Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Bilder: I spåren av Dalsland Ring
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (16742 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Efter en inspirerande tråd av Lennart Jarmyr så blev frestelsen för stor. Att veta att en gammal racerbana låg i en skogsdunge övergiven var tvunget att undersökas!
Målet var Dalsland Ring som mellan 1966-1973 låg på denna plats:

Banan skall ha rivits men en liten bit skulle finnas kvar kring denna lilla tjärn

Nu i lördags förmiddag så blev det till att ta bilen för att leta efter denna plats. Vägen på kartan visade sig vara en smal grusväg mellan två åkrar, men själva skogsdungen var inga problem att hitta

Så i det blöta gräset va det bara att traska fram ut på åkern för att se om det egentligen fanns någonting kvar av banan.
När man kommit runt en del av själva tjärnen så så man plötsligt hur mossan låg tät ovanpå den gamla racerasfalten

På banan hade träden börjat växa upp

Fortsatte man gå längs banan, som rundade skogsdungen fint, så såg man gamla minnen från den tiden deet begav sig. Runt större delen av kurvan så fanns även skyddsräcken kvar.

Banan är inte helt oanvänd nuförtiden. Tyvärr är det inte Formel-Vee's som susar fram längs den lilla bit som återstår, men vem vet? Kanske är det en Lamborghini (traktor)?

Strosandes runt omkring utanför detta kurvparti återfanns även lite gamla tidstypiska rejsprylar. Ett fullflödes oljefilter samt en STP-oljetillsatsburk. Bägge härligt patinerade

Tyvärr hade man inte bilen med sig ut på "Ringen" men man kan vara glad ändå

Känslan som åskådare på den tiden måste varit riktigt bra. Kollar man här ser man att från skyddsräckena uppe på slänten ner till banan är det inte så långt

Till slut kom känslan av att det var dags att bege sig hemåt med en racerbana rikare i besöksbagaget!

Fler bilder finns på http://figgz.mine.nu/bilder/dalsland_ring_060930/

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002

Mycket intressant! Tack för bilder och läsning.

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vilken sagolik stämning! Underbara bilder, tack!

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Kul att du tog dig tid! thumbs up

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Tack. Det var verkligen fina kort, kul att få se att det finns lite kvar att titta på.

När jag var där i juli så ville jag inte kliva ut på bondens gärde, och trampa ner, så det var med ett dystert sinne jag åkte där ifrån utan att ha fått utforska dungen.

Måste återigen göra reklam för DVD om Dalsland Ring, det finns även möjlighet att ladda ner en demo video att titta på.

http://www.racefoto.se/Dalslandringinfo.htm

Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004

Kul med lite nostalgi.
Fina bilder också, tack.

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Kul att det uppskattas Får tacka för all inspiration härifrån så att det blev av att man letade sig ut på en blöt åker en lördagförmiddag.
Får väl dra mitt lilla strå till rejsa-stacken med. Kanske skulle skrivit en lite mer utförlig historia och texter till bilderna...

www.dalslandring.se hittade jag denna bansträckning:

Så nog är det Dalsland Ring-asfalt iaf.

Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005

Häftigt!

Såndär är mycket spännande tycker jag!

Mvh oliver

BMW m5 e39 -00
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Dalslands eget Südschleife...

Figgz: Tog du med dig STP-burken?

Filmen som Lennart tipsade om kan jag också rekommendera. thumbs up

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Kan man inte asfaltera igen, marken är väl redan beredd? thumbs up

Har inte hängt med, men Dalsland är ju lite off, åsså kom ju Mantorp o Anderstorp i samma veva och blev "huvudbanor".

A master of going faster!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Var det inte olyckan på Gelleråsen som till en del var Dalsland Rings fall?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Sörpan skrev:

You bet!
sugen? Härligt patinerad av tidens tand

Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Burken ser ut att vara tillverkad 2 år efter det att banan stängdes.

Men den är ju en raritet ändå, hoppas den hamnar i din bokhylla o inte ute i garaget.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Figgz skrev:
Sörpan skrev:
You bet!
sugen? Härligt patinerad av tidens tand
Hmm, är inte det stöld av arkeologiska fynd eller nåt?
K-märkt område borde det iaf vara (som ett exempel hur det kan gå om man inte värnar sporten eller bygger utan långsiktiga planer).

Eller är det inte ganska sunt egenterligen, saker föds, dör och ersätts med annat (annan verksamhet eller andra banor i detta fall)?

magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Härligt.. ! Manblir nostalgisk fast man aldrig varit där och inte var född när dom körde....

Undrar just om man kan få EU-bidrag för att bevara resterna av detta kulturarv?

Finns det förresten fler begravda banor i landet?'

// Magnus

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

så säger du inte till din vän, arkeologen, dvs mig . Jag får väl ta mig dit någon dag.

Visst hade det varit roligt med ett "open air" museum. Lite av charmen är ju just att den är "bortglömd" i skogen. Inte hade det varit kul att rusta upp banpartiet som finns i skogen. k-märkning hade dock varit vettigt.

Åsensbruk
Här sen Jun 2004

om ni åker till dalsland ring och kollar så missa inte chansen att åka dit eller hem över den suveräna vägen över brudfjället(Håverud-Tisselskog), Sveriges roligaste väg! thumbs up När ni passerar genom världsnavet Åsensbruk så kan ni tuta när ni passerar brandstationen så kanske jag vinkar.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

RS 1800 skrev:
så säger du inte till din vän, arkeologen, dvs mig . Jag får väl ta mig dit någon dag.

Visst hade det varit roligt med ett "open air" museum. Lite av charmen är ju just att den är "bortglömd" i skogen. Inte hade det varit kul att rusta upp banpartiet som finns i skogen. k-märkning hade dock varit vettigt.
Är det inte läge att göra en skattgömma och peta in den i nån lämplig GPS POIlista (eller vad det nu heter)...
Det kunde vi ju starta på diverse skoj platser, med en gästbok så blir det ju en pappersversion av rejsa.nu
Eller skall det skrivas på stentavlor så det blir kvar länge?

Eller spånar jag iväg för mycket nu....

C

Här sen Feb 2003

Kraniel skrev:
Vilken sagolik stämning! Underbara bilder, tack!

kan inte mer än hplla med. stämde in precis på de orden jag ville ytta i tråden

mvh C

Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

magnusrx7 skrev:
Härligt.. ! Manblir nostalgisk fast man aldrig varit där och inte var född när dom körde....

Undrar just om man kan få EU-bidrag för att bevara resterna av detta kulturarv?

Finns det förresten fler begravda banor i landet?'

// Magnus

Du har ju en gammal landsvägs bana utanför Kristianstad där de körde Kristianstad GP några år. Hittar inget om det på nätet för tillfället dock, finns en gammal tråd här på rejsa med lite kort info.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11680

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Burken ser ut att vara tillverkad 2 år efter det att banan stängdes.

[img]https://rejsa.nu/im/_annat/146-new_2006-10-02-100_4152_jpg_scaled.jpg[/img*]

Men den är ju en raritet ändå, hoppas den hamnar i din bokhylla o inte ute i garaget.

Märkte det också, så jag var tvungen att fota av datumet... Självklart står den i bokhyllan jämte en kolv från en omega 3000... bägge är ju nästan från samma tidsålder

RS 1800 skrev:

Sorry Micke... visste inte om du var sugen på att köra 32 mil för att gå runt där i en halvtimma, timma... fast nästa gång jag är i de krokarna så får jag höra av mig

Megablade skrev:
om ni åker till dalsland ring och kollar så missa inte chansen att åka dit eller hem över den suveräna vägen över brudfjället(Håverud-Tisselskog), Sveriges roligaste väg! thumbs up När ni passerar genom världsnavet Åsensbruk så kan ni tuta när ni passerar brandstationen så kanske jag vinkar.

Den vägen är bara för rolig! Har tyvärr inte haft möjligheten (ännu) att köra den med Kadetten. Får tuta nästa gång jag har vägarna förbi (även om det kan dröja ett litet tag nu)

Citera
Bilder o videos
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (16742 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande