| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Varför inte olja till kopplingen?
|
7 besök senaste veckan (1618 totalt) |
|
Hej Detta är förmodligen en korkad fråga, men varför kör man med bromsvätska till kopplingens hydraulsystem? Vore det inte bättre ur korrosionssynpunkt att använda nån form av olja istället? /Janne _________________ Janne Ojanen |
||||
|
I hydraulsystemen för bromsar och koppling vill man ha en vätska med bl a låg kompressibilitet. Det är ett krav som oljor har svårt att uppfylla, däremot är den (förvisso hygroskopiska) blandningen av alkoholer som utgör bromsvätska ett utmärkt medium med låg kompressibilitet.
|
||||
|
Hmm, det är ganska låg weight på bromsvätska och den är har låg viskositet. (Eller hur jag skall uttrycka det)
Det gör att den är reaktionssnabb i ledningar, cylindrar osv. Dessutom klarar den att bli komprimerad ganska bra utan att ge vika. Den tål ju inga tryck på 280 bar men det är ju inte meningen heller. om man skulle konstruerat ett bromssystem för hydraulolja, vi säger 46 eller kanske 32 kvalitét skulle alla ledningar varit tvugna att vara mycket grövre, vi skulle behövt en ordentlig aktiv pump som skapade bra tryck. Ett filtersystem pga det ökade trycket/flödet. och för att uppnå samma rapphet i kolvrörelserna skulle det nästan krävas servohydraulik som hela tiden ligger med tryck på båda sidor kolven. och då skulle oken bli helt morbida. Ett bromsok/kolv av dagens mått är ju enkelverkande som bekant. om jag inte tänker i helt fel banonr skulle även temperaturer på oljan/pump/cylinder bli rätt hög oxå. och då måste vi ha en kylning för det.
och på den vägen är det. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Eller så tittar man hur de gjort som har mineralolja till bromsarna. Citroen kör som bekant med LHM i sina bromssystem på hydraulbilarna, och det fungerar klart bättre än på de aldre bylar där de hadde nåt som påminner om bromsvätska(LHS). |
||||
|
ok då är jag med! Fan vet om jag tror på det , men jag är med på resonemanget
Ska kanske peta i lite LHM å se hur det skiter sig. Ang. korrosion, gamla bromcylindrar brukar väl se ut som fan när man river ner dom? /Janne _________________ Janne Ojanen |
||||
|
Jo dom ser troligen ut som skatan på insidan.
Men det där behöver inte alls bero på att vätskan varit vattenbesudlad. Det kan bero på att en liten damask eller tätning har varit otät. Sen sprider sig rosten som en löpeld.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
gammla bromscylindrar och kopplingscylindrar korroderar oavsett om det är bromsvätska eller mineralolja i dem, om man fuskar med byten av vätska.
Det du kan råka ut för med LHM (mineralolja) i ett system avsett för glykolbaserad vätska är ju att vissa gummpackningar kan vara av en typ som inte tål mineralolja, särskilt om det är ett gammalt system. I nyare system borde det vara gummisorter som tål både mieral och syntet. |
||||
Det beror väl till största del på att man slarvar med att byta vätskan i kopplingscylindern. Även fast vätskan kanske har lite att göra med det när den drar åt sig fukt. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
I system med mineralolja brukar det ibland (många år mellan oljebyten och luftning) komma ut en skvätt rostvatten ur oken när man luftar. Men luftar man en gång vartannat år blir det inget problem. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7 besök senaste veckan (1618 totalt) |