Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dimensionera oljekyl?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4282 totalt)
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Laminova har en del också, förmodligen dyrare men bättre specificerat.

www.laminova.se

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag är kanske konstig, men jag tycker att den typen av shell&tube-växlare är stenåldersteknologi. En lödd plattvärmeväxlare blir mycket mindre och lättare..... Kanske färgad av att jag jobbat på Alfa Laval Thermal....

Laminova ser iofs intressanta ut, men dess design tycker jag förefaller var anpassad med för att den ska vara billig att producera och enkel att installera. En plattis tror jag ger oöverträffad effekt/vikt förhållande.

Insjön
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
Jag är kanske konstig, men jag tycker att den typen av shell&tube-växlare är stenåldersteknologi. En lödd plattvärmeväxlare blir mycket mindre och lättare..... Kanske färgad av att jag jobbat på Alfa Laval Thermal....

Laminova ser iofs intressanta ut, men dess design tycker jag förefaller var anpassad med för att den ska vara billig att producera och enkel att installera. En plattis tror jag ger oöverträffad effekt/vikt förhållande.

Kan du visa några siffror som styrker ditt påstående?, jag tror skillnaden är försumbar?.

Man kanske kan tillverka sådant själv utan större problem?.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Dimensionera oljekyl?

Rikard Carlsson skrev:
Har nu kommit så långt? på bygget att jag har börjat fundera på var saker och ting skall sitta i motorrummet. Problemet är att oljekylet som jag har är ca 100 x 300 mm och får inte riktigt plats. Känns som overkill, eller? Skall tilläggas att oljan går till kylet via ett "termoblock" med termostat. Motorn är på 2 liter och utvecklar hiskeliga 140 hk så sådär våldsamt hög trimningsgrad pratar vi inte om..

Nåväl, kan man på något sätt räkna fram ungefär hur stor kyl man behöver eller man kör på känn?

Något som också påverkar mycket är vid vilka varvtal du kör. Ju högre varv, högre temp även om du 'fiskör'

Lund
Här sen Feb 2003

Väcker en gammal tråd här!

hur var det med det där egentligen? Var laminova inte tillräckligt high tech? Hur stor area måste vatten och olja exponeras mot varandra för att oljan skall kylas tillräckligt? Hur hade ni valt att utforma en vatten/oljevärmeväxlare?

Många i staterna verkar köra med denna typen med gott resultat. Personligen tycker jag den ser lite liten ut?

Påminner dessutom om många originalmodeller... (som iof kanske inte är negativt).

Här är en annan jösse som verkar krånglat till det lite i onödan med slangarna från kylaren. Hur pumpar han runt vattnet, eller är det egenflöde i det?
http://picasaweb.google.com/pcrussell50/Cameradump100506/photo#4982468 . . . .

"Tracktested" är det iaf med gott resultat enligt ägaren.
Citera
C

Här sen Feb 2003

laminovan används av fruktansvärt många innom rally svängen. speciellt i WRC. har sett dessa på många många bilar när man vandrat runt på svenska rallyt bland annat. medtanke på det och de höga kraven de har på "endurence" i delarna och vad motorerna får utstå så skulle jag sätta mina pengar på att den fungerar alldeles förträffligt.

jag personligen hade dock då funderat på att öka kylningen på vattnet tex genom att köpa en effektivare vatten kylare eller en större. man kan även öka flödet genom vatten kylare genom att evakuera luftenfrånb vatten kylaren smartare än bara rakt in i motorutrymmet. jag ahde inte kört med ett termostat för oljan vid användandet av laminova. den jämnar ut temptopparna i båda kylmedier.

mvh C

Allmänt banåkaforum
Dimensionera oljekyl?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4282 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande