Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
11624 besök totalt |
![]() Tänkte att det var dags att presentera min bil här eftersom det blir hjulupphängningsuppdatering i vinter och därmed en hel del frågor/rådsökande på forumet från mig. Bilen har hittills mestadels använts för dragracing men ska nu anpassas för mer banåka... för den som är nyfiken så har jag kört 7.55s/145km/h på 201m med kompressor och 7.45s/155km/h med turbo. Båda med 1 bars laddtryck. Fakta: Bil: Super seven replika. Färdigställd -04. Vikt ca 700kg. Kaross: klassisk form men med aluminiumbelagd glasfiberväv i sandwichkonstruktion. Noskon och skärmar i kolfiberbelagd glasfiber (ger lite bling bling effekt samt jag slapp lacka bilen....) Ram: Egentillverkad one of a kind av 25x25x2mm stålprofiler. Kardantunneln samt "ryggplåten" är byggda som plåtbalkar av 1mm stålplåt. Motor: Volvo 850 T5 -95 med turbon ersatt av en Eaton M90 kompressor från en Jaguar XKR. Laddtryck 1 bar. ca 240hk och massor av vrid. Intercooler från en Ford Sierra Cosworth med modifierade gavlar. Egentillverkad avlastningsventil. Egentillverkat insug samt avgassystem. Orginal styrsystem (chippat). Växellåda: Getrag från äldre BMW 525. Egentillverkad adapterplatta för att matcha motor mot lådan. Spindlar fram: Volvo 140. Kuggstång: Volvo 340 Bakaxel: Volvo 740 med "slungdiff" Bromsar fram: Volvo 240 ventilerade skivor och 4-kolvs ok Bromsar bak: Volvo 740 standard Huvudcylinder: Volvo 740 (utan servo monterat...) med reduceringsventil fram (vet att detta är ajabaja men vad gör man....) Volvo orginal intrumentering i egentillverkat hus. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Låter hur intressant som helst, speciellt motordelen med kompressor från XKR
![]() Slår mig ner här nu och väntar på bilderna ![]() _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
Jo, det var jag som var och svängde lite på Ljungbyhed.... är lite för mycket effekt nu egentligen, speciellt med vanliga (läs jättebilliga) gatdäck.
![]() Bilder är nu uppladdade. Ska se om jag kan ladda upp någon under kompressorbyggnationen så att man ser "luftpumpen" lite bättre.... ![]() _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
![]() Kompressorn var så gott som ny när jag köpte den. Ska enbart ha gått i Jaguars testlabb enligt säljaren. ![]() Egentillverkad remskiva som senare visade sig "bara" ladda 0,7bar.... en ny är svarvad som ger 1.0bar ![]() Kompressorn "på plats", det är tajt... ![]() Fästet till kompressorn. Jag fick kapa bort "bakre" orginalfästet på kompressorn (gjorde ont i själen kan jag säga) och använda flänsen som fäste istället pga platsbrist. ![]() nytt grenrör var tvunget att tillverkas. Kanske inte det bästa men jag överladdar ju... ![]() egentillverkad (blir snart ett favoritord...) remspännare med delar från Biltema. ![]() Egentillverkad avlastningsventil (ungefär som dumpventil...) med 40mm innerdiameter. Denna är ett måste eftersom jag har spjället efter kompressorn _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Nu förstår jag inte vad du menar.... ![]() ![]() ![]() Det projekt som får att min tid just nu är 356-bygget.... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
11624 besök totalt |