Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Bilder från renoveringen av en Astra/Climax.
<<   1, 2, 3   >>
13 besök senaste veckan (17181 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3439



oj oj oj vad vackert!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Blev kontaktad i dag av Günter som renoverade Astran, om att det har kommit ut en bok om han som byggde bilen.

Roger Nathan
An Adventurous Life
The Costin Nathan Story




om det finns något intresse av boken så finns det möjlighet att köpa den genom Günter Stellwagen.

I will help Roger to sell the books at the European continent for 50 EUR including postage.

Email: guenter.stellwagen@innovatec-systems.de

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Han skrev några rader om Astran, han verkar rätt så nöjd med bilen efter att ha avverkat 2 bankörningar med den i år.

My ASTRA had just two runs this year one on EURo Speedway and last week at Hockenheim. The car runs very well but need some fine set up over the winter time.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Lite mer information om boken.


Number of pages 162
Forword by Bernie Ecclestone
Introduction: Stephane Gutzwiller (owner Astra RNR2 # 38)
Number of Photos 36

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2207



Den är väldigt lik den som stod hos olle Berkvist men den hade väl BDA?!?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383



Björn Larsson skrev:
Den är väldigt lik den som stod hos olle Berkvist men den hade väl BDA?!?

Jag har varit hos olle en enda gång för en massa år sedan och då stod där en Astra med BDA (är jag ganska säker på)... Olle var delägare i den har jag för mig?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2207



Citat:
Jag har varit hos olle en enda gång för en massa år sedan och då stod där en Astra med BDA (är jag ganska säker på)... Olle var delägare i den har jag för mig?


Det var han. Den såldes dock neråt Tyskland/Holland/Belgien för några år sedan.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 310



Sist jag såg den hos olle så var den så som den var på dom första bilderna med lackat trä och röda och grå plast delar, gråmålad ram. Så det mesta av renoveringen verkar vara gjord i Vallda.... strax utanför Kungsbacka....

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Fick ett mail från Günter, och han köpte Astran av olle Bergkvist.

Han skriver också att det finns en Astra RNR2 i Malmö, och det är Guy Edwards gamla bil.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Fick några bilder från Günter i dag som är från i juni i år, när han var och körde med Astran på Lausitzring.





_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Per Hågeman
Malmö
Här sen Dec 2006
Inlägg: 5



Fantastiska bilder på en mycket vacker bil.

Dock är jag skeptisk till att den skulle ha varit olof Wijks bil. Låt mig göra en liten utläggning:
olof Wijks bil, Astra RNR 1 (ex "Mr Muzak" = Kaj Bjerke) kom ju till Sverige redan tidigt 70-tal och kördes sedan med stor framgång av Wijk och på Nürburgring även ihop med Tommy Brorsson. I den svenska tidningen Motor Trend, efterföljare till Ill. Motor Sport, fanns det i nr 10/83 ett reportage om renovering av bilen då Jan Lilliesköld ägde bilen. Olof Wijk fick sedan låna bilen till historiska tävlingar i slutet av 80- och början av 90-talet, och lär nu enligt uppgift finnas i Japan.
Den här aktuella bilen (Stellwagens) såg jag i Lincolnshire i GB någon gång under andra halvan av 80-talet litet innan olle Bergqvist köpte den. Ägarna i England sade att bilen hade en fransk historia, vilket möjligen dekalen "Equrie Atlantique" också skulle kunna förklara. Olle Bergqvist hade ju sedan Astran under ett antal år innan den såldes till Tyskland. Olof Wijks bil hade dessutom ch.nr. 36, och jag skulle sätta en slant på att Stellwagens har nr. 37.
Bland de utmärkta bilderna förekommer också en bild på en brun Astra, och jag tror att den är ex Nathans RNR 2. Enligt obekräftade uppgifter skulle även denna finnas i Tyskland, men nu lackad liknande Stellwagens.
Det jag nu sagt minskar ju naturligtvis inte lystern på Stellwagens fantastiska Astra, men ville bara "ställa litet till rätta".
Hälsningar
Per H.
PS. Ja, jo det är vi som håller på med renovering av ex Guy Edwards RNR 2.

_________________
Per Hågeman
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Låter intressant, kul med lite mer information om bilarna.

Men om det du skriver stämmer, är inte den bilen Günter äger den som Roger Nathan o Mike Beckwith körde i 1000 km loppet på Nürburgring 1969.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Per Hågeman
Malmö
Här sen Dec 2006
Inlägg: 5



Hej!

Nathans RNR 1 (som fick en 1,6 FVA) såldes till Jeremy Lord till säsongen 1970, och jag vet inte var den tog vägen sen. Annars har jag för mig att det såldes en till Frankrike, och åtminstone en till Tyskland. Det är ju möjligt att den gick till Frankrike efter Lord. Nathan hade ju en agent i Frankrike. Nathans RNR 2 såldes också till Frankrike sedan han slutat, och är med största sannolikhet den "bruna". Enligt "Astraboken" så tillverkades det 5 st RNR 1 och två RNR 2.
Hälsningar
Per H.

_________________
Per Hågeman
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
I programmet från 1000 km 1969, finns det 2 Astra/Climax med, vet du något om den som ägdes av "BMW-Martini Nürburgring".


_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Jag skickade ett mail till Mr Stellwagen, med den information "Hågis" skrev i sitt inlägg, och jag fick ett mail nu från honom.

Thanks for this information about car number CH# 36 and some information about Ch#037.
I meet the guy who owns the RNR2 Ch# 39 during the jumble in Beaulieu this year his name is Magnus Neergaard. Will attach some photos from his car.
CH # 38 is now located in Basel the new owner is Stephane Gutzwiller.
Yes I now the history of my car CH # 37 but it will be always helpful to have information as much as possible.
Below all the information I have:
Roger sold his car to a well now French driver via his agent in Paris Mr. Dimitri Mollof. He was Abarth Importur for France in this time period. One of my French friends has spoken to Mr. Molloff (he is now in the 80th) about two years ago. Mr. Mollof confirmed that CH# 37 was sold to Herve Bayard
The French guy "Herve" drove the car when it was contemporary with a BMW engine. Herve drove under the banner "Equire Atlantique", He crashed the car and brought it back to Wer Simms bros on Eel Pie Island in Twickenham, the original chassis manufacturer. The chassis was sitting at their place until a guy from Nottingham, Brooks, bought the car and started a restoration. After a couple of years the Higgins brothers bought the project. Olle Bergqvist bought the car from Higgins of Boston Lincolnshire in the 80th.

Have you any details available from the reportage in MOTOR TREND. Or is there any possiblity to contact Jan Lilliesköld or olof Wijk. Maybe CH# 36 is the Martin car Running 1969 at the 1000 km Nürburgring race.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Per Hågeman
Malmö
Här sen Dec 2006
Inlägg: 5



Hej!

Betr #37 så bekräftar det ju att bilen kom från Frankrike, men jag hade ingen aning om varför den kom tillbaka till England. Mycket intressanta detaljer! Det var hos Higgins jag först såg #37.

Betr #36 så hade ju Lilliesköld renoverat bilen, och Wijk fick tävla historiskt med den. Tyvärr så dog Lilliesköld för ett antal åt sedan, och bilen såldes till Jonas Qvarnström som jag tror behövde motorn, varför bilen såldes vidare, och enligt Wijks mekaniker skulle den nu finnas i Japan.

Betr #39, som jag har tillsammans med Magnus Neergaard, så kom vi också över den hos bröderna Higgins, jag tror litet innan olle Bergqvist 1986 el. 87. Meningen var att Higgins skulle renovera bilen. Detta påbörjades också, men sedan kom det i bakgrunden för en viktigare Lotus 19 renovering, och sedan avled tyvärr den äldre av bröderna, och vårt projekt blev stående åravis innan vi beslöt att göra det själv, så vi tog hem den för två år sedan. Vår Astra RNR 2 kördes 1970 av Guy Edwards med Philips Autoradio och Fina-sponsorship, och tävlade på de flesta stora arenorna i Europa, inklusive Anderstorp och Karlskoga. Kanske det är någon som tagit några bilder?? Mot säsongens slut annonserades Astran ut med BMW-motor. Edwards ville förmodligen helst behålla Cosworth FVC motorn till den Lola han ämnade beställa. Nick Amey köpte Astran utan motor och låda. Jag har pratat med honom och han berättade att han köpte en Lotus 47 för £ 1.200 och plockade ur TC motor och FT 200 låda och sålde resten för £ 1.200! Motor och låda åkte i Astran och han körde två tävlingar. I den sista skulle han varva ett ekipage som då svängde åt "fel" håll och Amey brakade ut i Armcoräcket. Sedan vet jag inte exakt, men bilen blev stående länge och monocoquen reparerades, kanske på samma ställe som Stellwagens!?

Betr. den tyska Astran så har jag något om den i mina "files", men de ligger i meckargaraget, så jag får återkomma.

Hälsningar,

_________________
Per Hågeman
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Re:

Hågis skrev:
Hej!
men jag hade ingen aning om varför den kom tillbaka till England.


Men är det inte det som han nämner i sitt mail, att fransmannen kraschade bilen och fraktade tillbaka bilen till England.


"He crashed the car and brought it back to England and Roger Nathan, who brought the chassis back to Wer Simms bros on Eel Pie Island in Twickenham, the original chassis manufacturer. The chassis was sitting at their place until a guy from Nottingham, Brooks, bought the car and started a restoration. After a couple of years the Higgins brothers bought the project. Olle Bergqvist bought the car from Higgins of Boston Lincolnshire in the 80th".

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Per Hågeman
Malmö
Här sen Dec 2006
Inlägg: 5



Hej!

Jo, det är riktigt, men det visste jag inte, förrän nu.

Hälsn.

_________________
Per Hågeman
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Den bil som är lackad i samma färg som Günter Stellwagens är en Astra RNR2 #39, och den ägs nu av en Stephane Gutzwiller i Basel i Schweiz.

Var inne och tittade på lite resultat från Nürburgring under 70:talet, och hittade olof Wijk körandes en Astra RNR1 Ford den 27 maj 1973 / 2 september 1973 och 1 juni 1975.

Den 27 maj -73 hade dom en träningstid på 8,33,8.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Per Hågeman
Malmö
Här sen Dec 2006
Inlägg: 5



Hej!

8.33,8 på gamla banan med en 1600 cc som då var 4 år gammal, det låter ruggigt fort.
Jag vill minnas att Brorsson berättade att man fick anmäla den som 1601 cc för att överhuvudtaget kunna vara med, då arrangören krävde att alla bilarna skulle vara över 1600 cc för att det inte skulle vara några "stoppklotsar" vid varvningarna.
Annars så var olof Wijk mycket aktiv även i backtävlingar på kontinenten.
Hälsningar

_________________
Per Hågeman
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Ja, det låter inte dåligt med en så liten motor, och med den träningstiden 8,33 (vilket ger en genomsnittshastighet enligt tabellen i 1969 års program på 160 km/t) var dom 6:a i klassen "Sport 2000", där den snabbaste i klassen hade tiden 7,56 (172,7 km/t) och det var en "Chevron B23 Ford" och den blev 3 totalt i tävlingen.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Bilder o videos
Bilder från renoveringen av en Astra/Climax.
<<   1, 2, 3   >>
13 besök senaste veckan (17181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande