| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Lite BMW M1 Procar bilder
|
1295 besök totalt |
|
M1 Procar-doser kan man ju aldrig få för mycket av... http://forums.autosport.com/showthre _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
|
Fanns det olika Procar varianter? Jag vet det gjordes försök med att starta upp en ny Procar klass i början på 90talet och då byggde Alfa som enda tillverkare en bil, en 164 siluett med mottmotor V10 och så vidare, inte samma som detta alltså?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
BMW M1 Procar var i slutet av 70-talet och tror att den egentligen byggdes för Grupp 5 (?), men den klassen lades ner så det blev en enhetsklass istället med bara M1:or, om jag inte minns helt fel.
_________________ /David Söderblom |
||
Nja, om jag inte minns helt fel så var det något åt det här hållet (jag kan dock ha fel...); M1 togs fram för Grp-4 och Grp-5. För att klassa in bilen var man tvungen att bygga 400 bilar under 24 månader. Det var där det sprack. Man lyckades bygga 455 bilar under ~4 år. Och vid den tidpunkten hade reglementet i Grp-5 ändrats osv. Bilen var mao inte riktigt "up to date". En del av det här misslyckandet kan man nog tillskriva Lamborghini som fick i uppdrag att tillverka karossen. De höll helt enkelt inte måttet och tillverkningen/monteringen flyttades till Baur i Stuttgart. Förmodligen är inte det här riktigt hela sanningen, men för att rädda projektet från totalt fiasko så skapade man PrOCar-serien. En enhets-serie med BMW M1 som kördes som supportklass under F1-helgerna (med inbjudna F1-piloter som gästförare). Dessa bilar var byggda enligt Grp-4 reglementet. Enbart två Grp-5 bilar byggdes. En av dessa lär idag finnas i Finland (och den andra är förstörd?). Har för mig att vi avhandlat detta om M1 i Rejsas barndom. Någon som orkar leta fram tråden? _________________ Anders Dauner |
||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /David Söderblom |
||
![]() |
Bilder o videos
|
1295 besök totalt |