Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1977, Suzi, en Retroracer
1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (55120 totalt)
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Hopsamlat från Capriforumet

Skalet blir Capri men drivlinan blir Volvo.. mest för att hålla bygget lowbudget.
Jag siktar på 180 hk i första läget med fyrlänk bakaxel och panhardstag, och jag väljer mellan McFearsome (240) och dubbla trianglar fram (140). Alla bussningar blir uniballs, sprutet blir MegaSquirt, bromsarna blir troligen 240, återigen billiga delar.
Jag väljer mellan att lacka svart och guld (Smokey Yunick style) eller Ford France ljusblå med vita fartränder som på Daytonacobran som vann GT-klassen på LeMans 64, eftersom jag har kvar licensen för Peugeotklubben.
Guss ska få fixa fram burkittet, lyftpump och catchtank hamnar där reservhjulet brukar vara, baklucka och huv blir glasfiber. Sen blir det det vanliga när jag bygger.. t.ex elbroms.
Ett annat mål är att kränghämmarna ska vara ställbara.. under färd!
Just nu rensar jag ur inredning och letar en Danadiff, jag har fått tag i en Volvo 240 alubakaxel, som ska förses med oljekylare plus pump, så jag måste hitta gängnipplar i AN10 att borra in. Quaife krävde en beställning på 10 st för att göra en 240-diff

Det tar en enorm tid att ta bort all dämpmassa i kupen.. fan vad det sitter. Tänkte jag skulle vänta med bilder tills alla rost är synlig, om jag hittat nån.
Annars är burrören hämtade och tvättade, och jag har börjat riva det mekaniska så smått.

Fronten, tyvärr i motljus mot fönstren
http://www.geocities.com/suzi_ford_capri/picts/gen1/front.JPG

Golvet, kolla, ingen rost, helt otroligt
http://www.geocities.com/suzi_ford_capri/picts/gen1/floor.JPG

och motorn, startades för första och sista gången idag, i min ägo, nu ska den ur
http://www.geocities.com/suzi_ford_capri/picts/gen1/motor.JPG

Skänninge
Här sen Maj 2003

Citat:

Fronten, tyvärr i motljus mot fönstren
http://www.geocities.com/suzi_ford_capri/picts/gen1/front.JPG

Golvet, kolla, ingen rost, helt otroligt
http://www.geocities.com/suzi_ford_capri/picts/gen1/floor.JPG

och motorn, startades för första och sista gången idag, i min ägo, nu ska den ur
http://www.geocities.com/suzi_ford_capri/picts/gen1/motor.JPG

Citera
Old school
Helsingborg
Här sen Apr 2006

De e rätt, mera gammelford i retro (så vi kan ha en egen depåhörna ). Verkar bli ett seriöst projekt trots dina "budgetplaner". Min budget sprack redan efter halva projektet så jag har slutat räkna...

Tyvärr kan jag inte öppna bilderna. Någon mer som har problem med detta?

Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

old school skrev:
Egen depåhörna ).

Klart Ford ska ha en egen depåhörna!

old school skrev:
Tyvärr kan jag inte öppna bilderna. Någon mer som har problem med detta?

Klicka på länkarna i Eric inlägg så fungerar det.

Arne!
Kul att se att det rör på sig! thumbs up
Vi ska väl också sätta igång igen snart....

Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Nja.. det var fär många som laddar ner bildern från geocities, i för snabb takt. Finns det nåt annat ställe att lagra bilder på. Jag vill att både peugeotklubben och capriklubben ska kunna se dom

Här sen Nov 2002

Arne Lindgren skrev:
Nja.. det var fär många som laddar ner bildern från geocities, i för snabb takt. Finns det nåt annat ställe att lagra bilder på. Jag vill att både peugeotklubben och capriklubben ska kunna se dom

tja, rejsa kan ju vara ett ställe att lägga bilder på........ då får man hänvisa till tråden iofs, om man nu inte listar ut själv hur man kan länka till bilder som ligger på rejsa rent tekniskt

Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Kul projekt får jag börja med att säga. thumbs up

Arne Lindgren skrev:

Du får väl bjuda in dina intresserade pegga och fordvänner till rejsa om dom inte redan är här. HÄR laddar man upp sina bilder på rejsa.

Annars kan www.photobucket.com eller www.fotopic.net rekommenderas varmt. thumbs up Men ladda helst upp bilderna som ska visas på detta forumet här på rejsa så dom inte försvinner när du efterhand har uppdaterat din bildsida.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Hejhej! Då har jag varit inne o kollat på din bil. Eller försökt... inga bilder och inte funka länkarna heller!
Tills nästa gång vi hörs ska jag försöka ha fixat min handsfree så du slipper telefonterrorn...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
G4
Norrköping
Här sen Nov 2005

Du skriver "Daytonacobran som vann LeMans 64" .
Klassvinnare är rätt, vann totalt gjorde en Ferrari 275P.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
G4 skrev:
Du skriver "Daytonacobran som vann LeMans 64" .
Klassvinnare är rätt, vann totalt gjorde en Ferrari 275P.

Så rätt.. *rodnar*

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Nu är det bara lite skräp emellan som saknas, på den delen av bilen i alla fall.

Annars är motorn urlyft och rutorna urplockade. Huv och baklucka ska plastas av så dom är också avplockade.

Norrtälje
Här sen Jan 2006

låter som det blir en fin bil men bilderna trasslar.
har du prövat tex http://www.photobucket.com/ brukar jag använda och det har funkat fint hittils ,självklart gratis med.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Sticky skrev:
låter som det blir en fin bil men bilderna trasslar.
har du prövat tex http://www.photobucket.com/ brukar jag använda och det har funkat fint hittils ,självklart gratis med.

Gjort! Tack!

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Portad topp dök upp igår, men med standardventiler.. Ska slipa upp sätena till att ta 46/38, så behöver jag inte byta säten.
Svänghjulet behöver lättas mer innan balansering, bakaxeln och bladfjädrarna är ute ur bilen nu, fjädrarna skickas mot skåne på torsdag.
Bladfjädrar ja.. dom sista fabriksCaprina var homologerade med hjälpfjädrar till dämparna och bladfjädrar av glasfiber och lite stöd.. Dvs en fyrlänk maskerad till bladfjädring

Norrtälje
Här sen Jan 2006

skulle vara kul att veta lite mer om vad det blir för delar i motorn, har du funderat något mer på framvagn än? 140 låter kul men har inte dom hiskligt långa undre bärarmar?
ps:du har pm

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Sticky skrev:
skulle vara kul att veta lite mer om vad det blir för delar i motorn, har du funderat något mer på framvagn än? 140 låter kul men har inte dom hiskligt långa undre bärarmar?
ps:du har pm

Det ligger ett 88:ans b230-block som aldrig suttit i en bil härhemma, en högtryckspump från parner, ett ställbart kamdrev och en 531-topp som ska få större ventiler. 46/38 så jag slipper byta tätringar.
Kam vet jag inte än.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Fyndade häromdan.. Låg bakom en långtradare som hade lysdiodbakljus. Var iväg på bildelsfirman och kollade att dom fanns för 12 volt också och det gjorde dom. 300:- styck iofs, men lätta och bulletproof, och tål tunna lätta kablar. E-märkta också så rejsbesiktningen lär inse att att dom lyser som 5w glödljus.
Fick ett par formar för att laminera egna kofångare mot att jag levererade ett par färdiga till donatorn.
Kardan och drivaxeldonatorbakaxeln (nytt ord, ni såg det här först) kom hem i helgen, plastrutorna ligger på bussgods och väntar. 4 30mm spacers finns också på hyllorna, men ack vad det tar tid att rensa all gukka ur inredningen.
Planerar trottlebodies-byggandet för fullt.

Malmö
Här sen Mar 2004

Låter skitballt! Ge oss mer bilder för bövelens!

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Vissa delar i motorn är klart overkill för 200 hk. Kammen, en KG9 t.ex, och spjällhusen räcker för 260, fast annat blir trång sektor. T.ex ventilstorleken.
Men för att gardera mig mot stak-ras blir det Parners stakar.

Resterna av asfalten inuti har stört mig men idag testade jag en ny grej. Scotchbritesvamp och lacknafta. Först blötte jag ner asfalten med svampen och väntade en kvart. Sen gnuggade jag och fick bort ungefär hälften. Torkade rent och la på ny nafta, och nästa gång blev det rent utom lite runt dräneringhålen. Det går ungefär en svamp per sittplats i bilen och det blir en fet smutshinna men den ska jag ta med thinner sen när svetsjobbet är klart.

Sen satte jag mig på förarplatsen. Det verkar vara 25 cm till ratten om jag sitter så långt bak jag kan. Bra, då blir det stående pedalbox och bromsvåg.

Med 10 cm markfrigång kommer naven 19 cm upp på sidan av bilen och om jag mäter hjulhusen bak uppåt får jag 5 cm fjädringsväg. Kanske jag får höja hjulhusen. Måste fundera lite. Det blir ca 5 cm ovanpå bakaxeln upp till rambenen också. Det kan bli enklare att låta den få 12-13 cm markfrigång i stället.

österrike
Här sen Dec 2006

körde på 70/80 talet i ssk castrol cup mot en liten rödmosig kille ( inge ??? fr. göteborg tror jag ) i en capri med volvo motor - den gick som f.n.
har nagra bilder pa denna bil - fast bara utifran - inga närbilder.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
hartmut stammler skrev:
körde på 70/80 talet i ssk castrol cup mot en liten rödmosig kille ( inge ??? fr. göteborg tror jag ) i en capri med volvo motor - den gick som f.n.
har nagra bilder pa denna bil - fast bara utifran - inga närbilder.

Den fanns visst med i en av filmerna dom visade på mässan nyss, i SSK-montern. Men enligt uppgift därifrån var det ett rörramsbygge.
Jag har hittat lite bilder på nätet på dom som gick enl grp2 på den tiden, så att jag kan bygga tidstypiskt vad gäller skärmar. Halva mc-skärmar på utsidan ser ju inge snyggt ut, och vi får inte bygga enligt grp5, och det känns också vettigt.
Men bilder är alltid välkomna.

Ford Capri 1977, Suzi, en Retroracer
1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (55120 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande