Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förändringar reglemente
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
21765 besök totalt
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re: Brasan

FSN skrev:
Bengt Metz skrev:
En helt annan aspekt på Reglemente

Vad anser rejsafolket om följande fråga

om det finns ett tekniskt reglemente

(tänker på prestanda höjande ändringar, bättre bromsar, högre motorprestanda, undervikt i förhållande till angiven effekt, uppstyvning av kaross, ej regbes med helbur, avställda bilar som saknar betald skatt och försäkring, icke standard bränsle mm mm) fyll gärna på listan

ska det följas
eller ska det inte följas

Svara här så sammanställer jag
Enkla svar,

följa 2

inte följa

Eventuella åtgärder mot förare som inte följer gällande reglemente?
Hur kollar man ex motorprestanda utan att bromsa motor eller plocka i sär?

/ Bengt Metz

Hej Bengt!!

Hände det nåt på Höstracet eller vad är detta??

Följa såklart.

Urbota du fråga tycker jag, vem katten skulle öppet i ett forum skriva att man inte skall följa ett tekninskt reglemente.

Sen att reglementet är som ett vattentätt mebran mot framtiden, fullständigt ologiskt på många punkter, vagt skrivet och tolkas på ett högst anmärkningsvärt sätt är en annan sak.

Det enda som hända var att Bengt protesterade mot en bil som inte gick i hans klass. Ibland kan man undra, vad dessa wannabis tänker på.

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Bengt Metz skrev:
Hej Alla

Kolla nedanstående länk med en enkel enkätfråga

Banga nu inte ur utan svara gärna

Bengt Metz skrev:

ska det följas

Enkla svar,

/ Bengt Metz

IMHo: Ett reglemente är till för att följas, hur det tolkas och efterlevs är upp till tävlingsledningen.

Skåne
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Niklas Falk skrev:
easec skrev:
Headers var ok, så då är det bara att köra, finns ett trevligt racingsystem från en firma i USA. Sedan har jag ju redan liggandes en special dämpare från AP racing, så då kanske effekten kan hoppa upp till originalets 163.
Inte för att vara taskig, men du tror inte det skulle vara effektivare att fixa svartröken och misständningarna först (det rök och smällde rätt bra nedför rakan på Knutan).

Smällde måste nog vara en annan bil, körde vi i inte i samma heat. Såg iallafall att det var en blå bil, lik din, som klippte gräset. Är det inte bättre att hålla sig på banan, än att kritisera andra?

Är inte din bil helbilsgodkänd? Kan det verkligen stämma med 103 Kw som det står i registreringsbeviset?

Vad det gäller min bil, så gick den väldigt dåligt på Ljungbyhed, felsökning av Bengt härlede till att det var sensorn till tomgången som var kass. Innan vi kom dit bytade vi tryckregulatorn och luftmassemätaren.

Så fort du gick på fullgas så slog bilen ifrån.

Innan Knutstorp gjorde jag ett nytt komptest och värdena var nästa likvärdiga mot dem vi hade fått fram i våras. Därför tänkte jag att det var möjligt att köra bilen. Det är ju roligt att tävla, även om man kommer sist.

Det som skall göras hädanefter är ett leakdown test för att se var någonstans bekymmret finns. Jag misstänker att det har att göra med oljetrycksgivaren, då det är väldigt kladdigt just där.

Bilen har gott 20000 mil, motorn är orörd så det är nog ganska normalt att det ryker, ibland lite mer. Edvins bil lämnade oxså ifrån sig ett litet moln, men inte så mycket som min.

Jag känner mig mer tillfredställd att jobba med min bil och förbättra den efter mina förutsättningar, än köper mig en förtäckt tävlingsbil och sedan lyckas få igenom den.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Körning är ju en del (den viktigaste) och tävlingsmomentet är ju tidsträningen (jag har inga problem med en snurrning, that's life)...
Min undring var endast om en motorrenovering inte skulle ge mer effekt än en annan ljuddämpare/header (även om mängden jobb är ganska olika).

Efter att ha besökt gräset i race 1 så kunde jag iakta ett antal tyska pansarkryssare och din var den som rök mest och som verkade ha störst marginal till orginaleffekten (störst skillnad i hastighet i andra delen av rakan).
Pga sprucken bromsskiva så stod jag över race 2 och jag vill minnas att det var nr 7 som sköt en del på rakan (men jag kan minnas fel).

easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Trådstartare
marginellt, jag hade 180-185 på mätaren. När Edvin och jag körde ikapp så var vi ganske likvärdiga.

Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Körning är ju en del (den viktigaste) och tävlingsmomentet är ju tidsträningen (jag har inga problem med en snurrning, that's life)...
Min undring var endast om en motorrenovering inte skulle ge mer effekt än en annan ljuddämpare/header (även om mängden jobb är ganska olika

Efter att ha besökt gräset i race 1 så kunde jag iakta ett antal tyska pansarkryssare och din var den som rök mest och som verkade ha störst marginal till orginaleffekten (störst skillnad i hastighet i andra delen av rakan).
Pga sprucken bromsskiva så stod jag över race 2 och jag vill minnas att det var nr 7 som sköt en del på rakan (men jag kan minnas fel).

Niklas, nu har jag varit ute och sprungit av mig, så nu är jag vänligare! Jag skall rippa videon ikväll så får vi se. Det kan vara så att jag drog på slutet förbi varvstoppet och att det av den anledningen knallade lite.

Jag kommer, eller rättar sagt någon, kommer att titta på motorn under vintern. Komprissionen är fortfarande bra:

i fredags: 180psi, 180psi, 180psi, 170psi

i våras: 176psi, 172,psi, 175 psi, 175 psi (med en annan mätare)

Nästa år hoppas jag att jag kommer närmre er. / från Lomma

Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Tråden

Har vi inte tappat tråden nu ??

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

sweanders skrev:
Bengt Metz skrev:
Hej Alla

Kolla nedanstående länk med en enkel enkätfråga

Banga nu inte ur utan svara gärna

Bengt Metz skrev:

ska det följas

Enkla svar,

/ Bengt Metz

IMHo: Ett reglemente är till för att följas, hur det tolkas och efterlevs är upp till tävlingsledningen.

Bengt, jag vet att du är rätt binär i ditt synsätt. Livet i allmänhet och följande av reglementen i synnerhet förefaller bli, IMHo, rätt mycket lättare om man kikar igenom ett rimlighetsfilter , ivf för oss som kör i korpserien. Ja, MGCC KM är korpserien, det är inte VM, EM eller SM, det är en klubbtävling, alltså korpserien. Vad jag vill få fram med det är att det är viktigare att ha roligt och ha ett stort och trevligt startfält än att ut i sista absurditet följa alla även betydelselösa delar, eller rent av dåliga och felaktiga delar av reglementet. Några exempel på sådant är t.ex det här med att fordonsskatten ska vara betald, det tillför inte racingen ett smack! Ett annat exempel är det tidigare och kanske fortfarande var/är matematiskt felskrivet i sambandet som räknar ut litereffekten, ska vi följa det bokstavstroget så hamnar du i roadsport A, Bengt.

En bra sak i år (MGCC KM) var att det beslutades att ge dispens för icke E-märkta däck. Skrivningen om det i regelementen är IMo exempel på en dålig regel, den tillför inget utan är bara kostnadsdrivande.

Vad gäller att kolla motorprestanda så är det lätt, jag har tjatat om detta i flera år hur det kan göras enkelt. Istället för vikt och effekt så mäter vi accelerationsförmåga, nuförtiden finns det ju färdiga mojänger att köpa som gör sånt. Låt arrangören ha en eller några sådana den cirkulera mellan bilarna under tävlingarna säsongen så blir alla mätta.

Sen sätter Anders fingret på en viktig punkt, regeltolkningen. Jag kan köpa att tävlingnsledningen, eller annan auktoritetsfunktion, gör tolkningar och kommunicerar dom, det är ju naturligt. Men det är viktig att det är kontinuitet i det, det får inte skilja från ena tävlingen till den andra, från ena besiktningmannen till den andre. Det kan ju t.ex lösas så som föreslagits med prejudikat som sammanställs och offentliggörs.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Pär Hylander skrev:
En bra sak i år (MGCC KM) var att det beslutades att ge dispens för icke E-märkta däck. Skrivningen om det i regelementen är IMo exempel på en dålig regel, den tillför inget utan är bara kostnadsdrivande.
Beroende på hur man tolkar däcksreglerna som börjar gälla på söndag så blir det bara E-märkta däck för hela slanten nästa år (eftersom alla bilar tydligen måste ha E-märkta däck för att vara gatgodkända oavsett hur nya/gamla de är).
Dessutom får vi "stackare" i helbilsgodkända bilar använda dimensioner utanför helbilsgodkännandet (men jag har inte planerat 225/50-15 i alla fall).

Fram för tydlig praxis och listade anonymiserade exempelfall (MGCC kör ju inte med enbart Sportvagnsreglementet, det finns "tillägg/avdrag" också). thumbs up

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Niklas Falk skrev:
Beroende på hur man tolkar däcksreglerna som börjar gälla på söndag

??? Vadå på söndag?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Pär Hylander skrev:
Niklas Falk skrev:
??? Vadå på söndag?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31723

Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Binär

Ja du Pär

Jag hade varit lika binär om jag varit skytt (eller domare i skytte)

Eller hade nästan en tia varit OK att räknas som en tia menar du

om det nu är lätt att kolla effekten på en tävlingsvagn i MGCC så får du hemskt gärna meddela regel folket eller KM ansvarige Thomas Bjernflo vad appareten heter och var man får tag i en sådan

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Re: Binär

Bengt Metz skrev:
om det nu är lätt att kolla effekten på en tävlingsvagn i MGCC så får du hemskt gärna meddela regel folket eller KM ansvarige Thomas Bjernflo vad appareten heter och var man får tag i en sådan

/ Bengt Metz

Jag tar mig friheten att svara på detta

Lämpligast är nog DriftBox (http://www.drivingevent.com/de/export/sites/drivingevent/driftbox/) för den har allt man behöver inbyggt. Man behöver en GPS för att mäta hastigheten och en accelerometer för att mäta accelerationen.

Mätningen går till så att man mäter hastigheten vid det ögonblick som max acceleration uppnås (detta inträffar vid det varvtal/hastighet då motorn ger mest effekt). Vikt/effektförhållandet kan då räknas ut som 1/(hastigheten*accelerationen) (plus lämpliga sortomvandlingar).

Eftersom DriftBoxen har loggfunktion är det nog enklast att köra och sedan plocka ut de önskade värdena från loggen, jag tror inte den har en funktion för att direkt ta fram "hastighet vid max g-kraft". Mätningen utförs nog lämpligast på tvåans eller treans växel.

Hade man infört detta hade man kunnat stryka i princip hela motoravsnittet i reglementet och skrivit "gör vad du vill, du hamnar ändå i rätt klass"

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Binär

Victor. skrev:

Hade man infört detta hade man kunnat stryka i princip hela motoravsnittet i reglementet och skrivit "gör vad du vill, du hamnar ändå i rätt klass"

Exakt!!!!

Laholm
Här sen Nov 2002

Niklas Falk skrev:
Pär Hylander skrev:
Niklas Falk skrev:
??? Vadå på söndag?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31723

Aha, jag trodde det hade trätt nya roadsportregler ikraft!

Vad innebär det i korta ordalag då? Måste man åka på e-godkända på gatan oavsett vagn, eller får man åka på vad som helst med mönster nu, även det oavsett helgodkänning eller ej?

Linköping
Här sen Mar 2005

om jag ändrar slutväxel från ena gången till den andra, vid första mätningen får man fram värdet X,X vid nästa tillfälle mäter man Y,Y. Vad händer då? om man ligger nära en klassgräns.
Jag har inte rört motorn och slutväxel är enl regl fri.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cabri skrev:
om jag ändrar slutväxel från ena gången till den andra, vid första mätningen får man fram värdet X,X vid nästa tillfälle mäter man Y,Y. Vad händer då? om man ligger nära en klassgräns.

om man väljer ett testintervall (låt säga t.ex. 60-120km/h) och sen får resp bil köra på den växel som matchar det bäst med max varvtal på den övre gränsen, så borde det fungera. eller har jag tänkt fel?

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Cabri skrev:

Det blir inte någon avvikelse som han härledas till just slutväxelns utväxling eftersom max acceleration nu kommer inträffa vid en annan hastighet så att resultatet blir samma. Man får ju inte mer effekt av att byta bakaxelutväxling. Dock ökar man medeleffekten man kan överföra till hjulen eftersom man förkortar varvtalsregistret på varje växel så att man ligger närmare effekttoppen under längre tid.

Exempel: Med första utväxlingen nås max effekt (och därmed acceleration) vid 85 km/h på tvåans växel. Med den nya bakaxeln som har lägre utväxling kommer en ny (högre) acceleration att mätas upp, dock vid 75 km/h. Hastigheten är lika mycket lägre som accelerationen är högre så de kommer ta ut varandra i formeln.

Avvikelser mellan två mätningar på samma bil kommer endast bero på "dagsformen" hos motor/drivlina (lufttemperatur, barometertryck, friktion i drivlinan osv.). Men en marginal på någon procent bör nog användas (precis som man har vågtolerans) ifall det skulle vara väldigt gynnsamma förhållanden vid någon mätning.

Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Victor

Hej Victor

Var skaffar man en sådan och vad kostar den

Tror du att det skulle gå att realisera en test av 10-12 bilar vid bankörningar ex MGCCs klubbmästerskap

Hur lång tid tar det att testa en bil??

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Re: Victor

Bengt Metz skrev:
Hej Victor

1. Var skaffar man en sådan och vad kostar den

2. Tror du att det skulle gå att realisera en test av 10-12 bilar vid bankörningar ex MGCCs klubbmästerskap

3. Hur lång tid tar det att testa en bil??

/ Bengt Metz

1. Den kostar 6500:- och kan köpas från Driving Events (det var länk till dem i mitt första inlägg). Länk till deras webshop: http://drivingevent.bai.nu/ Den går kanske att köpa någon annanstans i Sverige också. Annars kan man säkert beställa en direkt från England. Men eftersom den är mycket användbar kan det säkert finnas folk som vill ha en för privat bruk som kan tänka sig att låna/hyra ut den till klubben om kostnaden är ett problem.

2/3. Det som krävs är egentligen bara en fullgaskörning på en växel med varje bil när den har Driftboxen monterad i framrutan. Dock får man vänta på resultatet eftersom man ska plocka ut det ur de loggade uppgifterna (görs med en PC). Monteringen består av att sätta fast DriftBoxen i rutan med en sugkopp och ställa den i våg, tar max 1-2 min. Inga bilspecifika inställningar behöver göras, den börjar logga automatiskt när det finns ett minneskort isatt.

Detta betyder att man kan testa en rad bilar relativt snabbt, men man får inte resultatet direkt. Har man dock en bärbar dator med sig kan man får resultatet efter en stunds studerande av grafer och lite beräkningar (som kan göras automatiskt i Excel, bara att stoppa in värdena så får man ut svaret).

Jag ska tillägga att jag inte har någon praktisk erfarenhet av DriftBox, det jag kan har jag lärt mig genom att lusläsa manualen och infon som finns på www.driftbox.com

Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Driftboxen låter ju helrätt - också skulle man låta annan betrodd person än tävlanden köra testet för att elminera att det hålls igen lite
/Joachim

Allmänt banåkaforum
Förändringar reglemente
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
21765 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande