| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Bilder från renoveringen av en Astra/Climax.
|
13 besök senaste veckan (17181 totalt) |
|
Blev kontaktad i dag av Günter som renoverade Astran, om att det har kommit ut en bok om han som byggde bilen.
Roger Nathan An Adventurous Life The Costin Nathan Story
om det finns något intresse av boken så finns det möjlighet att köpa den genom Günter Stellwagen. I will help Roger to sell the books at the European continent for 50 EUR including postage. Email: guenter.stellwagen@innovatec-systems.de _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
|
Han skrev några rader om Astran, han verkar rätt så nöjd med bilen efter att ha avverkat 2 bankörningar med den i år.
My ASTRA had just two runs this year one on EURo Speedway and last week at Hockenheim. The car runs very well but need some fine set up over the winter time. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
|
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
Jag har varit hos olle en enda gång för en massa år sedan och då stod där en Astra med BDA (är jag ganska säker på)... Olle var delägare i den har jag för mig? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Det var han. Den såldes dock neråt Tyskland/Holland/Belgien för några år sedan. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
Sist jag såg den hos olle så var den så som den var på dom första bilderna med lackat trä och röda och grå plast delar, gråmålad ram. Så det mesta av renoveringen verkar vara gjord i Vallda.... strax utanför Kungsbacka....
_________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||
|
Fantastiska bilder på en mycket vacker bil.
Dock är jag skeptisk till att den skulle ha varit olof Wijks bil. Låt mig göra en liten utläggning: olof Wijks bil, Astra RNR 1 (ex "Mr Muzak" = Kaj Bjerke) kom ju till Sverige redan tidigt 70-tal och kördes sedan med stor framgång av Wijk och på Nürburgring även ihop med Tommy Brorsson. I den svenska tidningen Motor Trend, efterföljare till Ill. Motor Sport, fanns det i nr 10/83 ett reportage om renovering av bilen då Jan Lilliesköld ägde bilen. Olof Wijk fick sedan låna bilen till historiska tävlingar i slutet av 80- och början av 90-talet, och lär nu enligt uppgift finnas i Japan. Den här aktuella bilen (Stellwagens) såg jag i Lincolnshire i GB någon gång under andra halvan av 80-talet litet innan olle Bergqvist köpte den. Ägarna i England sade att bilen hade en fransk historia, vilket möjligen dekalen "Equrie Atlantique" också skulle kunna förklara. Olle Bergqvist hade ju sedan Astran under ett antal år innan den såldes till Tyskland. Olof Wijks bil hade dessutom ch.nr. 36, och jag skulle sätta en slant på att Stellwagens har nr. 37. Bland de utmärkta bilderna förekommer också en bild på en brun Astra, och jag tror att den är ex Nathans RNR 2. Enligt obekräftade uppgifter skulle även denna finnas i Tyskland, men nu lackad liknande Stellwagens. Det jag nu sagt minskar ju naturligtvis inte lystern på Stellwagens fantastiska Astra, men ville bara "ställa litet till rätta". Hälsningar Per H. PS. Ja, jo det är vi som håller på med renovering av ex Guy Edwards RNR 2. _________________ Per Hågeman |
||
|
Låter intressant, kul med lite mer information om bilarna.
Men om det du skriver stämmer, är inte den bilen Günter äger den som Roger Nathan o Mike Beckwith körde i 1000 km loppet på Nürburgring 1969.
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
|
Hej!
Nathans RNR 1 (som fick en 1,6 FVA) såldes till Jeremy Lord till säsongen 1970, och jag vet inte var den tog vägen sen. Annars har jag för mig att det såldes en till Frankrike, och åtminstone en till Tyskland. Det är ju möjligt att den gick till Frankrike efter Lord. Nathan hade ju en agent i Frankrike. Nathans RNR 2 såldes också till Frankrike sedan han slutat, och är med största sannolikhet den "bruna". Enligt "Astraboken" så tillverkades det 5 st RNR 1 och två RNR 2. Hälsningar Per H. _________________ Per Hågeman |
||
|
Jag skickade ett mail till Mr Stellwagen, med den information "Hågis" skrev i sitt inlägg, och jag fick ett mail nu från honom.
Thanks for this information about car number CH# 36 and some information about Ch#037. I meet the guy who owns the RNR2 Ch# 39 during the jumble in Beaulieu this year his name is Magnus Neergaard. Will attach some photos from his car. CH # 38 is now located in Basel the new owner is Stephane Gutzwiller. Yes I now the history of my car CH # 37 but it will be always helpful to have information as much as possible. Below all the information I have: Roger sold his car to a well now French driver via his agent in Paris Mr. Dimitri Mollof. He was Abarth Importur for France in this time period. One of my French friends has spoken to Mr. Molloff (he is now in the 80th) about two years ago. Mr. Mollof confirmed that CH# 37 was sold to Herve Bayard The French guy "Herve" drove the car when it was contemporary with a BMW engine. Herve drove under the banner "Equire Atlantique", He crashed the car and brought it back to Wer Simms bros on Eel Pie Island in Twickenham, the original chassis manufacturer. The chassis was sitting at their place until a guy from Nottingham, Brooks, bought the car and started a restoration. After a couple of years the Higgins brothers bought the project. Olle Bergqvist bought the car from Higgins of Boston Lincolnshire in the 80th. Have you any details available from the reportage in MOTOR TREND. Or is there any possiblity to contact Jan Lilliesköld or olof Wijk. Maybe CH# 36 is the Martin car Running 1969 at the 1000 km Nürburgring race. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
|
Hej!
Betr #37 så bekräftar det ju att bilen kom från Frankrike, men jag hade ingen aning om varför den kom tillbaka till England. Mycket intressanta detaljer! Det var hos Higgins jag först såg #37. Betr #36 så hade ju Lilliesköld renoverat bilen, och Wijk fick tävla historiskt med den. Tyvärr så dog Lilliesköld för ett antal åt sedan, och bilen såldes till Jonas Qvarnström som jag tror behövde motorn, varför bilen såldes vidare, och enligt Wijks mekaniker skulle den nu finnas i Japan. Betr #39, som jag har tillsammans med Magnus Neergaard, så kom vi också över den hos bröderna Higgins, jag tror litet innan olle Bergqvist 1986 el. 87. Meningen var att Higgins skulle renovera bilen. Detta påbörjades också, men sedan kom det i bakgrunden för en viktigare Lotus 19 renovering, och sedan avled tyvärr den äldre av bröderna, och vårt projekt blev stående åravis innan vi beslöt att göra det själv, så vi tog hem den för två år sedan. Vår Astra RNR 2 kördes 1970 av Guy Edwards med Philips Autoradio och Fina-sponsorship, och tävlade på de flesta stora arenorna i Europa, inklusive Anderstorp och Karlskoga. Kanske det är någon som tagit några bilder?? Mot säsongens slut annonserades Astran ut med BMW-motor. Edwards ville förmodligen helst behålla Cosworth FVC motorn till den Lola han ämnade beställa. Nick Amey köpte Astran utan motor och låda. Jag har pratat med honom och han berättade att han köpte en Lotus 47 för £ 1.200 och plockade ur TC motor och FT 200 låda och sålde resten för £ 1.200! Motor och låda åkte i Astran och han körde två tävlingar. I den sista skulle han varva ett ekipage som då svängde åt "fel" håll och Amey brakade ut i Armcoräcket. Sedan vet jag inte exakt, men bilen blev stående länge och monocoquen reparerades, kanske på samma ställe som Stellwagens!? Betr. den tyska Astran så har jag något om den i mina "files", men de ligger i meckargaraget, så jag får återkomma. Hälsningar, _________________ Per Hågeman |
||
|
Re:
Men är det inte det som han nämner i sitt mail, att fransmannen kraschade bilen och fraktade tillbaka bilen till England. "He crashed the car and brought it back to England and Roger Nathan, who brought the chassis back to Wer Simms bros on Eel Pie Island in Twickenham, the original chassis manufacturer. The chassis was sitting at their place until a guy from Nottingham, Brooks, bought the car and started a restoration. After a couple of years the Higgins brothers bought the project. Olle Bergqvist bought the car from Higgins of Boston Lincolnshire in the 80th". _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
|
Den bil som är lackad i samma färg som Günter Stellwagens är en Astra RNR2 #39, och den ägs nu av en Stephane Gutzwiller i Basel i Schweiz.
Var inne och tittade på lite resultat från Nürburgring under 70:talet, och hittade olof Wijk körandes en Astra RNR1 Ford den 27 maj 1973 / 2 september 1973 och 1 juni 1975. Den 27 maj -73 hade dom en träningstid på 8,33,8.
||
|
Hej!
8.33,8 på gamla banan med en 1600 cc som då var 4 år gammal, det låter ruggigt fort. Jag vill minnas att Brorsson berättade att man fick anmäla den som 1601 cc för att överhuvudtaget kunna vara med, då arrangören krävde att alla bilarna skulle vara över 1600 cc för att det inte skulle vara några "stoppklotsar" vid varvningarna. Annars så var olof Wijk mycket aktiv även i backtävlingar på kontinenten. Hälsningar _________________ Per Hågeman |
||
|
Ja, det låter inte dåligt med en så liten motor,
och med den träningstiden 8,33 (vilket ger en genomsnittshastighet enligt tabellen i 1969 års program på 160 km/t) var dom 6:a i klassen "Sport 2000", där den snabbaste i klassen hade tiden 7,56 (172,7 km/t) och det var en "Chevron B23 Ford" och den blev 3 totalt i tävlingen.
||
![]() |
Bilder o videos
Bilder från renoveringen av en Astra/Climax.
|
13 besök senaste veckan (17181 totalt) |