Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Oljekylare
1, 2   >>
7895 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Oljekylare

Börjar bli lite sne.
Nu är det andra gången en ny oljekylare läcker.
Det är olika fabrikat.
Den första sa upp när jag va och körde skrället på en rullande landsväg, fan vad det sprutade olja. Men tack och lov så hann man slå av snurran.
Men lite humor var det, det ända nya på hela bilen den gången var oljekyaren, den sa upp

Nu läcker oljekylaren på nya snurran också, inte som en tesil tack och lov.

Nu är jag lite nyfiken på era ärfarenheter.

Kungälv
Här sen Feb 2003

Vad har du har du haft för fabrikat på kylarna? orginal eller "tillbehör"?
Själv håller jag Setrab väldigt högt men har dock en Mazdaorginal på min RX-7.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

För mycket tryck...eller...????

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Wankelsport:
Fabrikat:
Första: Mesa-Cool
Andra: Mocal

ButterflyRacing:
Kall motor ca 6,5 Bar
Varm ca 5-6bar
Tror nog trycket sjunker till ca 5bar när olje tempen närmar sig 100grader. Har inte än plågat snurran ordentligt än, vill han den redigt bestyckad/instäld först.

Men jag vet sedan länge tillbaka att oljetrycksmätarn gick i botten på vintern, allså 8bar eller mer. Den oljekylaren är fortfarande hel, alls en tredje oljekylare.(denna är för liten)

Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag svarvar oljekylare hela dagarna Dessa är runda då som ni förstår Sitter bla i Scania lastbilar och Volvo Penta osv... Ungefär 1-2% brukar läcka så du kan ju ha haft oturen att få 2st måndags ex

Här sen Jun 2003

Jag har en Setrab Kyl liggandes på rummet i väntan på montering. Spanade lite på den och hittade ett klistermärke där det står max 10bar. Men då borde den egentligen klara en del till tycker man. För att vara på den säkra sidan.

200sx S13 '93
OGS #202 - Jonas200sx
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Att kylen ska fixa mer än 6-7 bar känns som en självklarhet. Annars har man ju inga marginaler. Jag har själv sett oljetryckmätaren hoppa upp till 8 bar på en Formel Vee när reducerventilen hänger sig på något vis. Den kylen höll (Setrab).

Frågan är ju om dina läckande kylare var måndagsexemplar, om det är så att de fabrikaten är allmänt dåliga eller om det var något fel på monteringen (personligt påhopp! ).
Var läcker den? Vid anslutningarna eller i cellpaketet? Jag utgår från att du inte har monterat slangarna så att de sitter i spänn och bryter i kylen men kan det ha uppstått vibrationer som gjort att kylarna skakar sönder? Eller är de så fast inspända att det uppstår spänningar i den när de utvidgas av värmen (fast det borde vara väldigt lite....).

Köp en Setrab nästa gång så får vi se om den håller. Du kan glädja dig åt att den med största sannolikhet kyler bättre också.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Wankelsport:
citat:
Frågan är ju om dina läckande kylare var måndagsexemplar, om det är så att de fabrikaten är allmänt dåliga eller om det var något fel på monteringen (personligt påhopp! ).
Nääää det inget personligt påhopp utan en sund frågeställning. thumbs up

Fabrikat:
Första: Mesa-Cool
Andra: Mocal

Det första fabrikatet var för mig totalt okänt, men bygg måtten på den var perfekta.
Mocal mig vetligen skall ej vara ett skitmärke.

Montering:
Så här sitter Mocal kylet.
Kylet läcker troligen nere i högra hörnet, ser ej exakt pga att läcker mellan div plåtar för att hålla ihopp paketet.
Jag har håll imot när jag dragit anslutningarna.

Spänningar i anslutningarna har jag svårt att tro på pga att kylet står för sig själv på bilden, fästena är ej fastskruvade i överkant.

Jonas Petersson:
Står det max 10bar så tolkar jag det som vad max tryck som leverantören garanterar att kylet skall tåla under lång tid men den är säkert provtryckt med mera. Skulle inte förvåna mig om det är det dubbla.

Har man oljetryck på närheten av 10bar skall man börja bli närvös. Har en polare som shimsade upp sitt oljetryck lite mycket, det resulterade i ett stjutet oljefilter. Han sa fula ord kan ni tro

Här sen Jun 2003

fuling skrev:
Wankelsport:
citat:
Har man oljetryck på närheten av 10bar skall man börja bli närvös. Har en polare som shimsade upp sitt oljetryck lite mycket, det resulterade i ett stjutet oljefilter. Han sa fula ord kan ni tro

Haha.. jag kan förstå honom!

Detta är en longshot men jag ser att oljekylen sitter med fina stålomspunna slangar och grejjer. Kan det inte ha nått att göra med att dom ligger och drar i fästena hela tiden när bilen rullar (p.g.a egen tyngd eller för att dom är för tighta). Jag antar att den bilen får gå ganska hårt, och en så pass kammal kaross flexar väl en hel del. Du kanske ska fösöka med längre anslutningar samt dragavlastning.

200sx S13 '93
OGS #202 - Jonas200sx
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hadde kylet pajat vid anslutningarna eller i närhetan av dessa så hadde jag nog kunnat dra slutsatsen att det var tynden/virdationer av slangarna som var en bidragande orsak. Eller att vedebörade som hadde monterat anslutningarna på kylet var utrustad med dubbla vänsterhänder med tummen mitt i handfaltan, vem det nu kan ha varit
Flexet i karrossen har jag svårt att se vad det skulle ha med saken att göra. Dessutom så studdsade/stussar det runt ett gäng V4 och 2T i skogen i prinsip oförstärkta så karrosen tål en jä.... massa stryk.
Man märker det när man skall ställ bilen på 4st pallbockar på ett icke plant golv, bilkräket brukar bara stå på 3st liksom.

Känner man i kylet, ej fast satt, så känns det i princip obelastat av slangarna.

Laholm
Här sen Nov 2002

När jag jobbade på Alfa Laval Thermal så var det såhär med värmeväxlare

Plattvärmeväxlare som kunde fullfasthetsberäknas enligt tryckkärlsnormen provtrycktes med 1,3 gånger arbetstrycket, det tryck som står på växlaren.

Värmeväxlare som kunde hållfasthetsberäknas enligt tryckkärlsnorm, lödda t.ex, provtrycktes med 5x arbetstrycket.

För att bli klassad som ett tryckkärl så ska produkten av storleken gånger trycket vara större än en viss siffra som jag inte minns. Är oljekylaren inte så stor så är det inte nödvändigt för tillverkaren att göra provtryckning enligt ovan.

En oljekylare likanar med en lödd värmeväxlare än en plattis med gummipackningar och separat tryckbärande stativ. När en lödd gick sönder hos kund så var det ofta för att rörmokaren hade varit allför okänslig när han spände kopplingarna. Men det verkar det inte vara i detta fallet eftersom ni varit försiktiga.

Var läckte dom olika kylarna?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Pär:
Det första sprack en bit ifrom den övre infästningen, men för långt ifrån för att kunna vara moneringsskada, fick en ny som har funkat.

Den nuvarans, på bilden, läcker nere i högra hörnet vad jag ser. Men inte exakt pga att det läcker ut mellan infästningsplåtarna som kylet sitter ihopp med.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu börjar jag bli riktigt ännu en läkande oljekylare. >

Jag kör med pluggad tryckredusering i oljepumpen.
Flödes ordning:
1. Pump
2. Oljetrmostat
Antingen går oljeflödet till punkt 4, under 80grd C, eller över 80grd C till punkt 3.
3. Oljekylare
4. Tryckredusering. (retur till tråget)
5. Oljefilter
6. Motor (5-6bar oljetryck beroende på motortemp)

Kan det vara så att om alla olja(över 80grd C) skall genom oljekylet.
och kylet har mycket tryckförluster så trycket på ingången i kyaren blir förstor????(över vad den tål)
Är det möligt???

Gamla motorn har precis samma funktion med pluggad tryckredusering i oljepumpen och den har funkat klockrent efter första kylaren till den motorn sa upp(fabrikationsfel). Den oljekylaren sprack i närheten utgången.

Stockholm
Här sen Dec 2002

fuling skrev:

Kan det vara så att om alla olja(över 80grd C) skall genom oljekylet.
och kylet har mycket tryckförluster så trycket på ingången i kyaren blir förstor????(över vad den tål)
Är det möligt???

Det låter långsökt (spontant). Du har så stora slangar, så liten motor och så pass stor kylare att just detta verkar osannolikt.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

fuling skrev:

Jag kör med pluggad tryckredusering i oljepumpen.
.................................
..........................
5. Oljefilter

I den ordningen som du beskriver.....så sitter reduseringen efter kylet......och med pluggad reducering i pumpen, så kan du ju ha hurmycket tryck som helst..

och varför plugga reduseringen i pumpen.....det är ju inte högt tryck man strävar efter....utan flöde..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
I den ordningen som du beskriver.....så sitter reduseringen efter kylet......och med pluggad reducering i pumpen, så kan du ju ha hurmycket tryck som helst..

Nja på utgången på kylet har jag de tryck som reduseringsventilen har, men om nu flödet som pumpen levererar är åt he... för stort så blir tryckförlustena genom kylet bli STORA, jag har då på ingången på kylet reduserngstrycket + tryckförlustena.

En liten liknelse:
om vi säger att vi har en vatten slang som tål 2bar och vi har 4bar i ledingen till utkastet. Så kommer slangen att hålla om vi har fritt flöde. Men kniper ni ihopp slangen lite så stiger trycket före krympningen och flödet sjunker i änden. Vi kan knipa ihopp slangen tills vi har 2bar, sen spricker slangen före krympningen.
Låter det lågiskt??????
Krypningen=oljekylaren
Vi kan ju också ge fan i att öppna kranen i utkastet helt men då får vi ju midre flöde i unden med ostryp slang.
Inte fult öppnad kran är som reduseringsventilen i pumpen.

Vad jag är rädd för att jag missat är att flödesförlustena är STORA i kylet så trycket på ingången i kylet skenar.

citat:
och varför plugga reduseringen i pumpen.....det är ju inte högt tryck man strävar efter....utan flöde..
Tryck och flödet hänger ihopp.
Högre tryck=mer flöde, under förutsättning att pumpen klarar att leverara det.

V4 snurrar har klena/smala vevaxellager. Bärigheten på lagret är en funktion av bland annat oljans dynamiska viskositet. Viskositeten är beroende på oljetempen, högre temp sämre bärighet.
Det är inte ovanligt med oljetemp på 120-140grd även då med oljekylare.
Skulle jag få ner oljetempen till ca 90-100 grd så vinner jag mycket.
oljepumpens flödeskapasitet är MYCKET högre än vad motorn behöver.
Så den den mängd olja som går genom kylet normalt är den olja motorn vill ha, den mängd är förliten.

ps, jag har skrivet som påstående, men har jag fel så rätta mig för gudsskull.

Laholm
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Nja på utgången på kylet har jag de tryck som reduseringsventilen har, men om nu flödet som pumpen levererar är åt he... för stort så blir tryckförlustena genom kylet bli STORA, jag har då på ingången på kylet reduserngstrycket + tryckförlustena.

Vad jag är rädd för att jag missat är att flödesförlustena är STORA i kylet så trycket på ingången i kylet skenar.

.

om du vet att du mycket högre oljeflöde än du behöver och att oljekylaren är strypande, så hade jag tagit bort pluggningen av överströmningsventilen och ställt in den till ett vettigt tryck. När du har kall och viskös olja så får du då visserligen lite lägre flöde genom kylaren. När sen olja blir varm och tunn så ökar flödet.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
1. Om jag säger så här. Med reduseringen i pumpen så är flödet för litet för att sänka oljetempen.
2. Med reduseringen efter kylet så har jag förmycket flöde, för stort tryckstegring beroende på flödesförlustena. Om jag nu inte igen är ute och cyklar igen.

Jag har inga problem med kall olja(under 80grd C) för då går inte flödet genom kylet, utan genom termostaten direkt till reduseringsventilen.

Flödes ordning:
1. Pump
2. Oljetrmostat
Antingen går oljeflödet till punkt 4, under 80grd C, eller över 80grd C till punkt 3.
3. Oljekylare
5. Oljefilter

Laholm
Här sen Nov 2002

Tycker fortfarande att det låter lite skumt att du skulle ha så stort tryckfall över oljekylaren

Vad har du för dimensioner på anslutningarna till oljekylaren?
Har du någon uppfattning om vilket oljeflöde du har i förhållande till vad som är normalt?

Vad är det som hindrar dig att sköta tryckreduceringen direkt vid oljepumpen isället för efter oljekylaren? om du vill ha ett högre oljetryck än normalt så borde det ju gå att schimsa upp tryckreduceringen till hägre men fortafarande måttligt tryck, du skonar ju oljekylaren ivf.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag har 1/2" rörgänga på kylet. (1/2"=12,7mm invändig rördiameter)
Hmm rörgängor är jäv... lågiska

Jag vill inte ha högre tryck utan högre flöde genom kylet.
och reduserar jag trycket innan kylet så kyler jag bara det flöde som skall in i motorn.
Istället med reduseringen efter kylet så kyler jag den oljan som pumpen kan leverera.

kylet skall tåla 10bar max vid kontunuelig drift, och är då säkert provtryckt med typ 16bar.
Men jag har ingen anning om storleken på flödet tyvärr.

Så kunde jag hitta vad det är för tryck/flödesförluster i kylet så kan man nog göra en uppskattning påhur stort flödet är.
Är det någon som sätt någon dylik graf???????

Laholm
Här sen Nov 2002

1/2" låter fullt tillräckligt i mina öron! (utan att igentligen veta eller någonsin ha dimensioenerat ett sånt system till en motor)

Det behöver inte vara negativt att bara kyla den delmängd som motorn behöver, istället kanske du t o m kan få lägre temp till motorn eftersom en mindre flöde över kylaren ger lägre ut-temp.

Det kan inte vara vibrationer eller krafter från motorn som drar i anslutningarna till kylaren? T.ex om det är rör hela vägen eller om slangarna är för korta så att dom dras i när motorn rör sig i sina motorfästen.

Oljekylare
1, 2   >>
7895 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande