Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 13484 besök totalt |
Vilken bil är roligast för turistkörning på Ringen?
Vilken bil är egentligen roligast att köra med på Ringen i samband med turistkörningar, Scuderia eller liknande? Bakgrund: Jag är nere på Ringen och kör som glad amatör 2-4 ggr om året. Varvtid inte viktigt, det gäller endast att maximera nöjet de dagar man är där! Begränsningar: Bilen måste ha tak och kunna utrustas med helbur samt vara driftsäker Vad säger ni som kört en del bilar? Vilken tycker ni är roligast? 996 GT3 Mk I eller II? 996 GT3 RS? 997 GT3? Gatreggad 996 Cup? Gatreggad 997 Cup? 964 RS? 993 RS? M3 CSL? 360 Challenge Stradale? 430? BMW 120d? Något annat? Jag har noterat att många turistförare kommer med väldigt fina bilar till Ringen, men slutar att köra när det regnar. Det regnar alltid på Ringen när jag är där! Jag älskar att köra i regn! Väderförhållanden bör därför vägas in i utnämningen av "världens roligaste ringendängare" /Lars _________________ /Lars Nottehed |
||||
Porsche Cayman?
Mitsubishi EVo? (väder ![]() Gallardo? Z4 M Coupé? Sen finns det ju manuella Corvetter som är ganska snabba och säkert underhållande. Tror att 964 RS, 993 RS eller M3 CSL skulle hamna långt upp på listan. Tror också att låg vikt innebär en hög placering. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Re: Vilken bil är roligast för turistkörning på Ringen?
Allt är kul att köra på ringen! ![]() "Lådbilar" rekomenderas dock inte om du gillar att köra i regn... ![]() Vi satt annars och diskuterade just detta ämne med Martin Stucky, som är en duktig instruktör på ringen, när vi satt på Zur Burg för en dryg vecka sedan. Lars, var inte du med då? Han har haft nöjet att köra många roliga bilar och enl honom så är 360 Challenge Stradale perfekt för ringen, trots att Ferrari aldrig hade det som avsikt när de byggde bilen. Som god två i hans ranking kom 964 RS. 996 GT3 MK1 ansåg han vara farlig, då den tydligen ändrar karraktär efter 4-5 varvs körning och kan "bli farlig i höga hastigheter". MK II är tydligen bättre. Allt enl Martin Stucky, som fö själv körde runt i en 911 Carrera från 1981. ![]() En 997 GT3 är nog annars en mycket kompetent bil, som du dessutom kan köra även till vardags. Skulle nog satsa på en sådan! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Peeter, Han utvecklade inte på vilket sett som MK1an skulle vara "farlig"? Äger själv en Mk1a och har aldrig märkt att karaktären på bilen skulle ändras och bli "farlig" oavsett vilken bana det rör sig om. oj oj oj vad det finns gott om självutnämnda experter! ![]() Lars, går det verkligen att få dessa bilar gatreggade? Annars skulle jag lägga mina pengar på en Gallardo om det var blött underlag och bilar i denna prisklass. Ciao, J. _________________ Johannes Ericson ///M, Type R & R/T Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them! |
||||
Hej,
jag har inte kört min RS på ringen ännu. Men var där med min CS modifierade Carrera 3,2 (1986), och det var precis hur kul som helst. Har större förväntningar än så på RS:en ![]() om det "alltid" regnar då du är där skulle jag nog satsa på en bil med traction control och andra elektroniska hjälpmedel. Tippar nog att CSL:en ger mest "bang for the buck" bland dessa (elektroniskt ![]() /David _________________ D a v i d B r a n t m o Då: 951 Cup 3,0 16v 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||
Martin Sucky ger ett väldigt seriöst intryck när man pratar med honom. Det var första gången jag träffade honom, men vad jag förstår så är det många här som träffat honom på Scuderiakurserna där han varit instruktör i många år. Han har även gjort en ringenkurs, som jag dock inte haft möjligheten att studera själv. om jag förstod honom rätt, så tyckte han att GT3 MK1 inte är konsekvent. om man kör flera varv efter varandra med den så ändrar den enl Martin sitt beteende. Jag vill på inget sätt "såga" dessa bilar, utan förmedlade bara vad Martin tyckte. Att GT3:an går att köra mycket fort på ringen med rätt man bakom spakarna är det nog ingen som betvivlar. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Walter Röhrl sa för ett tag sedan att 964 RS fortfarande är en av hans favoritbilar så länge man fixar de grundläggande felen i set-upen på bilen. Jag körde en i förra veckan och måste konstatera att det är en fysiskt tung uppgift samt lite "antik" känsla att köra en 964 RS! Dessutom är jag precis som Walter tveksam till om standardchassit är optimalt för Nordslingan. Det verkar vara extremt hårt och med mycket kort fjädringsväg.
Är det ingen som kört 996 Cup på Nordslingan? Flera bilar har gått att gatregistrera i Tyskland. M3 CSL har jag bara hört gott om. Förresten: Stucky sa även till oss den kvällen att 996 GT3 RS i hans ögen är för snabb för Ringen och hoppar därför på flera direkt olämpliga ställen. Men, han kör väl antagligen snabbare än mig... /Lars _________________ /Lars Nottehed |
||||
Har aldrig varken upplevt eller hört talas om att MK1an skulle bli "farlig" så det är nog ett enstaka utlåtande och tycker absolut inte det talar för modellen som sådan och bör därför inte användas som måttstock, då "farligt" är ett ganska starkt ord. Ciao, J. _________________ Johannes Ericson ///M, Type R & R/T Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them! |
||||
Lars, du ställer en riktigt intressant fråga även om jag misstänker att det är en s.k. evig fråga som man aldrig hittar ett absolut entydigt svar på! Skulle man dock mot all förmodan hitta ett svar kan vi nog utgå från att det bara gäller för individen som fann det och inte är universellt applicerbart. Med följande 3 enkla gallringsfrågor tror jag dock att man kan komma en bit på vägen: a) Vilka fordonsegenskaper tilltalar mig? Person A älskar att njuta av blickarna som dennes ögonsten drar till sig i depån medan person B går igång på att få upp 2-tonsloket i 250 innan Schwedenkreuz medan person C beundrar balansen i sin 800 kg-bil genom Wippermann-S:et osv etc. Vad är viktigt för mig? b) Hur bra är jag som chaufför? Hur bra kan jag banan? Hur bra kan jag hantera bilen när jag börjar närma mig gränsen? Är det överhuvudtaget viktigt att jag närmar mig gränsen eller nöjer jag mig med att ligga på 80% varv efter varv? ogillar jag regn bara för att jag inte kört så mycket när det regnar eller är jag verkligen sämre på blött väglag? c) Vad har jag råd med? Beroende på vilka svar man ger sig själv får man en individuell kravprofil som förhoppningsvis underlättar bilvalet! ![]() OBS! Jag inser givetvis att ovanstående svar är ganska torrt och trist och allmänt ohippt men om du ställer dig själv frågorna och därefter presenterar ett förslag med en välgrundad motivering är det lättare för övriga att komma med synpunkter. Annars lär du bara få förslag som antingen speglar den svarandes egna kravprofil eller är det värsta som går att få för pengar... ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
I övrigt det som nämns om MK1 samt GT3 RS tycker jag är väldigt märkligt, än märkligare är att många kanske tar till sig detta som om det vore någon sorts sanning gällande bilsorten generellt.
oavsett vad eller av vem man hör, måste man ju ibland ifrågasätta. Jag menar det som nämnts verkar ju väldigt märkligt, bilen ändrar beteende efter ett par varv(gör den det bara på vissa banor kan man ju fråga sig, eller gäller det alla ![]() ![]() Det torde nog vara så att vi alla(de flesta förare) är för talanglösa och har för lite hår på bröster för att göra en GT3 RS rättvisa på ringen det samma gäller CSL o s v. De flesta bilar som nämns i början har körts runt ringen mycket snabbare än vi själva kan prestera med dom. Vi alla har nog en bil att växa i runt ringen om man uttrycker sig så, om valet är av ovan bilar. Den är farlig, ja alla bilar är ju farliga, särskilt på ringen. Fördelen med en CSL på just en bana som ringen är att du behöver aldrig oro dig för att växla fel, vilket med en vanlig låda kan få förödande konsekvenser just på ringen ju. Samt om man vill kan man ju transportera extra uppsättning däck/fälg i bilen till banan, klar fördel. Kanske är tanken att ha bilen parkerad på ringen, ja då är ju behovet av däck transport mindre! En CSL med bur.... med tanke på prestanda samt användarvänlighet(transportera däck, vänner o s v) är ju som nämnts big bang for the bucks, där måste jag hålla med. Samt tro det eller ej CSL tål att användas, i vart fall det lilla jag stressar min bil, det är som om den bara skriker, kan du inte mer jag är knappt varm killen öka, öka. Är faktiskt väldigt imponerad ![]() Två st bromsskivor fram håller en evighet, när det är dax att köpa nya betalar man ca 3700kr för båda ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
I dararnas paradis
Läste inläggen vilken bil som passar bäst pa ringen och haller med tidigare talare att det är chauffören som avgör det hela. Naturligtvis skall du ha en tävlingsbil enligt min mening om du skall färdas nagorlunda säkert med tanke pa alla typer av chaufförer som visar bröstet där. Var själv nere i helgen för att titta pa avslutningfinalen i ADAC/RGB finalen. Passade pa att klämma nagra varv i kompisens EVo 8 vilket var rogivande genom en lag 9:a. Tycker dock personligen att det finns för mycket chaufförer där som inte har säkerhetstänkande som den starka sidan vilket gör det hela till ett vagspel da alla pressar sina personliga tider. Motorstyrka är dock inte avgörande faktorn eftersom jag själv körde ifran en M6:a och blev ifrankörd av en gammal Ascona B, ha ha. Ha sa kul men kom ihag att liemannen vantar pa vissa ställen. "Smällde bra i helgen kan jag lova" Lycka till/L-A _________________ Lars-Åke Östlin |
||||
Det finns bara ett alternativ, Maserati Gransport Mc Victory! Tillverkas i begränsad upplaga på 180ex för att fira MC12 ans framgångar. Denna kärra är som de borde ha varit från början, dvs verkligt anpassad för bankörning. Den är en fröjd att syna på nära håll, allt är så snyggt! Ett val för connoseuren.
Den är 2+2 med plats för fyra vuxna! Detta pga de tunna MC12 stolarna som ger mer benutrymme bak. Chassi, bromsar och växellåda är seriöst förbättrade vilket tillsammans med en moderat lättning gör den seriöst snabb på bana. Ej lika snabb som en Gt3 men ändå! om 400hp ej räcker finns det firmor som ger den 560hp. ![]() _________________ Avregistrerad användare |
||||
Christian:
Dina åsikter/inlägg är inte alls ohippa, utan bara väldigt logiska. Sen om man skall prata hur kul man kan ha för pengarna, så beror ju det helt på vilken budget man har. Personligen har jag avstått en GT3 trots att hela kroppen skriker efter en GT3 ClubSport, och den största anledningen är nog att jag faktiskt vill närma mig "gränserna" lite mer. Både mina och bilens! Känns mindre smärtsamt om man skulle smälla min gamla jämfört med en GT3!? ( även om inte det är avsikten) Dock skulle jag vilja komma åt lite annan körning än just turistkörningen, då det ibland känns som lite av ett vågspel bland alla olika typer av fordon och motorcyklar. och i min 968 CS så får jag in både 4 däck, domkraft, packning, frun etc, även om det spelar mindre roll för den kanske får stå däruppe nästa säsong för att spara mil och veta att jag har nåt o åka hem i ifall den skulle fallera eller tangera armcon. Däremot blir det bur i vinter. ![]() Med en sån relativt motorsvag bil har jag kommit ner i BTG 8,23, Lars. Under förra helgen låg jag i all trafik och gulflaggningar mellan c:a 8,40 - 9 min och då blåste du ju förbi som ett skott i Kesselchen, så kanske du redan är för van vid mer motorstarka alternativ och att nåt sånt skulle kännas som ett för stort "nedköp"?! Summa summarum så är det mkt "racing" för små pengar, jämför med en GT3 Cup. Som L-A sa så kör man ju om betydligt snabbare bilar, och blir omkörd ibland av bla Ring-Minin!! ![]() Sen är ju en M3 alldeles för "civiliserad", dvs alldeles för komfortabel. Eller hur, Gaute?? ![]() Lycka till med ditt bilval. ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Hej, klart den känns antik - den är ju det ![]() Men om det kändes tungt att köra den måste det berott på att det gick för långsamt ![]() Den flyter ju fram utan större dramatik, även då man tror att man närmat sig gränsen (trots att man givetvis inte ens är i närheten). Sen är åtminstone mitt exemplar även neutral i sin karaktär, där man som förare via sin input kan "bestämma" om det ska gå över- eller understyrt genom kurvorna. Men jag har egentligen för lite erfarenhet att uttala mig mer i detalj om hur 964 RS beter sig, speciellt jämfört med andra bilar. Vill man ha kul, och förflytta sig i ett högt tempo på en racebana, är det som jag ser det ett klockrent alternativ. /David _________________ D a v i d B r a n t m o Då: 951 Cup 3,0 16v 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||
Rätta mej om jag har fel, men 997 Cup bilen tror jag inte går att regga i och med att det inte är abs osv.
För en väldigt duktig förare är nog cupbilarna kanonkul, men jag skulle hellre vela ha en vanlig Mk2 på ringen då (som jag upplever det) inte finns utrymme för något misstag i en cup bil, det hänger i länge, men efter det inte alls. Att 996 GT3 är för snabb vill jag inte hålla med om, snarare "lagom" balanserad. (lite smygreklam ;P) Jag har en vit 996 GT3 MkII på lager, skicka ett PM ifall du är intresserad _________________ Gustav Berggren |
||||
Utrycket för snabb för ringen, är nog mest ett utryck för all trafik som kommer i vägen.
Tror personligen att en bra ballanserad bil med som går hyggligt fort passar ringen med sina långa rakor. Det som avgör om den är kul är nog vad föraren vill. Personligen är minna ekonomiska ramar helt annorlunda och jag drömmer om en fin orginal Honda Civic typ R att åka ringen med, fint balanserad som orginalbil och verkar hålla för påfrestningarna. I den vill jag ha en riktig bur fall det händer något. Fördelen är att man inte åker så fort och behöver köra om så mycket. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Veckans i-lands problem...
Lars, efter som vi (du och jag, Peeter bl a) hade diskussionen med Stucky, så tror jag ditt svar inte är att behålla din Turbo, utan att skaffa dig en Stradale. Lars, det är OK. Du får dispens... ![]() _________________ Patrik Ljunggren |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 13484 besök totalt |