Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Caparo T1 - En perfekt banbil?
2654 besök totalt
Peter D
München
Här sen Aug 2003
Inlägg: 135


Trådstartare
Caparo T1 - En perfekt banbil?

Caparo T1 kände jag inte till, verkar vara en ytterst kompetent banbil:

www.caparo-t1.com

"A power-to-weight ratio double the Bugatti Veyron's. And so much downforce you will be able to drive it upside down in a tunnel at 150 MPH." (CAR Magazine May 2006)

Mycket närmare F1 kommer man nog inte...

Description
 Advanced technology composites
 Ultra high performance
 Fully tuneable
 2 seater
 Rear mid-engined
Aerodynamics
 Front cockpit road aero screen, other options available for track use - TBA
 Ground effect diffuser
 Adjustable front twin element wing
 Adjustable rear single element wing
 Adjustable fowler flaps
 Low drag body design
 Range of wing options - road and track
Steering
 Magnesium cased light weight high ratio steering rack
 Bespoke removable steering wheel
Capacities
 Dry sump tank 8 litres
 Fuel tank 70 litres
Body
 Carbon fibre multi part body with tuneable aerodynamics
 Designed in sections for easy repair
 Carbon/glass and nomex panel construction
Chassis
 2 seater carbon/aluminium honycomb monocoque
 Separate front composite crash structure
 Rear tubular aerospace grade steel spaceframe
Suspension
 Streamline double wishbone front and rear
 Tuneable front and rear anti-roll bar
 Five-way adjustable race dampers
Engine
 Aluminium V8
 Dry sump
 480bhp @ 10,500 rpm / 1000bhp per tonne
Safety
 Central safety cell with high strength steel roll hoop
 Composite front crash structure
 Head protection system
 6 point harness for driver and passenger compatible with HANS device
 Fire system
Electronics
 Fully tuneable engine ECU
 Bespoke wiring aerospace grade loom
 Multi-function race dash including data logging
 Speed sensors for traction and launch control
 Fly-by-wire throttle for optimum tuning
Gearbox
 Magnesium/carbon 6 speed sequential gearbox
 Paddle shift gear change control
 Limited slip differential
 Equal length hollow tripode driveshafts
 Various gear and final drive ratios available
Brakes
 355 dia steel race discs front and rear
 Fully floating discs
 Front 6 pot billet machined race callipers
 Rear 4 pot billet machined race callipers
 Fully adjustable brake bias pedal box
 Pad compound options available
Equipment
 Road legal SVA approved road version and full track versions available
 Road and track parts fully interchangeable
 Wet weather canopy/bib screen or race screen
 Further options -TBA
Weight
 470Kg (dry weight)

_________________
P e t e r D e g e r m a n
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



Låter billigt...

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



TobbeC skrev:
Låter billigt...


inte "så" extremt som man kan tro... £100-120 000 har jag för mig... knappa två miljoner alltså.

_________________
Mattias Meldert
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



Det är väl några killar som tidigare jobbade för McLaren som står bakom bilen har jag för mig?
De vet nog vad de sysslar med...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Peter D
München
Här sen Aug 2003
Inlägg: 135


Trådstartare
Sorry, såg precis att bilen redan har diskuterats här på forumet, då under namnet Freestream T1.

_________________
P e t e r D e g e r m a n
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 685



meldert skrev:
TobbeC skrev:
Låter billigt...


inte "så" extremt som man kan tro... £100-120 000 har jag för mig... knappa två miljoner alltså.


om den håller så borde den vara döden för koenissegg, pagani etc. Både snabbare på bana och häftigare utanför casinot i Monte Carlo...

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



Petter U skrev:
om den håller så borde den vara döden för koenissegg, pagani etc. Både snabbare på bana och häftigare utanför casinot i Monte Carlo...


Nah...jag tror inte att dom har riktigt samma målgrupp. Själv skulle jag nog hellre satsa på en Laboratorio Bebi än denna
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



Petter U skrev:
meldert skrev:
TobbeC skrev:
Låter billigt...


inte "så" extremt som man kan tro... £100-120 000 har jag för mig... knappa två miljoner alltså.


om den håller så borde den vara döden för koenissegg, pagani etc. Både snabbare på bana och häftigare utanför casinot i Monte Carlo...

Skall man sätta donnan på en skateboard bakom då eller?

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



TobbeC skrev:
Petter U skrev:
meldert skrev:
TobbeC skrev:
Låter billigt...


inte "så" extremt som man kan tro... £100-120 000 har jag för mig... knappa två miljoner alltså.


om den håller så borde den vara döden för koenissegg, pagani etc. Både snabbare på bana och häftigare utanför casinot i Monte Carlo...

Skall man sätta donnan på en skateboard bakom då eller?


IOM att den är 2 sitsig så får hon väl plats.... Fast med en Mclaren F1 får man plats med 2!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Citat:
...delivers a new level of acceleration,
cornering and braking to the driver at 3g+ via
its 1000 bhp/tonne performance specifications.


Svänger och bromsar bilen bättre p.ga. den braiga vikt/effektförhållandet eller vad är det dom skriver?

Fiffig placering av backspegeln thumbs up
http://www.caparo-t1.com/downloads/mediakit/d_rear.html

http://www.caparo-t1.com/downloads/p28_Motormouth.indd.pdf
Ganska liten för 2 pers?
och pris från samma artikel:
Citat:
The self-proclaimed ultimate
track-day car, priced at
$265,000,

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



priserna verkar variera rätt mycket £150000 står det i de flesta artiklarna, $315000 i någon annan (iofs nästan samma pris)

Men behöver man fråga så har man väl inte råd...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7993



Dessutom är den ju rätt stygg i utseendet.
Fast det är ju ite det man kör med

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 685



TobbeC skrev:
Petter U skrev:
meldert skrev:
TobbeC skrev:
Låter billigt...


inte "så" extremt som man kan tro... £100-120 000 har jag för mig... knappa två miljoner alltså.


om den håller så borde den vara döden för koenissegg, pagani etc. Både snabbare på bana och häftigare utanför casinot i Monte Carlo...

Skall man sätta donnan på en skateboard bakom då eller?


Det finns ju två säten Men det är nog inte samma målgrupp som koenisegg när jag tänker efter..
Men det är väl tyvärr så att en supersportbil måste tilltala även de som bara vill ha den för att glänsa om man ska få tillräckligt med kunder, det finns ju inte så många som har råd.

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Snacka går ju och det har de gjort ett bra tag nu. thumbs down

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



Gordon Murrey (mclaren F1) jobbar på kolfiber konstruktionen på bilen så nog händer det grejer..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Kan vara så. Men snackpåsar som Koenigsegg och snubben som gjorde Wektor W2 lr vad den nu hette, har alltid funnits. När man byggde McLaren F1 så gjorde man omfattande tester för att få ett bra chassi. Att på en liten budget med ett gäng entusiaster försöka fnula ihop "världens bästa bil" är lättare sagt än gjort.

Jag har förresten redan sett världens bästa bil, på nära håll, på Mantorp. Den hette Ferrari FXX och var en vässad Enzo i race-stuk.

Den lär köra skjortan av både Caparo och Koenigsegg, thats my

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



Jag tror caparo har kapacitet att överträffa, allt.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14089




_________________
Tord Ringenha11
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3284



Re:

Tord skrev:
The Stig har kört den på gata: http://www.topgear.com/content/timetoburn/sections/videos/65/broadband . . . .


Man får se till att hålla sin dam i trim om man ska lyckas trycka ner henna där brevid

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Re:

apex skrev:
Kan vara så. Men snackpåsar som Koenigsegg och snubben som gjorde Wektor W2 lr vad den nu hette, har alltid funnits. När man byggde McLaren F1 så gjorde man omfattande tester för att få ett bra chassi. Att på en liten budget med ett gäng entusiaster försöka fnula ihop "världens bästa bil" är lättare sagt än gjort.

Jag har förresten redan sett världens bästa bil, på nära håll, på Mantorp. Den hette Ferrari FXX och var en vässad Enzo i race-stuk.

Den lär köra skjortan av både Caparo och Koenigsegg, thats my


Snackpåsar?

Ehm, folket bakom den där bilen verkar ha gjort allt annat än snackat i tidigare projekt så jag hänger inte riktigt med i dina svängar här. Kolla in data på bilen, vikt, effekt, hjulbas, spårvidd etc.. Om vi sen utgår från att de har ett hyfsat hum om det här med tyngdpuntker, hjulupphängningar, däck och aerodynamik så ser inte jag hur en enzo med hur mycket motor som helst skulle kunna hänga med på andra banor än nardo. Budgeten är möjligen där det skulle kunna skita sig men bilen i sig är ju så jäkla sexig och sticker ut något enormt, så jag tror inte dom kommer att ha några problem där heller bara de får fram en bil som kan åka ut och bjuda på lite flin i ansiktet och brunt i byxorna på sugna investerare!!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Allmänt banåkaforum
Caparo T1 - En perfekt banbil?
2654 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande