Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 21765 besök totalt |
Re: Brasan
Det enda som hända var att Bengt protesterade mot en bil som inte gick i hans klass. Ibland kan man undra, vad dessa wannabis tänker på. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Re: Brasan
IMHo: Ett reglemente är till för att följas, hur det tolkas och efterlevs är upp till tävlingsledningen. _________________ Anders Hansson |
||||||
Smällde måste nog vara en annan bil, körde vi i inte i samma heat. Såg iallafall att det var en blå bil, lik din, som klippte gräset. Är det inte bättre att hålla sig på banan, än att kritisera andra? Är inte din bil helbilsgodkänd? Kan det verkligen stämma med 103 Kw som det står i registreringsbeviset? Vad det gäller min bil, så gick den väldigt dåligt på Ljungbyhed, felsökning av Bengt härlede till att det var sensorn till tomgången som var kass. Innan vi kom dit bytade vi tryckregulatorn och luftmassemätaren. Så fort du gick på fullgas så slog bilen ifrån. Innan Knutstorp gjorde jag ett nytt komptest och värdena var nästa likvärdiga mot dem vi hade fått fram i våras. Därför tänkte jag att det var möjligt att köra bilen. Det är ju roligt att tävla, även om man kommer sist. Det som skall göras hädanefter är ett leakdown test för att se var någonstans bekymmret finns. Jag misstänker att det har att göra med oljetrycksgivaren, då det är väldigt kladdigt just där. Bilen har gott 20000 mil, motorn är orörd så det är nog ganska normalt att det ryker, ibland lite mer. Edvins bil lämnade oxså ifrån sig ett litet moln, men inte så mycket som min. Jag känner mig mer tillfredställd att jobba med min bil och förbättra den efter mina förutsättningar, än köper mig en förtäckt tävlingsbil och sedan lyckas få igenom den. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Körning är ju en del (den viktigaste) och tävlingsmomentet är ju tidsträningen (jag har inga problem med en snurrning, that's life)...
Min undring var endast om en motorrenovering inte skulle ge mer effekt än en annan ljuddämpare/header (även om mängden jobb är ganska olika). Efter att ha besökt gräset i race 1 så kunde jag iakta ett antal tyska pansarkryssare och din var den som rök mest och som verkade ha störst marginal till orginaleffekten (störst skillnad i hastighet i andra delen av rakan). Pga sprucken bromsskiva så stod jag över race 2 och jag vill minnas att det var nr 7 som sköt en del på rakan (men jag kan minnas fel). |
||||||
marginellt, jag hade 180-185 på mätaren. När Edvin och jag körde ikapp så var vi ganske likvärdiga.
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Niklas, nu har jag varit ute och sprungit av mig, så nu är jag vänligare! Jag skall rippa videon ikväll så får vi se. Det kan vara så att jag drog på slutet förbi varvstoppet och att det av den anledningen knallade lite. Jag kommer, eller rättar sagt någon, kommer att titta på motorn under vintern. Komprissionen är fortfarande bra: i fredags: 180psi, 180psi, 180psi, 170psi i våras: 176psi, 172,psi, 175 psi, 175 psi (med en annan mätare) Nästa år hoppas jag att jag kommer närmre er. / ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Re: Brasan
Bengt, jag vet att du är rätt binär i ditt synsätt. Livet i allmänhet och följande av reglementen i synnerhet förefaller bli, IMHo, rätt mycket lättare om man kikar igenom ett rimlighetsfilter , ivf för oss som kör i korpserien. Ja, MGCC KM är korpserien, det är inte VM, EM eller SM, det är en klubbtävling, alltså korpserien. Vad jag vill få fram med det är att det är viktigare att ha roligt och ha ett stort och trevligt startfält än att ut i sista absurditet följa alla även betydelselösa delar, eller rent av dåliga och felaktiga delar av reglementet. Några exempel på sådant är t.ex det här med att fordonsskatten ska vara betald, det tillför inte racingen ett smack! Ett annat exempel är det tidigare och kanske fortfarande var/är matematiskt felskrivet i sambandet som räknar ut litereffekten, ska vi följa det bokstavstroget så hamnar du i roadsport A, Bengt. En bra sak i år (MGCC KM) var att det beslutades att ge dispens för icke E-märkta däck. Skrivningen om det i regelementen är IMo exempel på en dålig regel, den tillför inget utan är bara kostnadsdrivande. Vad gäller att kolla motorprestanda så är det lätt, jag har tjatat om detta i flera år hur det kan göras enkelt. Istället för vikt och effekt så mäter vi accelerationsförmåga, nuförtiden finns det ju färdiga mojänger att köpa som gör sånt. Låt arrangören ha en eller några sådana den cirkulera mellan bilarna under tävlingarna säsongen så blir alla mätta. Sen sätter Anders fingret på en viktig punkt, regeltolkningen. Jag kan köpa att tävlingnsledningen, eller annan auktoritetsfunktion, gör tolkningar och kommunicerar dom, det är ju naturligt. Men det är viktig att det är kontinuitet i det, det får inte skilja från ena tävlingen till den andra, från ena besiktningmannen till den andre. Det kan ju t.ex lösas så som föreslagits med prejudikat som sammanställs och offentliggörs. _________________ Pär Hylander |
||||||
Re: Brasan
Dessutom får vi "stackare" i helbilsgodkända bilar använda dimensioner utanför helbilsgodkännandet ![]() Fram för tydlig praxis och listade anonymiserade exempelfall (MGCC kör ju inte med enbart Sportvagnsreglementet, det finns "tillägg/avdrag" också). ![]() |
||||||
Re: Brasan
|
||||||
Binär
Ja du Pär Jag hade varit lika binär om jag varit skytt (eller domare i skytte) ![]() Eller hade nästan en tia varit OK att räknas som en tia menar du ![]() om det nu är lätt att kolla effekten på en tävlingsvagn i MGCC så får du hemskt gärna meddela regel folket eller KM ansvarige Thomas Bjernflo vad appareten heter och var man får tag i en sådan / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Re: Binär
Jag tar mig friheten att svara på detta ![]() Lämpligast är nog DriftBox (http://www.drivingevent.com/de/export/sites/drivingevent/driftbox/) för den har allt man behöver inbyggt. Man behöver en GPS för att mäta hastigheten och en accelerometer för att mäta accelerationen. Mätningen går till så att man mäter hastigheten vid det ögonblick som max acceleration uppnås (detta inträffar vid det varvtal/hastighet då motorn ger mest effekt). Vikt/effektförhållandet kan då räknas ut som 1/(hastigheten*accelerationen) (plus lämpliga sortomvandlingar). Eftersom DriftBoxen har loggfunktion är det nog enklast att köra och sedan plocka ut de önskade värdena från loggen, jag tror inte den har en funktion för att direkt ta fram "hastighet vid max g-kraft". Mätningen utförs nog lämpligast på tvåans eller treans växel. Hade man infört detta hade man kunnat stryka i princip hela motoravsnittet i reglementet och skrivit "gör vad du vill, du hamnar ändå i rätt klass" ![]() _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
Re: Brasan
Aha, jag trodde det hade trätt nya roadsportregler ikraft! Vad innebär det i korta ordalag då? Måste man åka på e-godkända på gatan oavsett vagn, eller får man åka på vad som helst med mönster nu, även det oavsett helgodkänning eller ej? _________________ Pär Hylander |
||||||
om jag ändrar slutväxel från ena gången till den andra, vid första mätningen får man fram värdet X,X vid nästa tillfälle mäter man Y,Y. Vad händer då? om man ligger nära en klassgräns.
Jag har inte rört motorn och slutväxel är enl regl fri. _________________ Robert Gustafsson |
||||||
om man väljer ett testintervall (låt säga t.ex. 60-120km/h) och sen får resp bil köra på den växel som matchar det bäst med max varvtal på den övre gränsen, så borde det fungera. eller har jag tänkt fel? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Det blir inte någon avvikelse som han härledas till just slutväxelns utväxling eftersom max acceleration nu kommer inträffa vid en annan hastighet så att resultatet blir samma. Man får ju inte mer effekt av att byta bakaxelutväxling. Dock ökar man medeleffekten man kan överföra till hjulen eftersom man förkortar varvtalsregistret på varje växel så att man ligger närmare effekttoppen under längre tid. Exempel: Med första utväxlingen nås max effekt (och därmed acceleration) vid 85 km/h på tvåans växel. Med den nya bakaxeln som har lägre utväxling kommer en ny (högre) acceleration att mätas upp, dock vid 75 km/h. Hastigheten är lika mycket lägre som accelerationen är högre så de kommer ta ut varandra i formeln. Avvikelser mellan två mätningar på samma bil kommer endast bero på "dagsformen" hos motor/drivlina (lufttemperatur, barometertryck, friktion i drivlinan osv.). Men en marginal på någon procent bör nog användas (precis som man har vågtolerans) ifall det skulle vara väldigt gynnsamma förhållanden vid någon mätning. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
Victor
Hej Victor Var skaffar man en sådan och vad kostar den Tror du att det skulle gå att realisera en test av 10-12 bilar vid bankörningar ex MGCCs klubbmästerskap Hur lång tid tar det att testa en bil?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Re: Victor
1. Den kostar 6500:- och kan köpas från Driving Events (det var länk till dem i mitt första inlägg). Länk till deras webshop: http://drivingevent.bai.nu/ Den går kanske att köpa någon annanstans i Sverige också. Annars kan man säkert beställa en direkt från England. Men eftersom den är mycket användbar kan det säkert finnas folk som vill ha en för privat bruk som kan tänka sig att låna/hyra ut den till klubben om kostnaden är ett problem. 2/3. Det som krävs är egentligen bara en fullgaskörning på en växel med varje bil när den har Driftboxen monterad i framrutan. Dock får man vänta på resultatet eftersom man ska plocka ut det ur de loggade uppgifterna (görs med en PC). Monteringen består av att sätta fast DriftBoxen i rutan med en sugkopp och ställa den i våg, tar max 1-2 min. Inga bilspecifika inställningar behöver göras, den börjar logga automatiskt när det finns ett minneskort isatt. Detta betyder att man kan testa en rad bilar relativt snabbt, men man får inte resultatet direkt. Har man dock en bärbar dator med sig kan man får resultatet efter en stunds studerande av grafer och lite beräkningar (som kan göras automatiskt i Excel, bara att stoppa in värdena så får man ut svaret). Jag ska tillägga att jag inte har någon praktisk erfarenhet av DriftBox, det jag kan har jag lärt mig genom att lusläsa manualen och infon som finns på www.driftbox.com ![]() _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 21765 besök totalt |