| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Varför inga fler kurvor som denna?
|
171 besök senaste veckan (11945 totalt) |
Visst är det "Brooklands" The Birth Place of Britsh Motorsport!!
Det var verkligen halt att gå där, det stod tilll och med varnings skylltar om det. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
|
Visst är det "Brooklands" The Birth Place of Britsh Motorsport!!
Det var verkligen halt att gå där, det stod tilll och med varnings skylltar om det.[/quote] Så här såg det ut när det hela begav sig. Det här är John Cobb i en Napier Railton 1935, när han satte det fantastiska varvrekordet på 143,44 Mph. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Snacka om att "flyga fram"!!! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
||||||
|
[quote="Mäkinen"]Den här kurvan är inte lika kul, men har väl sin del i motorsportens historia.
Kanske inte lika kul men den har sin charm... Det är trångt och jävligt och inte många tillfällen till omkörningsmöjligheter !? Två klara, vad jag vet ?? Legat som bäst tvåa i en McLaren MP4-14 (GP3) efter en viss finnländare och varit stressad av en ruskigt snabb och smart tysk som jag faktiskt, tro't eller ej, tog mig förbi i starten !!
Att jag sedan stod som DNF i målgångslistan berodde på att jag sköt lådan strax efter tunneln, på varv 31, när jag bromsade in före schikanen då jag petade i tvåan från trean under en uppsjö av nedväxlingar.... >
Ps. Ovannämnde tysk fick nog eventuella problem av mitt skott då han tre varv senare bröt p.g.a. överhettad motor... Ds. _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||||
|
Vilka underbara bilder!!!
Man blir riktigt tårögd...
På tal om lutning så hade min kompis Magnus Lidholm (1 inlägg här på forumet. FY vad dåligt Magnus! ) och jag med våra mountainbikes till Ringen tidigare i år och vi testade, efter många års prat, mountainbikeleden runt banan.
Det var görkul. Man kom till platser utmed banan som man inte kommer till annars. Bl.a. till Steilstrecke och jag kan lova att det var brant! Vi var tvungna att hänga framåt för att inte slå runt baklänges när man trampade till för det greppade otroligt bra med nabbarna i den räfflade betongen. Som souvenir plockade jag med mig en liten lös betongbit som nu ligger på hedersplats i vardagsrummet!
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Du får ställa upp nästa höst när det var en cykel helg på Ringen.
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Ta inte med för stora bitar av Steilstrecke!
När man går Scuderiakursen, så kör man ner för Steilstrecke, upp genom karusellen, upp till Hohe Acht, nerför Steilstrecke, etc... runt runt Steilstrecke är väldigt brant!!!
_________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
||||||
|
[quote="Lennart Jarmyr"][quote="Nisse"]Vilka underbara bilder!!!
Man blir riktigt tårögd...
Det var görkul. Man kom till platser utmed banan som man inte kommer till annars. Bl.a. till Steilstrecke och jag kan lova att det var brant! Vi var tvungna att hänga framåt för att inte slå runt baklänges när man trampade till för det greppade otroligt bra med nabbarna i den räfflade betongen. Brooklands har sin Steilstrecke också fast den heter Test Hill och byggdes 1909, så dom var nog före Ringen med sin. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Men den är ju bara en bråkdel av Steilstreckes längd!
_________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
||||||
|
[quote="Hazze owenius"]
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Nu går jag bet, men är det där Klostertal, dvs kurvan före Karussell? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
För mig har den här kurvan alltid hetat Klostertal.
Scuderia kallar den nämligen för Klostertal-Kurve. Sen finns det ju de som kallar den för "Steilstrecken-kurve" också.
Säger du Klostertal 2, så förstår jag mycket väl vad du menar! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
||||||
![]() |
Bilder o videos
Varför inga fler kurvor som denna?
|
171 besök senaste veckan (11945 totalt) |