Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Gt 1300 Junior 1970 (osthyvel) | 8464 besök totalt |
Jaha, så har man då äntligen börjat bygga en Roadsportbil. (Tror jag. Vi får se vad det blir i slutändan.)
Utgångsmaterialet är en 1300 GTJ från 1970, vilket innebär att det är den allra sista årsmodellen som hade osthyvelfront. För icke initierade så kan en förklaring av "osthyvel" vara på sin plats. Det innebär helt enkelt att fronten är nersänkt så man ser framkanten på motorhuven. Påminner inte så lite om en osthyvel. Det skojiga med en osthyvel är att man enkelt kan göra en bil som liknar Alfa 1300 GTA. En bil som är tuff som en termos. Som vanligt när jag drar igång så är det sur rostlagning innan själva byggandet kan börja. Till på köpet så är den illa fusklagad lite här och var. Alltså blir det dubbelt så mycket jobb för mig. Varför lär man sig aldrig? Skulle köpt en frisk bil för en större summa pengar i stället, men, å andra sidan, hur friska är de där "fina" bilarna när man börjar syna dem i sömmarna? Skulle man trots allt hitta en superfin bil så vore det rena helgerånet att bygga racebil av den. Alltså får man bita i det sura äpplet och svetsa upp ett objekt. Bilen ser ganska hel ut, men hemska saker döljer sig under färgen. Varför någon dristar sig till att lacka en fusklagad bil begriper jag inte alls. Efter lite pillande var ena skärmen avmonterad. Svetsade skärmar som ska återanvändas tar några timmar att få loss. Under ser det inte så skoj ut. Här är det SM i fusklagning. Min bil leder. Får nog investera i ett par kvadratmeter karosseriplåt. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||||
Feta framfälgar killen!
Härligt att se att det kommer att ske nya stordåd i det Mårupska garaget. Betyder det här att Rylander kommer att köpa din Berlina nu? |
||||
Hej! Jag mötte dig i helgen när du vara ute och drog Alfan på den stackars lilla vagnen på någon skånsk bonnaväg. Det var en härlig syn! Inte att den fick dras fram på en kärra utan att någon tänker ta god hand om en så fin bil.
Lycka till! _________________ Kim Dorén Oldschool baby! Cortina -65 Escort -75 |
||||
Har kört vinkelslip som en gnu.
Kassa lagningar och rutten plåt ska bort. Tyvärr uppenbarar sig hemskheter av en magnitud som framkallar svårmod även hos den mest förhärdade entusiast. (Jag, typ.) A-stolpen satt bara fast på utsidan. På insidan hängde den i luften. Den som gjort det här har definitivt gjort det med berått mod. Notera den extraordinärt oseriösa "fastsättningen" av plattan som buren är svetsad i. Någon har borrat hål och STOPPAT i skruvarna. Därefter har de säkrats med några svetsloppor PÅ UTSIDAN. Jag har sagt innan att det inte finns ett enda rätt på den här bilen. Göta Petter så rätt man kan ha. Yttertrösklarna var ett sorgligt kapitel eftersom de var helt plana. Det ser, som bekant, anskrämligt ut. Jag trodde, i min enfald, att de var hemmagjorda. Men, näää, det är "pirat"-trösklar. Kolla etiketten. Sånt skit har alltså gått att sälja. Tur att man är tillräckligt tokig för att inte, helt sonika, rycka på axlarna och bara ge upp. Nää, här ska det minsann spottas i nävarna. Nu jävlar är det dags för lite ordning och reda. Snart är det ingenting kvar av tröskeln. Har fulsvetsat små stag mellan A-stolpen och buren så den inte ska ge sig iväg. Ska stoppa i några långa stag mellan väl valda punkter på buren så jag kan ta bort tröskeln helt, utan att A-stolpe och bur sticker (eller att bilen säckar ihop). Äntligen har jag börjat svetsa fast saker i bilen. Att hela tiden bara såga sönder bilen är ju inte så moraliskt upplyftande. Eftersom innertröskeln är kilformad så tog det en stund att, med utgångspunkt från en gammal bortsågad tröskel, såga loss, dela, justera höjden och svetsa ihop igen så att den exakt kunde ersätta den bit jag sågat bort. Här är en bild på resultatet. En inte särskilt skojig bild, men glöm då inte att den har varit delad, höjdjusterad och sedan ihopsvetsad igen. Skarven syns inte, vilket var exakt vad jag hade tänkt mig. För att göra renoverarens liv riktigt svårt har Alfa vinklat A-stolpens infästning. Det innebär att man naturligtvis måste tillverka innertröskeln så att den exakt matchar A-stolpens vinkel. Mer jobb alltså. Fem timmars jobb för en sketen innertröskel. Inte konstigt att ordentliga plåtjobb kostar pengar. Tröskelbiten är på plats och återigen förbunden med A-stolpen. Nu på ett lite mer ordentligt sätt. En ny "plåtabit" helsvetsad kant-i-kant. Det går sakta, men det går framåt. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||||
|
||||
Jag har räknat på hur mycket bilen kostade. Alla (nya) delar som följde med blir nästan lika mycket som jag gav. Alltså är själva bilen nästan gratis. Sen kommer vi till själva bilen... Detta är det sämsta j**la skit jag någonsin sett. När bilen köptes var den nylackad och "klar för start". Jag såg att det var illa gjort och att bilen inte skulle fungera, men "lite meckande" skrämmer inte mig. Lite alltså... Motor och låda plockades ur. Motorn var fel ihopsatt på alla sätt i hela boken. Dessutom var gummina helt slut, fördelaren saknade delar och var glapp, undre kedjan var slut, det var äckelsilikon överallt, svänghjulet hade skadade gängor o.s.v... Lådan revs ner (som donator) och då såg jag att 2:ans synkning saknades helt. Hur i hela glödheta he***ete kan man få för sig att göra en sådan sak? En av dörrarna, som alltså var nylackad, var rostig i botten och därmed tämligen värdelös. Själva karossen är helt slut i trösklarna och hela golvet måste bytas. Skärmkanterna bak är bytta, men en närmare inspektion visar att det är gjort på sämsta tänkbara vis. Till slut har jag insett att jag hatar eländet. Den ska bort. En liten bonus var att det satt en diffad bakaxel på bilen. Den fungerar. Har den på Berlinan nu. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||||
Fy vad synd.. Skänk den till nån som orkar fortsätta. En bertone kan man inte skrota...
|
||||
jeg stemmer i ! det finnes sikkert en ivrig sjel som vil legge tiden sin i denn bilen for og latt den leve... utrolig synd om en ostehovel skulle do. foler med deg, er ikke goy og oppdage at man har handlet værdens dyreste spiker. aksel _________________ Aksel Ness |
||||
Nja, det följde med nya stolar, nya R-däck, nya ATS-fälgar och en djävulsk massa nya bussningar, spindelleder, bärarmar o.s.v. Den dåliga karossen kom liksom på köpet. Det var ingen dålig affär, bara en dålig kaross. PM:a mig med bud på karossen inklusive papper. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Gt 1300 Junior 1970 (osthyvel) | 8464 besök totalt |