| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
understyrningsproblem
|
1807 besök totalt |
|
understyrningsproblem
jag har diskuterat detta i en annan tråd med då pratade vi mest om krängningshämnare https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php bilen är en e36 m3a med HR coilovers HR kräng hämnare nu åker jag med fram -5 grader camber 9 grader caster och total toe out på 1,5 mm bak -2,5 grader camber 0 i toe krängarna är instälda på hårdas bak och mjukast fram har även ökat spårvidden totalt 50mm fram körde på gotland ring i helgen på dunlop sport max 235 610 17" slicks fick upp 60 grader över hela däcket fram och bak och varm tryck på 2,2 bilen under styr fortfarande inte som förr men fortfarande för mycket tycker ja. funderar lite på höjden den är lite hög fram skulle nog igentligen vara lägre fram lr högre bak någon som har värden på vad man bör ha för värden fram och bak i en corner weight bilen slet även en hel del på utsidan av däcken trots -5 grader camber någon som har fler tips på åtgärder och saker jag kan testa lr kolla upp _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
|
2,2 bar i dom slicksen...är det verkligen otimalt?
Kolla upp det. 5 grader camber fram låter inte allt för galet med nämnda däck. Hur hårda är dina fjädrar? Låter som om din bil rollar ganska mkt vilket leder till att mkt camber käkas upp under infjädring. I vissa lägen kan det bli så att man får mindre understyrning med emr rkängare fram pga bilen då rollar mindre och behåller vinklarna bättre. Jag tror på för mjuka fjädrar och ev. dito krängare. |
||||||
Vad rollstyvheten anbelangar så är det summan av fjäder och krängare som gäller. Har Du då mjuka fjädrar fram och en hård krängare så bottnar den troligen när Du bromsar. Mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Jovistja, så var det dämparna också. Dom påverkar bara under den tid som bilen rollar, det vill säga i inledningsskedet av böjen samt när bilen återgår ut ur kurvan. I ena fallet komperssion och i det andra returen och i dämparens lågfartsregister. Mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
hur ändras bilens betende broende på höjd på bilen
alltså kan man ändra på bilens egenskaper genom att sänka den mer lr höja den fram / bak hur vet man vilken höjd dom är lagom? än en gång undran om corner whigt och dessa olika inne börd av vikt fram / bak _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Ja, det kan man. Hur balansen förändras beror till stor del på hur rollcentrat flyttar sig då man förändrar höjden.
om man skrapar väsentliga delar i marken; 'bör bilen höjas en smula.
Den sista frågan var otydlig; kan du precisera vad du undrar över? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
vad man optimalt stävar efter att ha för vikt mellan fram och bak hjul par är det alltid 50 /50 lr så nära de man kan komma hur mycket kan man ändra de med att höja den tex ca vad gör 5 mm höjning bak
_________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Man kan inte ändra förhållandet fram/bak och jöger/vänster genom höjning/sänkning, för detta måste man flytta runt saker i bilen. Dätemot kan du fördela/ändra vikten diagonalt mellan VF/HB och HF/VB genom att ändra höjderna på fjädersätena. En sk corner weight. |
||||||
Det måste man väl kunna eftersom bilens tyngdpunkt knappast är så låg som hjulcentrum? Kanske inte så mycket att det blir någon mätbar skillnad, men i teorin?
_________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||||||
Kör du teoretiskt eller praktiskt? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
50/50 är väl knappast optimalt. Har man en bakhjulsdriven bil, vill man ha mer vikt över bakaxeln tex. För övrigt finns inte ordet optimalt i bilsammanhang... allt är kompromisser
|
||||||
|
Jag hoppades att smileyn skulle visa att jag inte menar fullt allvar. Men beakta denna enormt vackra och kraftigt överdrivna snabbskiss:
Fordon sett framifrån. Röd prick = tyngdpunkt
Man ser tydligt att tyngdpunkten flyttar sig om man höjer/sänker en sida. Som sagt inte mätbart på en normallåg bil som man höjer några mm, men i teorin... Nog om detta. Jag ska låta tråden hålla sig till sitt ämne.
_________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||||||
|
I roll är det mätbart, gör skilnad i teorin MEN lite.
Iof beronde på hur mycket bilen kränger. Därimot fram/bak höja/säkna bilen i någon ända blir det knappt mätbart gör så liten skilnad, bara ski... i. Hörnvikterna därimot kan ställa till det om man har en bil i balans så kan en övertyra i tex högerböjar och understyra i vänsterböjar. Är hörnviktrena rätt inställda men ligger inte CGH mitt i bilen kommer kommer det gå fortare åt ett håll. Men detta är knappt mätbart häller, bara i teorin. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
understyrningsproblem
|
1807 besök totalt |