| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mäta förbränningsrum
|
3 besök senaste veckan (3083 totalt) |
|
En vätska med låg ytspänning som inte dunstar; 'bromsvätska kanske.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
jag har funderat på detta, hur gör man egentligen? en glasskiva med hål i och så häller man i nån vätska... men blir det nog exakt? borde det inte funka att man lägger toppen på en våg, nollar vågen och häller på vatten tills det blir fullt och sen kollar vad vattnet väger? borde rimmligtvis vara nog exakt om man håller sig innom lagomt temperaturområde...
_________________ Björn Forsberg |
||
|
Ta någon genomskinlig plast gör upp ett hål.
Fetta planet på toppen runt förbränningsrummet, lägg dit plastbiten. Ta en spruta ev. ett mätglas så du vet hur mycket vätska (går bra med spolarvätska) du sprutar i. /Henrik _________________ Henrik Andersson |
||
|
Re: Mäta förbränningsrum
Jag brukar använda automatlåds olja, den är ju lite färg på så den syns bra. Sedan har jag ett mätrör i glas med en skala på, ca 15 mm diameter och 750 mm långt. En plexiskiva över förbränningsrummet som tätats med lite fett och ett hål längst upp vid kanten på förbränningsrummet, toppen lutar ca 45 gdr. Pipen på mätröret sticks in i hålet och den lilla kranen öppnas. Kanske låter omständigt att skaffa mätrör med stativ, men det fungrar bra och är enkelt när man väl har dessa delar, särskillt om man skall mäta många förbränningsrum. Tillverkar man en ring med cylinderdiameter så kan man även mäta en högt domad kolv på plats i blocket. Lite fett runt kolvkanten bara så oljan inte rinner ned i kolvringarna. Sjäv svarvade jag en lös ring att stoppa in kolven i för att kunna mäta domevolymen på lös kolv när jag formade den. Med alla dessa mätningar så är ett mätglas kanske värt besväret MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
jag började med spolarvätska eller T-doja.. .kommer inte ihåg vilket.. men så ... ja det var nått som hände i alla fall.. vad det nu var .. ööhh ... noll koll...
Vad jag ville säga var att det går alldeles utmärkt att mäta med vatten också... det trängde undan all luft.. inga bubblor kvar. edit: Fast det var i cylindrarna jag mätte
_________________ Mats Andersen |
||
|
Re: Mäta förbränningsrum
Jag måste skaffa utrustning för att mäta detta på BigBlocken. Jag har slipat både på kolven och i förbränningsrummet....så det är lite att mäta upp. Men...var hittar jag ett bra mätrör med pip och kran..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Mäta förbränningsrum
|
3 besök senaste veckan (3083 totalt) |