Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2654 besök totalt |
Caparo T1 - En perfekt banbil?
Caparo T1 kände jag inte till, verkar vara en ytterst kompetent banbil: www.caparo-t1.com "A power-to-weight ratio double the Bugatti Veyron's. And so much downforce you will be able to drive it upside down in a tunnel at 150 MPH." (CAR Magazine May 2006) Mycket närmare F1 kommer man nog inte... ![]() ![]() ![]() Description Advanced technology composites Ultra high performance Fully tuneable 2 seater Rear mid-engined Aerodynamics Front cockpit road aero screen, other options available for track use - TBA Ground effect diffuser Adjustable front twin element wing Adjustable rear single element wing Adjustable fowler flaps Low drag body design Range of wing options - road and track Steering Magnesium cased light weight high ratio steering rack Bespoke removable steering wheel Capacities Dry sump tank 8 litres Fuel tank 70 litres Body Carbon fibre multi part body with tuneable aerodynamics Designed in sections for easy repair Carbon/glass and nomex panel construction Chassis 2 seater carbon/aluminium honycomb monocoque Separate front composite crash structure Rear tubular aerospace grade steel spaceframe Suspension Streamline double wishbone front and rear Tuneable front and rear anti-roll bar Five-way adjustable race dampers Engine Aluminium V8 Dry sump 480bhp @ 10,500 rpm / 1000bhp per tonne Safety Central safety cell with high strength steel roll hoop Composite front crash structure Head protection system 6 point harness for driver and passenger compatible with HANS device Fire system Electronics Fully tuneable engine ECU Bespoke wiring aerospace grade loom Multi-function race dash including data logging Speed sensors for traction and launch control Fly-by-wire throttle for optimum tuning Gearbox Magnesium/carbon 6 speed sequential gearbox Paddle shift gear change control Limited slip differential Equal length hollow tripode driveshafts Various gear and final drive ratios available Brakes 355 dia steel race discs front and rear Fully floating discs Front 6 pot billet machined race callipers Rear 4 pot billet machined race callipers Fully adjustable brake bias pedal box Pad compound options available Equipment Road legal SVA approved road version and full track versions available Road and track parts fully interchangeable Wet weather canopy/bib screen or race screen Further options -TBA Weight 470Kg (dry weight) _________________ P e t e r D e g e r m a n |
||||||||
Det är väl några killar som tidigare jobbade för McLaren som står bakom bilen har jag för mig?
De vet nog vad de sysslar med... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
om den håller så borde den vara döden för koenissegg, pagani etc. Både snabbare på bana och häftigare utanför casinot i Monte Carlo... _________________ Pet ter Uhlin |
||||||||
Nah...jag tror inte att dom har riktigt samma målgrupp. Själv skulle jag nog hellre satsa på en Laboratorio Bebi än denna ![]() |
||||||||
Skall man sätta donnan på en skateboard bakom då eller? _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||||||
IOM att den är 2 sitsig så får hon väl plats.... Fast med en Mclaren F1 får man plats med 2! ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Svänger och bromsar bilen bättre p.ga. den braiga vikt/effektförhållandet eller vad är det dom skriver? ![]() Fiffig placering av backspegeln ![]() http://www.caparo-t1.com/downloads/m http://www.caparo-t1.com/downloads/p Ganska liten för 2 pers? ![]() och pris från samma artikel:
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Det finns ju två säten ![]() Men det är väl tyvärr så att en supersportbil måste tilltala även de som bara vill ha den för att glänsa om man ska få tillräckligt med kunder, det finns ju inte så många som har råd. _________________ Pet ter Uhlin |
||||||||
Kan vara så. Men snackpåsar som Koenigsegg och snubben som gjorde Wektor W2 lr vad den nu hette, har alltid funnits. När man byggde McLaren F1 så gjorde man omfattande tester för att få ett bra chassi. Att på en liten budget med ett gäng entusiaster försöka fnula ihop "världens bästa bil" är lättare sagt än gjort.
Jag har förresten redan sett världens bästa bil, på nära håll, på Mantorp. ![]() Den lär köra skjortan av både Caparo och Koenigsegg, thats my ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||||||
The Stig har kört den på gata: http://www.topgear.com/content/timet
_________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
Re:
Man får se till att hålla sin dam i trim om man ska lyckas trycka ner henna där brevid ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Re:
Snackpåsar? Ehm, folket bakom den där bilen verkar ha gjort allt annat än snackat i tidigare projekt så jag hänger inte riktigt med i dina svängar här. Kolla in data på bilen, vikt, effekt, hjulbas, spårvidd etc.. Om vi sen utgår från att de har ett hyfsat hum om det här med tyngdpuntker, hjulupphängningar, däck och aerodynamik så ser inte jag hur en enzo med hur mycket motor som helst skulle kunna hänga med på andra banor än nardo. Budgeten är möjligen där det skulle kunna skita sig men bilen i sig är ju så jäkla sexig och sticker ut något enormt, så jag tror inte dom kommer att ha några problem där heller bara de får fram en bil som kan åka ut och bjuda på lite flin i ansiktet och brunt i byxorna på sugna investerare!! ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2654 besök totalt |