Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5857 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trimma Pinto SOHC? Visst är jag jobbig?
Hehe, nu kanske alla BMW planer läggs ned igen... Inte för att jag är särskillt sugen på en Ford Sierra från sent 80tal, utan för att jag förmodligen kommer att få en helt gratis (min flickväns morföräldrars gamla bil). Så nu undrar jag om det finns någon kunskap om att trimma Pinto SOHC här på forumet? Undrar om min mor fortfarande vill sponsra med 15tusen om det ska gå till att trimma en bil? Sen eftersom jag har rådfrågat alla forumbesökare otaliga gånger om otaliga bilalternativ tänkte jag passa på o slänga in en poll om hur jobbig jag är med min beslutsångest egentligen ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
det tycker jag låter som en bra ide!! problemet är att få vxl-lådan att hålla
tg motor är en hejare på pinto (10.81 196kmh 402m obs ! med fuggar!!+ lite n2o) och det finns motorer till salu som redan är trimmade, _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TG-motor i Malmö är en klåpare när det gäller Opelmotorer. >
![]() -Ventiltätningarna var felmonterade -Vevstakarna var felvända -Ett par av vevstakslagerna var felmonterade _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
och deras rullande landsväg är inte att lita på! ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ang tg-motor, jag meckar en dragracingbil och till säsongen-01 beställdes
en dräpar pinto, men den blev klar till -02 (hehe bara ett halvår :-)?? ) skeptikerna sa att motorn skulle paja direkt men det enda som gick sönder i maskin på hela -02 va en toppackning och det sa tg att den skulle göra, oring och kopparpackning löste det problemet. Ok motorn va inte billig men det är en dräpare. alla kan inte lyckas med allt alltid, _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det är nog inga större problem att trimma en sån. Snacka med killarna på www.FMCS.nu t.ex.
skickar med länkar: http://www.tsmotor.com/ http://www.stahlmotor.se/mektips.htm http://members.aol.com/DVAndrews/hoo http://www.spannerfodder.com/the_wor Gustaf "TheRealPinto/The Pro" Ulander från Skellefteå: http://www.geocities.com/therealpint _________________ /Jimmy Flodell 0-100km/h? Ja, det borde den väl göra. BMW 2002Tii, Ford Consul och Scorpio. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
_________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tackar tackar! Ungefär precis exakt vad jag letade efter ![]() När man lämnar in motorn till t.ex. tsmotor, kräver dom att man har: 1. Monterat ur den? 2. Motortvättat den? 3. Plockat ut de delar som skall bearbetas? Då det inte står något på deras hemsida om det? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sen måste man väl fundera på vad som behövs för att få bra väghållning osså
![]() PS: Du verkar ju behöva väghållning så du kan svänga undan för diket ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Väghållningen på en Sierra är ungefär som smidigheten på en gravid elefant inlåst i ett kassaskåp ![]() Nej, men väghållningen är väll mer än duglig med tanke på den otroligt sega motorn i bilen. För byta topplock, kam och grenrör... det klarar jag av med hjälp av tjejens farsa. Plus att det inte är på tok för dyrt, men en uppsättning rejäla fjädrar på bilen skulle juh gå av på minst 10'000kr. Vilket jag inte riktigt vet om jag har för tillfället. Jag får väll lära mig att köra bilen brett helt enkelt, då svänger den garanterat iaf ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Haha, det där var ett slag under bältet ![]() Nej, jag har faktist utrett incidenten i efterhand. Ville inte prata om det bara, skulle verka som jag försökte skylla ifrån mig ![]() Faktum är att limningen på på vänster framdäck släppte, och all luft gick ur. När jag köpte bilen så sa förra ägaren ätt det är någon form av obalans i vänster framdäck, inget jag tänkte på... Men det lustiga vid avvåkningen var juh det faktum att det bara blev ett bromsspår efter att jag klev på bromsen, och det var från dett innre hjulparet!?! Samt att det finns fula risport, repor och slitmärken på fälgen som satt vänster fram... Så nu var det utrett, det var inte mitt fel ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hej
The Pro? ![]() ![]() Trimma Pinto är buskul, gott om delar, lättmekad, svarar bra på trimning och går sällan sönder. Gjutjärn är fint... Fråga 1: Är det förgasare eller sprut på bilen? Fråga 2: Vad är viktigast, effekt eller karaktär? Beroende på fråga 2 finns det två helt olika vägar att gå. Är det rapp karaktär och rejsig känsla du vill ha, så är det en sugmotor som gäller. 15000:- ger kanske 140-150 någorlunda ärliga hästar, men det är gränsfall. Kan du leva med den lite tristare karaktären hos en turbomotor (och om bilen har sprut), satsa på en turbokonvertering. Utan att ens öppna motorn kan du ladda 0,5 bar och få runt 150 ärliga hästar. Med lågkompressionskolvar (från Taunus/Granada automat eller Transit) kan man ladda 0,6 bar - då hade jag 167 hk på hjulen (snäll trimkam, portad topp). Beskriv mer vad du vill ha bilen till, så kan du få lite recept. och du - är Sierran gratis - varför inte lägga 5-10kkr på en bil att stoppa motor och låda i? En bil med bättre väghållning, lägre vikt och som går att regbesikta med trimmad motor? Förslag: http://www2.blocket.se/view/1208395. http://www.bilannonser.se/showAd.asp http://www.bilannonser.se/showAd.asp http://www.bilannonser.se/showAd.asp http://www.bilannonser.se/showAd.asp /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Johannes på JPM i Helsingborg är Sveriges (om inte världens) bästa Pintotrimmare.
251,4 hästar ur en 2-liters sugpinto!!!! (vid 8200rpm gissa om det låter STCC-motor?) 254,4Nm vid 5770rpm Läs reportage i Bilsport Börsen Nr. 7 2003 Hans extremt ouppdaterade hemsida: http://home.swipnet.se/jpmotorsport/ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I staterna är tydligen Pinto-snurran otroligt populär i både rundbaneracing och i offroad sammanhang. Den är faktiskt så populär att Esslinger har utvecklat
![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hehe, satt och funderade över hur lång tid det skulle ta för dig att hitta tråden ![]() Jag vet dessvärre om det är förgasare eller sprut i bilen, allt jag vet är att det är en Sierra FÖRE 87 ![]() Men gratis bil är alltid gratis bil, eller? Det som är viktigt är karaktären på motorn. Det skall vara rejsigt och återigen rejsigt utan lagg ![]() Men här är lite knix att bita i, den skall vara snäll och snål på lägre varv (under 3000 nånstans), så man inte behöver bli ruinerad på att köra med den bara för att det går att gasa ![]() Det tråkiga nu är den otroligt negativa responsen jag fått från båda vänner och flickvän angående valet av bil att hotta upp. Folk gnäller på att man ska ha ett bättre utgångsobjekt. och nu måste jag medge att jag nästan håller med dom när jag fick reda på att det handlade om den icke faceliftade versionen av Sierra ![]() Du verkar för övrigt vara riktigt insyltad på det här med Capri va? ![]() Jag skulle gärna lyfta över motor osv, om jag hade kunskaper och möjligheter till det, men som jag har förklarat i en hel del andra trådar (som jag själv har skapat för övrigt ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hej
Är man intresserad av att lära sig skruva, så finns det få objekt som är lika bra som Pinto och Capri (Sierran är inte fel heller). Det är enkla konstruktioner med billiga delar, det finns gott om kunskap och litteratur, och de går inte sönder så lätt. Dessutom är det inte oersättliga rariteter, om man skulle misslyckas kapitalt... Att lyfta över motor och låda (speciellt om det är förgasare i båda) är inte svårt, även en ovan person gör det på en helg. Det handlar ju mest om att ta bort det gamla och sätta i det nya ;-) Att Sierran inte är ett solklart val är inte konstigt - men tänk på att pre-faceliftmodellen med ganska enkla och billiga medel förses med Cosworth karosskit - då ser den inte så illa ut. Före -87 så är det troligen förgasare. Då är det enklast att bygga en sugmotor, och eftersom du ville ha skoj karaktär men hyfsad ekonomi föreslår jag följande recept; * Insug och förgasare från Taunus/Granada ("riktig" Weberförgasare) * Extraktorrör * Planad topp, gärna snällt portad * Trimkam, NH206 eller Kent FR34 (om ekonomin skall tala), eller Kent FR33 * Elfläkt Sedan låter du Ronwill eller nån bestycka om förgasaren. Effekten blir kanske inte så svindlande men karaktären blir bra. Tar du sedan och monterar sänkfjädrar (Mekonomens/Biltemas/Micros sats för en dryg tusenlapp duger faktiskt), justerar till hjulvinklarna och monterar kränghämmare från Sierra V6/DOHC, samt byter lite bussningar - ja då är den inte så tokig att svänga med heller. Allt detta fixar man för 10-15000:- utan att snåla så värst mycket. /Gustaf ps. Insnöad på Capri - jajamen! Hade du bott närmare skulle du fått prova två exemplar så att du förstår varför ;-) ds. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Visst är jag tokigt intresserad av att läta mig skruva, men jag har inte tillgång till någon form av garag, och att låta något stå halvt särplockat i mitt område är som att be om att få bilen vandalyserad. Vad har elfläkten för uppgift? Jag får se vad det blir av allt sen när jag väl får bilen, donatorn håller på o letar ersättningsbil för tillfället ![]() Men tusen tack för råden! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5857 besök totalt |