| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bubbla-mekande
|
10 besök senaste veckan (6655 totalt) |
|
Bubbla-mekande
Jag och en kompis skaffade igår en VW Bubbla -67 som vi tänker fixa till. Vårt stora problem är hur vi ska göra för att få mer effekt i motorn. Vad och hur bör vi göra för att höjja effekten? Skriv gärna ner vilka delar som bör bytas och vad det kan kosta ungefär. Skriv även gärna ner tips om hur vi kan förbättra väghållning mm. om ni är har något trim så kan ni ju höra av er också. Hoppas ni kan ge oss några goda idéer så vi kan köra igång med projektet snarast
_________________ Emil Laks |
||||
|
Välkomna hit
Lägg upp bilen bland "våra race- och banåkabilar" så att vi får ta del i dess öde och utveckling. Bubblamekare finns det ett par här på forumet, däribland jag själv. För delar och mer bubblaspecifika frågor finns det bra märkesforum. _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Re: Bubbla-mekande
ta kontakt med nån av killarna härifrån..... http://www.nordicbeetlecup.com/ Dom vet allt du behöver veta.... |
||||
|
Re: Bubbla-mekande
Enklaste sätt att få mer effekt är att byta motor. Transportrarna (buss och pickupp) finns med 84 hkr i fläktkylda, det är ju bra dyrt att komma dit med en Typ1 motor. sen kan man ju trimma vidare därifrån. |
||||
|
Jag har inte själv micklat så mycket med bubblor, har en bekant som monterat motor och växellåda (5vx) från en buss i en buggy, och där fick det ju plats
, är inte så stor skilnad på motorerna under kåpor och annat.
har för mig det skall vara samma passning mellan motor och låda på alla VW-boxrarna. Har även tittat närmare på en VW typ-3 (notchback) med en wasserboxer och fempetad låda under luckan, där var det riktigt trångt(bred motor), kylaren monterad fram. Det är ju inte heller helt ovanligt med subaruboxrar, men jag tycker det verkar krångligare då det finns motorer som passar enkelt. |
||||
Sen har jag för mig att svänghjulet är större också men det kan man byta mot ett från en bubbla i så fall (utan allt för mycket besvär). Att bulta fast den i växellådan ska dock i sig inte vara något problem. De motorer som verkligen är bolt on är som mest på 50 hk (1600 cc). Satt i sena bubblor och i bussar/pickuper till -75. Er bör ha en 1300cc på 40 hk om den inte är bytt redan. Kopplingen är troligen annorlunda på en 1600 än den i er 67:a men det går lätt att fixa genom att ändra urtrampningslagret. Frågan är om ni inte kan få tag på en "färdigtrimmad" begagnad motor av originaltyp till skapligt pris. De är inte helt omöjliga att hitta. Hur mycket effekt hade ni egentligen tänkt er? Ska ni upp över 100 hk så börjar det bli lite dyrt med ett originalblock (om det ska hålla). Fast då kan man ju t ex ta till en Mazda Wankel istället. En standard motor 12A med förgasare är lätt, kompakt och lämnar på pappret 114 hk (tar du bort avgasreningen så ger den ca 135 hk). Streetporta den och du ligger när 180 hk. Det är ju ett alternativ... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Ett annat tips om man kan tänka sig att byta fabrikat på spisen är Alfa Romeos boxermotor.
En sådan 1,5:a med 105 hk kostar inte många hundralappar. 1,7:an är lite dyrare och svårare att hitta men ger istället 118 hk. Det finns några bubbla och kitcar ägare som gjort detta byte. Ett annat billigt sätt att få lite mer effekt i folkasnurran är att först skaffa 2 st Weber IDF 36:or som satt på alfaboxern 1,5. Sedan sätter man i en vassare kam tillsammans med planade toppar i en bubbla 1600 maskin. Ett ormbo eller extraktorgrenrör bör man också införskaffa för bättre flås. _________________ Michael Gunnarson |
||||
_________________ Peter Karlsson |
||||
|
Tack för alla tips
Får se om vi införskaffar en ny motor eller försöker trimma den vi har. Det måste vara lättare att besikta med en trimmad motor än en helt anorlunda också. Känns som det inte är lika viktigt med omtypning om vi modifierar orginalmotorn. Vi siktar på runt 100 hästkrafter om ni har fler tips så är det bara att skicka
_________________ Emil Laks |
||||
Från en annan tråd:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Tyvär så blir det lite för mycket pengar.
Vi köpte bilen för 5000 kr och då känns det fel att köpa en motor för 20000kr. Hittade en VW buss/pickupmotor på internet för 500kr. Funderar på att köpa den och se om den går att fixa till. _________________ Emil Laks |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bubbla-mekande
|
10 besök senaste veckan (6655 totalt) |