| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var hitta batteri med högt CCA?
|
8 besök senaste veckan (8993 totalt) |
|
Jag söker efter ett batteri med lite mer startkapacitet än vanliga batterier. Mitt Tudorbatteri som sitter i pontiacen vill inte vara med längre och det behöver bytas ut mot något som är i liknande klass (men helst ska det ju vara gratis, eller ska det ingå pengar när jag får det ).
Jag testade med Alfans batteri (550 CCA) men då får man de välkända problemen som alla jänkare har med att starta när motorn är varm (startmotorn orkar helt enkelt inte utan kippar verkligen efter andan, även om den för det mesta får igång motorn efter en liten stund). USAbilsförsäljaren i mina trakter rekommenderade ett Delco med 1100 CCA men priset på 1700:- skrämmer mig "lite"
Tudorbatteriet jag har idag är dekalen bortsliten på vilket gör att jag inte har den blekaste aning om hur många CCA det är på, men jag har för mig att jag en gång i urminnes tider fick reda på att det var på 750 CCA. Dvs, frågan lyder; Var hittar jag ett lämpligt batteri kring 70A, 7-800 CCA och som inte väger som ett halvt kärnkraftverk och inte kostar lika mycket som Volvo omsätter per år? |
||||||
|
Re: Var hitta batteri med högt CCA?
Feltema? Bara att kolla på vad har mer än 70Ah och montera i skuffen. Tror att det räcker med vikt framme ändå?
Exempel: 80 Ah. 302 x 172 x 223 mm 80-085 579,00 kr _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Jag körde med ett batteri från Stinger i mina bilar förr, ångrar mig fortfarande att jag skickade med det vid en försäljning. Jag köpte det begagnat av en polare som tog hem en laddning för bilstereobruk, där gillar man som jag har fattat det höga CCA-tal för det är väl ett värde på hur snabbt strömmen kan levereras, ColdCrankAmp? Så har jag fått det förklarat för mig för många år sedan i.a.f.
Dessa batterierna funkade i.a.f. klockrent året runt, och man kunde verkligen köra dom i botten och sen bara koppla på kablar igen och köra på som om inget hade hänt, vanligvis brukar det ju ta knäcken på batterier när dom laddas ur tillräckligt många gånger. Sen ska man ju pulsladda dessa pjäserna för att dom ska hålla verkar det som. Så som sagt Stinger finns ju, även ett märke som hette odyssey förekom, sen några år senare kom Panasonic med likvärdiga grejer fast till humanare priser och inte mist i fler storlekar. Jag har absolut inte en susning om vem som säljer dessa saker längre, men det verkar som att CLP.se har odysseys grejer i.a.f.
_________________ Peter Karlsson |
||||||
|
Kan ju tipsa om Svenska Batterilagrets olika modeller.
Kolla in på http://www.batterilagret.se/sp2/Pris Finns ju en del på 7-800CCA som ligger hyfast i pris. För ännu grövre grejer kolla lastbilsbatterierna på http://www.batterilagret.se/sp2/Pris Ligger lite högre i pris. Sen ska man ju tänka på om man köper batteri där dom ej specar CCA eller A som det står i dokumenten ovan så innebär ju inte alltid ett visst Ah si eller så mycket i A. Beror ju helt på vad det är i batteriet. Ett batteri med mycket calcium är ju att rekomendera tycker jag. Nordström calcium/calcium 60044 100Ah och 850A för 959:- borde funka hyfsat väl!?!. Finns en del återförsäljare även i södra sverigehttp://www.batterilagret.se/b |
||||||
Fultema specar inte CCAn på sina batterier och deras personal har ingen aning om vad det är för något. Batteriet sitter i dagsläget monterat i bakluckan (på passagerarsidan och innanför hjulaxeln!
Har redan en 2,8Hp ministarter och den är minst lika kinkig på att få rejält med kräm levererad till sig.
Tack, det där ska jag kolla! |
||||||
|
Spontan fråga; Blir alla batterier mellan 35 och 40 cm långa om man ska ha hög CCA? Tycker mig inte finna något "standardbatteri" (dvs sådant som jag har idag) någonstans.
|
||||||
|
dra ny grövre jord från batteri till chassi och pluskabel till startmotorn och gärna från generatorn till battriet oxå
jag drog blandannat 50, 70 och 90 kvadrats kablar som ny jord, ny plus till starmotor och generator från battriet , min bil har aldrig hafft sån fart på startmotorn förut ^^ annars rekommenderar jag optima redtop _________________ AIexander StenvaII |
||||||
|
jag har en stjärnpunkt från ena toppen och som jordar; insug, block, framvagn, torpedvägg och insprutning. Startmotorn har bra kontakt med motorn så jag gissar på att jag inte behöver jordkabel direkt från den. Dock är mina jordkablar av typen jordfläta
varför jag börjar fundera på om dessa är tillräckliga eller ej? Mellan batteriet och direkt till startmotorn går det en 35mm2 kabel och till generatorn är jag lite osäker, men den är grov!
Jorden från batteriet till karossen är i trakterna av pluskabelns grovlek. |
||||||
|
Kollat med Batterilagret`? (www.batterilagret.se)?
De har mycket stort sortiment och är framförallt kunniga, så dem kan du ringa och förklara ditt ärende så tipsar de om något bra... för de brukar gilla lite udda-uppdrag. Så var det iaf i Jönköping när jag kom med en badrumsvåg och ville köpa ett lätt batteri
Ev. kan jag få ner ett från Jönköping till Skåneland i helgen om du är snäll och vill
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
Batterilagret har jag inte kollat med. Helgen är jättesnart och alldeles för snart. ade varit bättre om tex två veckor eller nåt, men stort tack för erbjudandet
|
||||||
|
Det var ju just batterilagret jag tipsade om ovan... Säljer deras produkter på jobbet och kan bara rekomendera dom efter dom erfarenheterna man fått via kunderna.
Fördelen är ju att du har återförsäljare överallt så man inte behöver åka långt för att kunna skaffa fram ett batteri, dom flesta har nog inte alla modeller i lager dock. och ja du får nog räkna med ett förhållandes stort batteri om du ska ha ut så mycket kräm.. svårt att få tillräkligt med area i cellerna om man inte har dom måtten. Du har ju nåt 700CCA batteri ovan som inte är mer än 275mm. |
||||||
|
Hur stor är tvärsnitts arean på en jordfläta? 16mm²?
Edit: Parallelkopplade batterier? om man kan hitta två mindre á 4-500 CCA så borde det väl bli det dubbla parallelt? Synd på vikten bara. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Hehe!
Jag skulle just tipsa om Batterilagret.
http://www.batterilagret.se/ Undra om vi varit tydliga nog?
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
Är det så? Pontiacen får vänta lite med att få nytt batteri - fick ett "vinterbatteri" av en kompis på 550 CCA som får hänga med till sommaren. Känns onödigt att köpa ett nytt fint batteri och börja med att lagra det över vintern.
Supertack för alla tips däremot! var ju mycket enklare att hitta ett batteri till någorlunda pris än vad jag trodde... |
||||||
Ingen aning, men jag tycker det känns logiskt, en viss mängd cca/batteri så borde ju det väl bli det dubbla för två. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Har annars sett och hört väldigt bra kritik för denna typ av batteri
http://store.summitracing.com/partde Drar igång det mesta i motorväg. _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Hur löser man laddningen av ett sådant batteri? Den enda lösningen jag kan komma på är att byta/modifiera laddregulatorn så att det passar 16 V och ladda på de yttre polerna. Om man bara hänger dit originalkablarna på 12 V-polen och startmotorn på 16V-polen så får ju de extra cellerna ingen laddning. Fast det kanske inte heller är bra för då kommer all ström till 12V-förbrukare att gå från generatorn genom de extra cellerna. Undrar om man kan köra med dubbla laddregulatorer? Den elegantaste lösningen är nog annars att bygga/skaffa en galvaniskt avskild omvandlare som ger runt 4,8 V ut och ansluta över de extra cellerna så att de laddas separat. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
I annat fall är Scanias batterier på 175ah de använder två 12v i serie, och om ett batteri är kasst byter man båda. Således finns det många fullt fungerande batterier som kasseras, så hör med närmsta lastbilsverkstad om du är ute efter ett billigt (men aptungt)
_________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (8993 totalt) |