Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 M-POWER -1976 | 1, 2, 3 >> 12962 besök totalt |
Började med ett lite små roligt projekt förra helgen som jag har blivet tilldelad. Det är en väldigt fin och helt ny byggd Volvo 242 som är uppbyggd med massa godis. Men Krister som äger och har byggt bilen var inte nöjd med motorn. Även om det var vassare kam, grupp a turbo och lite sånt skoj så gick den inget vidare. Så nu skall den få en lite roligare motor. Nämligen en 3,6L motor ifrån en gammal BMW M5.
Anledningarna till att volvo motorn inte trimmas vidare på är för detta blir ett mycket driftsäkrare alternativ när den ska gå många hårda varv på racebana. Sen så blir det idetta fall faktiskt billigare med Ägaren Krister har fullt upp med annat så därför får jag ansvaret för detta. Han lär väll dyka upp och mecka mellan skiften ändå Lite bilder och text på hur projektet har kommit igång! Den väldigt fräscha m5an som får lämna sitt hjärta. Finns endel utvändiga skader, men motorn går som en klocka och har inte hittat några fel där än. Krister bjöd på en ordentlig provtur innan den kördes in i verkstaden Rätt trångt med motorn redan i en 5-serie. Lossade på hela motor härvan. Det var på håret att vi fick ur motorn med lådan på. Vi hade ungefär denna lutningen för att få ur den. Volvon är som sagt i toppskick nu, Krister har lagt mycket tid på att renovera den. Nu finns det inga fel, förutom avsaknad av motor. Inte mycket inredning, men det är städat och fint. Lek däcken monterade Krister innan han körde in bilen i verkstaden. Däck rök utlovas när motorn är på plats!! Fuelcell, catch tank mm fyller upp bagage utrymmet. Så här ser den trötta volvo motorn ut. Nu står hon och väntar på stora tysken. Skruvade först av ac-pump och massa annat onödigt. Nu är den iaf lite lättare Sen så sänkte vi ner den med tråget på plats. Vi kommer att behöva kapa upp och bygga om framvagnen rätt kraftigt, Vill ha den så nära torpeden som det går. Får tyvär inte kapa där för Krister. Vi plockade av tråg och olje pump, sen så sänkte vi ner den igen. Bara för att få en bild om hur motorn kan sitta när framvagnen är ombyggd. Har redan lyft i och ur motorn måånga gånger hehe Vi har funderat på hur motorfästen skall byggas, blir att förstärka balkarna, sedan bygga helt nya motor fästen som bultas in i balkarna och på orginal position på m5 motorn. Mer om detta när framvagnen är ombyggd. Det är en rätt stoor motor hehe Hyfsad plats runt grenrören för framtida behov Ugenfär denna placering kommer motorn att ha. Skall sedan justeras in med lådan/kardan för att få rätt vinkel. Får modifiera denna plåten, så det finns plats att byta remmar med motorn i Uppdateringar kommer allt eftersom. Nästa steg är att kapa upp och börja bygga om framvagnen. Blir att flytta styrväxel mm bakåt. Hoppas ni tycker det är ett skoj bygge! mvh staffan _________________ //StaffanEdvardsson |
||
I normala fall skulle jag knappt öppna en tråd om en 240. Hur intressant kan det bli? Men den här gillar jag verkligen. Nära på att jag tycker den är snygg också. Håll oss uppdaterade.
_________________ Alexander Widell BMW E82 135 -12 BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
det vrekar bli ett häftig bygge...normalt läsa jag inte heller så mycket om volvo
ser ut som motorn hamnar väldigt långt fram vad väger den? 180 - 200 men egentligen tycker jag att et är väldigt synd att tar isär denna m5 ...det verkar bli en trend det där och jag som tycker om m5:a så mycket.... _________________ Philipp Klement |
||
Är det den krister som byggt en en blå 242 tidigare med sådan motordonator?
Den var mumma! Man funderade mycket på vad som satt under huven när man hörde den komma, och hann inte tänka mycket innan den var borta.... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
blir nog bra detta. men jag kan inte bortse från att jag tycker nu är helt puckade/från vettet som tar motorn ur en M5a, som om det finns en hel uppsjö av dom, speciellt inte en fräsh. vansinne måste jag säga!!!!
_________________ Martin Ring Team SPR VR6R och 740 |
||
Fuchs:
Motorn väger en bit över 200kg, så den plockar helt klart på vikt Det ser värre ut på korten än vad det verkligen är. Motorn hamnar med större tyngden bakom hjulen, fast aningen fram tung lär den ju bilen bli. Batteri mm skall flyttas till bagaget, kanske bidrar lite iaf. Karl: Nej det är inte samma Krister, den blåa 242an va riktigt frän Han bor i samma kommun iaf så långt ifrån va du inte hehe. Får väll hoppas att denna rör på sig lika bra mvh staffan _________________ //StaffanEdvardsson |
||
hehe lite från vettet får man vara om det skall bli bra Nä men allvarligt, så var inte m5an helt fräsch. Saknades som du ser lite lister mm, sen så har den stått still ett par år har jag fattat det som. Kylare mm var lagad med någon kemisk metall, sen är den lite små sunkig inuti. + att när en kille skulle provköra den innan vi började bygga så fick den sig en tur i diket så bakspoilern gick sönder.. Vad som händer med karossen får vi se, kanske blir nytt liv för den med. mvh staffan _________________ //StaffanEdvardsson |
||
var inte så fräsch...ngr listor saknades...
då var det så mycket lättare att flytta motorn till volvon istället men ja,jag vill inte bajsa ner din tråd nu...lyckar till med bygget! den lär kunna drar en båt sen i alla fall _________________ Philipp Klement |
||
_________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||
Får du den som kristers så har du lyckats. Förrsten hade ju krister lite problem med att få ur riktigt alla kompisar ur spisen, pga styrbox bekymmer tror jag, är det något du har en lösning på? Är själv från Ale, och har bevistat älvängen och "motellet" ett par gånger.... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Släng in Volvomaskinen i M5:an så lär ni få kunder på den också....
Gillar att solskydden sitter kvar i 240:an ... aldrig sett förut, men smart. |
||
|
||
Tror de man kommer stöta på problem med när det gäller elen, är att bmw boxen vill ha hastighets mätar signal samt någon mer signal ifrån m5an för att inte gå i Limphome läge. Detta ska nog gå att lösa med lite programering i boxen! Du känner badde(evo) eller? mvh staffan _________________ //StaffanEdvardsson |
||
Fint, då verkar du iaf medveten om problemet, blir ingen otrevlig överraskning! Jodå, känner Badde väl, var och skruvade lite chassi åt honom innan den rasade. Han vill dock vänta lite med att "bruksa" kul vinklar! _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Hans motor står uppe hos mig nu. Ska bli skoj när han får ihop kärran till nästa år. kommer gå bra, jo jag hörde att du fixade vinklar åt han! Gött, se till att de bara blir bankörning nästa år och inget rattlås för han! Sen får du gärna hjälpa mig att justera in vinklarna på min nissan när den är klar mvh staffan _________________ //StaffanEdvardsson |
||
ok! Jo, motorn kommer gå fint, gick fint nu också även på lugn mapp. Hade den inte rasat så hade han nog kört både SS och sviestad med mig! Jag bearbetar honom! Lycka till med 262M! _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 M-POWER -1976 | 1, 2, 3 >> 12962 besök totalt |