Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Eloxera intercooler...? eller glasblästra och klarlacka
4052 besök totalt
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Har en intercooler med alugavlar. Har haft en diskussion på nordicaudi där man säger att man kan eloxera intercoolern. Känns lite skumt men kanske går? Någon som har erfarenhet av detta???

Eller ska man glasblästra den och klarlacka? Folk har uppleft att de blir gråa när man klarlackar och att man tappar alukänslan. Dessutom så stoppar la klarlacken lite av effektuttaget...?

Några synpunkter?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Eloxerat brukar ju vara j**gt tåligt iaf thumbs up (så långt jag vet iaf)

Men precis som med klarlacken.... hur påverkar det funktionen? Känns som (obs VILD gissning!) som att klarlack skulle ge sämre verkan än en eloxerad. Men det kanske är så lite så det inte spelar någon roll.... nä, nu får jag sluta spekulera vilt om saker som jag inte har någon som helst koll på

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Allt som är i aluminium går väll helt problemfritt att eloxera?
Det blir färg överallt, samt att den inte går av för ett stenskott...
Hur fint som helst lär det också bli
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Hej!

Att eloxera svetsade grejjor kan ju bli lite sådär om man vill ha någon rolig färg. Du har ju troligen en annan legering i själva svetsen, vilket påverkar färgen. Möjligen skulle väl kanske en natureloxering bli bra... men jag vet inte. Testa och se och återkom med resultat...

mvh/Ragnar

Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Halloj!

HAde nog inte tänkt eloxera den i ngn skrikig färg utan i ngn alufärgad färg. =) Tror det skulle se för täääskigt ut med röd eller blå IC. =)

Ragnar skrev:
Hej!

Att eloxera svetsade grejjor kan ju bli lite sådär om man vill ha någon rolig färg. Du har ju troligen en annan legering i själva svetsen, vilket påverkar färgen. Möjligen skulle väl kanske en natureloxering bli bra... men jag vet inte. Testa och se och återkom med resultat...

mvh/Ragnar

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

det är rent funktionsmässigt dumt att klarlacka en intercooler då den kommer kyla mycket sämre, eloxering låter smartare. Tänk på att eloxera den svart då svarta kylflänsar är effektivare än ljusa

Norrköping
Här sen Jun 2003

Att eloxera (anodisera) är ungefär lika dumt som lacka. Vid eloxering bildas ett skikt aluminiumoxid på ytan (med färg i porerna). Aluminiumoxid är välkänd för sin mycket dåliga värmeledningsförmåga.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

det är alltså mest fördelaktigt att låta aluminiumen behålla sin färg? kylflänsarna på min audioförstärkare är nämligen svarta och jag fick förklarat för mig av någon som "kan" att det är fördelaktigt med svarta flänsar då de strålar värme bättre än ljusare flänsar, men det optimala hade varit att ha naken alu?

Norrköping
Här sen Jun 2003

Svart utbyter värme lättare ja, och i så fall får man väl överväga nackdelarna med att lägga på ett isolerande lager lack eller aluminiumoxid mot den svarta färgen man får.
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

om jag inte kommer i håg aldeles fel så är de flesta "vanliga" färger svarta i det infraröda spektrumet och det är där värmestrålingen sker. Så om man använder svart eller rosa färg spelar mindre roll (fast svart är dock allra bäst).

Fast på en intercooler sker värmebortförseln framför allt genom överföring av värmen till luft genom "direktkontakt" och inte genom att intercoolern strålar bort värme. Ska man måla intercoolern måste det vara mycket tunnt så man inte förlorar värmeledning.

Det var väl kanske inte ett så bra svar på frågan utan mest lite info

Stockholm
Här sen Dec 2002

Fyhr skrev:
det är alltså mest fördelaktigt att låta aluminiumen behålla sin färg? kylflänsarna på min audioförstärkare är nämligen svarta och jag fick förklarat för mig av någon som "kan" att det är fördelaktigt med svarta flänsar då de strålar värme bättre än ljusare flänsar, men det optimala hade varit att ha naken alu?

Jo det optimala är nog att ha naken aluminium. Frågan är bara om aluminiumoxid leder värme sämre än ren aluminium. Jag tror att skillnaden är marginel. Det finns ett mått på hur bra ett material leder värme. Kallas för värmeledningkoefficienten. Hittar dock inget värde för för Aluminiumoxid men Aluminium finns. http://www.masda.vxu.se/~pku/FyB702/Varmeledning.html

Aluminium som exponeras mot luft bildar ett oxidskikt som hindrar aluminiumet ifrån att oxidera ytterligare.
När man eloxerar bildar man ett tunnt och mycket jämt skikt av aluminiumoxid som man kan färga om man har lust. Detta skikt blir även tåligt mot mekanisk nötning.

Jag hade nog högglanspolerat gavlarna och sedan levt med att det oxiderar lite med tiden. Låter dyrt att eloxera IC:n men det behöver ju inte vara det. Men att eloxera är nog troligen lite bättre än att bara låta IC:n vara obehandlad.

Måla känns som Magnus Thomé säger sämre än att eloxera. Färg isolerar ganska bra mot värme har jag för mig. Det finns ju speciell färg som leder värme bättre än vanlig färg.

DanielT

Här sen Apr 2003

Eftersom anodiseringslagret är så tunnt (nån/några hundradelar är det väl?) så bör väl den sämre värmeledningsförmågan vara försumbar!?
och jämfört med en obehandlad lätt smutsig IC så ligger man nog på plus efter anodisering, en behandlad har ju mycket bättre smutsavvisning.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

I princip varenda kylfläns i varenda TV, förstärkare, video, dator, nätaggregat osv osv... som producerats de senaste 30 åren är gjort av aluminium som är eloxerat. Så HELT uselt lär det inte fungera iaf Men blankpolerat är säkert bättre. Frågan är bara hur mycket....

(det finns ju kopparflänsar också men det är ju extremt mycket ovanligare)

Här sen Apr 2003

Magnus Thomé skrev:
I princip varenda kylfläns i varenda TV, förstärkare, video, dator, nätaggregat osv osv... som producerats de senaste 30 åren är gjort av aluminium som är eloxerat.

Hehe, tänkte inte ens på det. Som sagt, ett kontrollerat oxidskikt lär vara effektivare än de beläggningar man får/har på aluminium annars.

Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Halloj!

Verkar som om gavlarna är gjutna så eloxering är nog uteslutet. =( Högglanspolerna är jag inte så mycket för. Känns som lite epa över det hela. =)

Andreas Millbro skrev:
Fyhr skrev:

Jo det optimala är nog att ha naken aluminium. Frågan är bara om aluminiumoxid leder värme sämre än ren aluminium. Jag tror att skillnaden är marginel. Det finns ett mått på hur bra ett material leder värme. Kallas för värmeledningkoefficienten. Hittar dock inget värde för för Aluminiumoxid men Aluminium finns. http://www.masda.vxu.se/~pku/FyB702/Varmeledning.html

Aluminium som exponeras mot luft bildar ett oxidskikt som hindrar aluminiumet ifrån att oxidera ytterligare.
När man eloxerar bildar man ett tunnt och mycket jämt skikt av aluminiumoxid som man kan färga om man har lust. Detta skikt blir även tåligt mot mekanisk nötning.

Jag hade nog högglanspolerat gavlarna och sedan levt med att det oxiderar lite med tiden. Låter dyrt att eloxera IC:n men det behöver ju inte vara det. Men att eloxera är nog troligen lite bättre än att bara låta IC:n vara obehandlad.

Måla känns som Magnus Thomé säger sämre än att eloxera. Färg isolerar ganska bra mot värme har jag för mig. Det finns ju speciell färg som leder värme bättre än vanlig färg.

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Aluminiumoxid: 25,6 W m^-1 K^-1
Aluminium: 240 W m^-1 K^-1
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Vad för klarlack rekomenderas,..? Har hört att viss klarlack blir grå på alu....?

Allmänt banåkaforum
4052 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande