten har ju inte förflyttats (förutom de stora balkarnas vikt). Iställen lägger man på ett jävla vridmoment runt infästningen, och frågan är hur infästningar mm mår av det. De dynamiska krafterna vid tex körning över en chikan blir inte att leka med. Mvh Jon |
||||||
Instämmer med Jon80.
När man räknar på en bil räknar man med CG och rollcentrum och avstånden mellan hjulen. om bilen sen ser ut som ett höghus eller en elefant eller en knubbsäl spelar absolut ingen roll. Man får som sagt bara , som alla tidigare intygat, stora problem med hållfastheten i chassiet. så, lägg ner tråden ![]() _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Men vi började ju komma in på funktionen motviktsdämpare, att den inte påverkar tyngdpunktens placering (bortsett från vad nu upphängningen skulle sitta/väga) var vi tämligen snabbt överens om ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Motviktsdämpare/dynamisk dämp eller vad man nu kan kalla det kräver ju att motorn kan röra sig i chassiet.
Det känns lite .. fel :P Kan ju inte ha en 300 kilos järnklump svängandes omkring i framvagnen. Hehe. Hursom blir det som sagt oändligt svårt att räkna fram effekten av det. Man får ju lixom ett masscentrum då som inte är fixet utan snurrar runt i rymden tillsammans med Rollcentrum. Rollcentrum brukar normalt ställa till tillräckligt med problem bara det. Nä, jag är skeptiskt ![]() ![]() _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
á la FIAT 500 (tvåcylindrig fyrtakts radmotor). ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
A la Porsche 911 SC cab också ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
2816 besök totalt |