Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (4282 totalt) |
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Jag är kanske konstig, men jag tycker att den typen av shell&tube-växlare är stenåldersteknologi. En lödd plattvärmeväxlare blir mycket mindre och lättare.....
![]() Laminova ser iofs intressanta ut, men dess design tycker jag förefaller var anpassad med för att den ska vara billig att producera och enkel att installera. En plattis tror jag ger oöverträffad effekt/vikt förhållande. _________________ Pär Hylander |
||
Kan du visa några siffror som styrker ditt påstående?, jag tror skillnaden är försumbar?. Man kanske kan tillverka sådant själv utan större problem?. _________________ Kör cheva numer. |
||
Re: Dimensionera oljekyl?
Något som också påverkar mycket är vid vilka varvtal du kör. Ju högre varv, högre temp även om du 'fiskör' _________________ Roland Johansson |
||
Väcker en gammal tråd här!
![]() hur var det med det där egentligen? Var laminova inte tillräckligt high tech? Hur stor area måste vatten och olja exponeras mot varandra för att oljan skall kylas tillräckligt? Hur hade ni valt att utforma en vatten/oljevärmeväxlare? Många i staterna verkar köra med denna typen med gott resultat. Personligen tycker jag den ser lite liten ut? ![]() ![]() Påminner dessutom om många originalmodeller... (som iof kanske inte är negativt). Här är en annan jösse som verkar krånglat till det lite i onödan med slangarna från kylaren. Hur pumpar han runt vattnet, eller är det egenflöde i det? ![]() http://picasaweb.google.com/pcrussel "Tracktested" är det iaf med gott resultat enligt ägaren. |
||
laminovan används av fruktansvärt många innom rally svängen. speciellt i WRC. har sett dessa på många många bilar när man vandrat runt på svenska rallyt bland annat. medtanke på det och de höga kraven de har på "endurence" i delarna och vad motorerna får utstå så skulle jag sätta mina pengar på att den fungerar alldeles förträffligt.
jag personligen hade dock då funderat på att öka kylningen på vattnet tex genom att köpa en effektivare vatten kylare eller en större. man kan även öka flödet genom vatten kylare genom att evakuera luftenfrånb vatten kylaren smartare än bara rakt in i motorutrymmet. jag ahde inte kört med ett termostat för oljan vid användandet av laminova. den jämnar ut temptopparna i båda kylmedier. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (4282 totalt) |