Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Skillnad Proxes R888 och trampio R888, bara jag som tycker?
1331 besök totalt
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Upplever en rätt så stor skillnad i grepp med samma hårdhet mellan dessa två däck. Körde säsongen 2005 med Trampio R888 och upplevde dem marginellt sämre än mina Re540 jag kör nu.

Efter att ha testat Proxes R888 i superstage och jämfört med Re540 så anser jag att Proxes är usla greppmässigt mot Re540. Detta upplevde jag aldrig med mina Trampio R888. Är det inbillning eller har de gjort något med däcket när de ändrade namn och fick E-märkning? Fler som delar denna uppfattning. Gummihårdhet är GG på båda typerna.

Dim: 195-55-15 i båda fallen.
Bilvikt ca 1100 med förare.

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Är allt samma sen du körde Trapino (hjulinställningar, däckstryck, körstil)?

I MGCC KM är vi några stycken som bytt lite mellan Proxes R888, A048, A032 och Re540 (ingen har testat alla men flera har testat Proxes R888+nåt annat). Erfarenheterna är inte entydiga (olika förare/bilar gillar olika däck bäst).

Jag har noll kunskap om vad de ändrade för att få dem E-märkta.

M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Har inte ändrat ett dugg. Jag inbillar mig att jag kör mjukare nu än förra året, så det borde vara till däckens fördel.

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004

Hmm

Kan nog ligga något i det du säger...

Bytte däcken fram från trampio till proxes och upplevde att jag överhettade däcken mycket tidigare än med trampio.

Bör tilläggas att jag gick från 195-55-15 till 205-50-15 om det nu skulle göra någon inverkan ?

Någon mer som har liknande erfareheter ?

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004

Martin,

Som Du kanske minns så var jag var tidigare sponsrad utav Toyo och har testat de flesta utav deras däck på många olika bilar. R888 överhettas ganska lätt som resulat av för mycket effekt och speciellt på framhjulsdrivna bilar.

För drygt 1 månad sedan var vi på Sepang med en pensionerad JGTCC WRX skodd med just R888 "G" då vi förväntade oss mycket regn (vilket uteblev ) och med 480hk så pallade R888 endast 4-5 varv sen känndes som om man åkte på såpa. Resultat blev dåliga tider med plenty understyrning som man i och för sig kunde gasa sig ur/runt men endast med resultat utav att bakdäcken också överhättade.

Personligen så gillar jag RA1 däcket bättre än R888 men kommer ej ihåg om det producerats i din storlek. Tycker att de är mer konstanta i sin förmåga att hantera höga temperaturer.

Ciao,

J.

Citera
Däck för banåka
1331 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande