Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1868 besök totalt |
Varför skulle man vilja attackera curbsen på Nordslingan?
Men man vill ju definitivt inte kroka i näsan i karusellen, så det kanske är samma behov i praktiken? Måttet ifråga beror ju helt på bil, chassi och fjädring. Hur mycket chassit rör sig i fart å så... _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
Jag med. Min är ungefär 10 cm i fram, och det går alldeles utmärkt att både åka över curbsen och genom karusellen. _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Ha,ha... OK. Du har ju tydligen bra fart (att dömma av din BTG i Skodan) så du måste hitta runt ganska bra. Då måste man ju hitta sina egna lösningar. Min tanke vara annars att ett harmoniskt spår, utan curbstuds och chassibråk, oftast slår en aggressiv genväg, särkilt på Ringen. Så länge det inte är tävling och kamp om positioner alltså. Och nordslingekörning handlar - för mig - om harmoni och njutning, även om jag inte har något emot stoppuret... och det är klart, på några ställen kan ju curbkörning faktiskt även ge ett bättre spår. (ur minnet: Hohenrain, lite i Hatzenbach, ingång Hohe Acht, Kallenhard 1 och Wipperman) och med bra däck i torrt väglag och bra tryck i bilen blir ju curbkörningar med lätt belastade innerhjul inte särskilt bråkiga... oj då, nu håller jag visst på att ändra mig. Det var inte meningen. Men i väta håller jag mig fortsatt på det svarta. _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
Jag har aldrig kört någon bil med mycket effekt på ringen så t.ex. gaspådrag ur kurvor på curbsen är inget problem för mig.. därför körs det mycket på curbsen.. Hade säkert varit annorlunda om man haft en GT3!
![]() Jo i wipperman är det mer curbs än asfalt. ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Personligen kör jag oxå på de curbs jag anser att man tjänar på. Här kan jag tänka mig att det skiljer en del var man tror sig vinna något eller inte. Nu är ju detta inget vetenskapligt från min sida utan jag kör mest som jag gör. Det gäller ringen samt våra banor.
Detta med att det skulle vara så väldigt farligt att köra curbs håller jag inte med om. Dock torde det ev vara det om man kör på sådana som egentligen inte finns anledning att köra på, ja bilen har lättare att rulla då ev. Jag vågar påstå att en del partier på ringen går det mycket fortare om man kör mer aggressiv race linje än det så kallade ideala linjerna som ex scuderian visar. Säg genom hatzenback, här går det snabbast att bara köra rakt igenom S et, inget snack om saken man behöver då ta en höger curb på vägen. Sedan kan scuderian ta ut svängarna genom detta S hur mycket de vill, de går inte fortar just därför. Ett ställe på ringen som är en absolut favorit curb är i första vänstern just efter rävgrytets kompression. Använder man denna rätt är det knappt jag bromsar efter kompressionen utan växlar ner(svag broms), man får således ett väldigt rakt spår från kompressionen bort till ingången Adenauer forst. Detta spår går enligt min egen uppfattning extremt fort. Just här ser man en väldig skillnad i farter. Dock ska påpekas att det ibland känns som om man landar på höger sidan av bilen strax efter denna curb om man kör för fort över eller använder curbsen fel. Dock kan man köra över den med väldigt mycket bil, man har liksom curbsen mer under bilen, än att köra på den med vänster hjul par, och det krävs oxå för att verkligen få farten och det rakare spåret. Bilar har vält här. Man bör ju oxå vara medveten om ett större slitage på delar av bilen. Alla mina fälgar är i princip orunda samt lite krokiga, dock inget som stör eller känns, men syns tydligt vid balansering. Samt dessa uniballs jag har i bak i det ställbara camberstagen, ja de glappar redan väl mycket. De sattes på nya i april. De nya som sattes på förra året tog oxå slut ganska fort. Samt bussningar o s v, curbs gör sitt till vad gäller slitage. Men förslitnings prylar som däck, pads, skivor, bussningar mm är ju som toa papper.....de går åt ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Precis.. vänstercurbsen efter rävhålet är den jag är mest orolig för..
Jag attackerar den precis likadant.. Man hinner ikapp nästan allt om man kör det spåret, spelar ingen roll om att man sitter i en Ford C-max. ![]() Man går på den curbsen ganska rätt på, mitt på bilen, så om man har en låg splitter som är lägst i mitten så är det läskigt att attackera 100% Ingen som vet hur höga dom curbsen är?.. Ingen som kan mäta en natt ? ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Ja just där. Som du säger, man kommer i kapp allt där. Särskilt de som kör smothe driving, typ ideal spår.
De är nästan sjukt hur fort man kan ta denna vänster om man kör vänster sidan av bilen på betongen och sträcker ut vänster svängen så den blir aningen rakare. Som sagt det har hänt att jag kommit för fort här med lite fel approch på betongen. Faktum är att min bilen med all säkerhet lyfter lite, samt det blir väl mycket tryck på höger sida då man håller på att ta sig genom curbspartiet p g a lyft vänster. Så en förskjutning av bilen inträffar under/ efter curbsen vilket känns väl spännande. Dock är chassit på min bil väl anpassat för ringen(orginal) En för hårt satt bil, för fort här, tjaaa ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Jag håller med, absolut. Scuderia eller inte (jag har aldrig gått den) tror jag inte på "absoluta" sanningar. Jag avfärdar inte Scudrian som en bra träning och tror att de erbjuder en vettig grundlösning för hur man kan ta sig runt på ett snyggt och effektivt sätt. MEN. Sedan får man jobba vidare. "Ideallinjen" finns inte. den varierar beroende på fordon, fart och yttre omständigheter. Möjliga kurvhastigheter, mycket/lite motor, bromsar, däck och bilens specifika egenskaper spelar in. Att tro att EN linje skulle vara optimal för ALLA fordon, ALLA förare under samtliga omständigheter känns ju lika omöjligt som det är befängt. Ps. Jag är nog lite extra soft vad gäller curbs och eftersom hela min "Ringen-uppväxt" skedde på motorcykel. Där är ekvationen ganska annorlunda mot bil. _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
Jag kan inte få in 3 fingar mellan marken och frontläppen på min GT3a så där är väl ca. 3.5 cm markfrigång och det klarar sig bra runt ringen då jag brukar vara på curbsen i högern som leder in i Adenauer Forst och på sträckan mellan Hohe Acht och Eschbach.
Det är värre med mina bromskylscoop som bottnar i Karusellen. Ciao, J. _________________ Johannes Ericson ///M, Type R & R/T Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them! |
||||
Som jag sa, 3.5 cm mitt på frontspoilern och då något mindre vid broms scoopen. Ciao, J. _________________ Johannes Ericson ///M, Type R & R/T Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them! |
||||
Mycket kloka ord Björn ![]() ![]() Avslutningsvis för att citera Mattias Ekström.....hade jag åkt så kallat idealspår hade jag ju inte varit snabbare än nån annan..... ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1868 besök totalt |