Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakvagnsbussningar E30?
1, 2   >>
3325 besök totalt
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Bakvagnsbussningar E30?

Ska snart byta bakvagn till en Z3 bakvagn på min M3:a.
Funderar då på om man ska passa på och byta ut originalbussnigarna mot nånting annat.
Vad ska man då ha? Är powerflex bättre än originalet?
Eller ska man svarva ett par i delrin/POM eller vad det nu heter? Kan det bli för stumt så att nånting tar stryk?

Tips och ideér välkomnas.

Jönköping
Här sen Sep 2004

om du svarvar delrin så till att du har en alluminiumhylsa i mitten. Det har inte jag i mina och det ger glapp efter ett tag.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tanken var att kanske använda sig av originalets stålhylsa i mitten. Hur funkar det annars med delrin+ Mycket knarrande och vibrationer?
Har iofs främre casterbussningar i delrin nu och det funkar kanon.

Här sen Aug 2003

Jag har powerflex i min bil, och det blev i mitt tycke stor skillnad. Man känner att grejorna sitter fast. Kombinerade med diffkåpa från M roadster men hade inte lust att byta till powerflex länkarmsbussningar. Originalbussningarna har inte hylsa i stål, de är i någon gjuten legering och de är dessutom inte helrunda. Bättre att svarva en hylsa i stål om du ska göra egen delrinbussning.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tobbe: Vilka bussningar är det du kör med powerflex om du inte bytt länkarmsbussningarna?
Kanske får bli powerflex igen, har det på nuvarande bärarmarna men tyckte att de kändes lite sådär när man monterade dem, jobbigt och pilligt att få dit dem med hylsan i mitten

Här sen Aug 2003

I länkarmarna sitter det fortfarande slutkörda originalbussningar (mina egna bilar har inte så stor prioritet), har däremot satt powerflex som silentblock i balken. Har också hört av mina kunder att Powerflex till länkarmarna bak skall vara riktigt pilliga att få i, har dock inte provat själv än. Silentblocken funkar finfint att montera däremot.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jag har Powerflex som silentblock, gick fin att få dit. Dock så såg jag sist jag var under bilen att den ena bussningen hade börjat krypa ur balken

Jönköping
Här sen Sep 2004

Jag har fått intrycket av att Powerflex inte håller särskilt länge Dock bara hörsägen och inte egen erfarenhet även om jag tror att min lilla Compact har powerflex i balken och de börjar också krypa ut. Får fråga Krister vad det är jag har. I räsern har jag dock Delrin och det funkar bra förutom att jag tyvärr inte har en metallhylsa i mitten, vilket känns som en miss.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

JohnC skrev:
Jag har fått intrycket av att Powerflex inte håller särskilt länge Dock bara hörsägen och inte egen erfarenhet även om jag tror att min lilla Compact har powerflex i balken och de börjar också krypa ut. Får fråga Krister vad det är jag har. I räsern har jag dock Delrin och det funkar bra förutom att jag tyvärr inte har en metallhylsa i mitten, vilket känns som en miss.

Bara i länkarmen fram( powerflex ), bak orginal .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bussningarna till bakre länkarmarna känns som dom är för långa när dom kommer från Powerflex.
Mäter man så stämmer det mot länkarmen om man mäter yttermåttet. Men i hylsan på länkarmen är det en midja i mitten som kommer att sätta emot bussningshalvorna. Kortar man av bussningarna så går det enklare att få dit det hela.

Jag vill minnas att det var så här. Det var ett tag sen det var aktuellt för mig.

Skillnaden var stor när jag bytte, men då byttes samtliga bussningar runt om och det som satt där innan hade vekrligen gjort sitt för länge sen.

Stockholm
Här sen Maj 2003

Anton Lillsund skrev:
Bussningarna till bakre länkarmarna känns som dom är för långa när dom kommer från Powerflex.
Mäter man så stämmer det mot länkarmen om man mäter yttermåttet. Men i hylsan på länkarmen är det en midja i mitten som kommer att sätta emot bussningshalvorna. Kortar man av bussningarna så går det enklare att få dit det hela.

Jag vill minnas att det var så här. Det var ett tag sen det var aktuellt för mig.

Skillnaden var stor när jag bytte, men då byttes samtliga bussningar runt om och det som satt där innan hade vekrligen gjort sitt för länge sen.

Stämmer med min uppfattning också, jag tog bort någon millimeter innan jag kunde få allt på plats. Ett tips är att kladda på en hel del såpa och vatten (INTE silikonspray, teflonspray eller liknande då det inte lär dunsta på ett bra tag!) för att få bussningarna på plats!

BMW M3 E92 -10
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nu när ni nämner det så känner även jag igen bekymret med busningarna.
Ibland har längden betydelse

Ekeby
Här sen Maj 2006

Ska de rostfria hylsorna kunna vrida sig inuti Powerflexbussningarna till länkarmarna bak?
Förresten, jävlar vilket bök att montera dom. Höll på i tre timmar igår och fick inte en endaste en att sitta som dom skulle. Ska prova tipset att kapa någon millimeter på dom.

Rävlanda
Här sen Feb 2006

De rostfria hylsorna bör ha s.k. sugpassning.
Alltså H7 tolerans.
Så fort något som är utsatt för krafter kan röra på sig, kan det även börja flytta på sig och nöta upp utrymmen eller passhål.

Jag hade sett till att jag måste pressa i hylsorna bussningarna, inte med övervåld men med hjälp av ett skruvstäd eller liknande, det skall iallafall inte gå med handkraft.

om du inte vill göra om de du har nu kan du kanske trycka i lite lim från Loctite eller liknande.
På så sätt får du bort det ytterst lilla glappet eller möjligheten att vrida hylsan i bussningen.

Hoppas det går bra hur du än gör!
thumbs up

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Nicke_1 skrev:
Anton Lillsund skrev:

Stämmer med min uppfattning också, jag tog bort någon millimeter innan jag kunde få allt på plats. Ett tips är att kladda på en hel del såpa och vatten (INTE silikonspray, teflonspray eller liknande då det inte lär dunsta på ett bra tag!) för att få bussningarna på plats!

Det skall finnas ett spray som först gör att ytorna blir glatta som fasen.
Då glider allt på som... ja ni vet.
Efter en stund har vätskan helt motsatt effekt.
Enda kruxet är ju att man inte har hur många timmar på sig som helst att lalla med montaget.
Det får piska på lite om man inte vill bli ståendes med halva inne som det heter...

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006

Är det inte förkastligt att Powerflex skickar med kopparfett att smörja in skiten med då!?
Samma sak med silentblocken... Kopparfett medföljer, men det står inget i den kortfattade instruktionen att man ska använda det! Hmmm...

Här sen Aug 2003

Monterade precis powerflex i bakvagnen på e36 m3an och det gjorde mycket stor skillnad. Funderade också om det här med kopparfettet och den underbart korta och generella instruktionen som medföljde. Jag använde fettet till hylsan i mitten och hoppas det var rätt

Powerflex har nyligen släppt en bussning till diffkåpan på e30, billigare än m-coupé/roadsterns bussning som man annars kan använda.
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Det låter ju helt sjukt att man skall smörja in bussningen med något så långlivat som kopparfett!?!?!?!?

En bussning skall ta mig f-n inte kunna röra sig i sina infästningar.
Det är ju då den börjar vandra eller nöta i helt oanade proportioner.

om jag inte minns fel såg jag en medkombatant på forumet som hade monterat powerflexbussningar och efter bara ett par hundra mil var dom skrot.
Man undrar ju om inte det berodde på att dom fått utrymme att röra sig i sina infästningar.

Mycket märkligt det där med kopparfett.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Bussningen ska inte vrida sig, däremot måste stålhylsan kunna snurra i bussningen annars blir det ju stumt utan att bärarmar kan röra på sig. Så det är stålhylsan i mitten som man ska smörja, kopparfettet gör att det kan börja gnälla efter nått år när den har försvunnit.

Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Franzén skrev:
Mycket märkligt det där med kopparfett.

Inte alls.

Hylsan som sitter i bussningen kläms fast av skruvförbandet som nyper åt öronen/klammorna. När länkarmen rör sig så följer hylsan med i rörelsen. För att få det hela att löpa lätt minskas friktionen med koppparfett eller annan lämplig smörja.

Bakvagnsbussningar E30?
1, 2   >>
3325 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande