Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4052 besök totalt |
Eloxera intercooler...? eller glasblästra och klarlacka
Har en intercooler med alugavlar. Har haft en diskussion på nordicaudi där man säger att man kan eloxera intercoolern. Känns lite skumt men kanske går? Någon som har erfarenhet av detta??? Eller ska man glasblästra den och klarlacka? Folk har uppleft att de blir gråa när man klarlackar och att man tappar alukänslan. Dessutom så stoppar la klarlacken lite av effektuttaget...? Några synpunkter? _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
Eloxerat brukar ju vara j**gt tåligt iaf
![]() Men precis som med klarlacken.... hur påverkar det funktionen? Känns som (obs VILD gissning!) som att klarlack skulle ge sämre verkan än en eloxerad. Men det kanske är så lite så det inte spelar någon roll.... nä, nu får jag sluta spekulera vilt om saker som jag inte har någon som helst koll på ![]() _________________ ![]() |
||||
Hej!
Att eloxera svetsade grejjor kan ju bli lite sådär om man vill ha någon rolig färg. Du har ju troligen en annan legering i själva svetsen, vilket påverkar färgen. ![]() ![]() ![]() mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Halloj!
HAde nog inte tänkt eloxera den i ngn skrikig färg utan i ngn alufärgad färg. =) Tror det skulle se för täääskigt ut med röd eller blå IC. =)
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
det är alltså mest fördelaktigt att låta aluminiumen behålla sin färg? kylflänsarna på min audioförstärkare är nämligen svarta och jag fick förklarat för mig av någon som "kan" att det är fördelaktigt med svarta flänsar då de strålar värme bättre än ljusare flänsar, men det optimala hade varit att ha naken alu?
_________________ Pontus Fyhr |
||||
om jag inte kommer i håg aldeles fel så är de flesta "vanliga" färger svarta i det infraröda spektrumet
![]() Fast på en intercooler sker värmebortförseln framför allt genom överföring av värmen till luft genom "direktkontakt" och inte genom att intercoolern strålar bort värme. Ska man måla intercoolern måste det vara mycket tunnt så man inte förlorar värmeledning. Det var väl kanske inte ett så bra svar på frågan utan mest lite info ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Jo det optimala är nog att ha naken aluminium. Frågan är bara om aluminiumoxid leder värme sämre än ren aluminium. Jag tror att skillnaden är marginel. Det finns ett mått på hur bra ett material leder värme. Kallas för värmeledningkoefficienten. Hittar dock inget värde för för Aluminiumoxid men Aluminium finns. http://www.masda.vxu.se/~pku/FyB702/ Aluminium som exponeras mot luft bildar ett oxidskikt som hindrar aluminiumet ifrån att oxidera ytterligare. När man eloxerar bildar man ett tunnt och mycket jämt skikt av aluminiumoxid som man kan färga om man har lust. Detta skikt blir även tåligt mot mekanisk nötning. Jag hade nog högglanspolerat gavlarna och sedan levt med att det oxiderar lite med tiden. Låter dyrt att eloxera IC:n men det behöver ju inte vara det. Men att eloxera är nog troligen lite bättre än att bara låta IC:n vara obehandlad. Måla känns som Magnus Thomé säger sämre än att eloxera. Färg isolerar ganska bra mot värme har jag för mig. Det finns ju speciell färg som leder värme bättre än vanlig färg. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Eftersom anodiseringslagret är så tunnt (nån/några hundradelar är det väl?) så bör väl den sämre värmeledningsförmågan vara försumbar!?
och jämfört med en obehandlad lätt smutsig IC så ligger man nog på plus efter anodisering, en behandlad har ju mycket bättre smutsavvisning. |
||||
I princip varenda kylfläns i varenda TV, förstärkare, video, dator, nätaggregat osv osv... som producerats de senaste 30 åren är gjort av aluminium som är eloxerat. Så HELT uselt lär det inte fungera iaf
![]() (det finns ju kopparflänsar också men det är ju extremt mycket ovanligare) _________________ ![]() |
||||
Hehe, tänkte inte ens på det. Som sagt, ett kontrollerat oxidskikt lär vara effektivare än de beläggningar man får/har på aluminium annars. |
||||
Halloj!
Verkar som om gavlarna är gjutna så eloxering är nog uteslutet. =( Högglanspolerna är jag inte så mycket för. Känns som lite epa över det hela. =)
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4052 besök totalt |