Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Leda fjäderben till M3E30. Nån som har provat?
1753 besök totalt
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Leda fjäderben till M3E30. Nån som har provat?

Jag ska köpa nya stötdämpare och fjädrar till min M3E30 och för engångskull så finns det ju massvis att välja på. Nästan lite för mycket.
Ju mer kan kan justera ju bättre. (tycker jag)

Nån som har erfarenhet av Leda? Verkar ju prisvärt iallafall. http://www.leda.com/PDF%20Format%20sheets/BMW%20E30%20M.pdf

Några andra alternativ är koni modifierade av sdv men då blir det dyrare och har inte samma inställningsmöjligheter. Men dom kanske funkar bättre?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



LEDA används av en del riktigt snabba E30 i bla Fyndbörsen Cup och de verkar funka mkt bra.
ok, det kanske inte är "det värsta som finns" kvalitetsmässigt osv. Men jag skulle vilja säga prisvärt.

Hade legat mkt bra till om jag skulle handlat ngt till en sådan bil du har Samuel.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



En RS förare i england körde med LEDA dämpare och specialbyggda fjädrar.. han var jätte nöjd till han fick prova en RS med KW upphängning.

Nu har han KW upphängning.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Finns M3 E30 åkare som kör med LEDA och gott resultat. De har bla. uniballs i nedre infästning bak.

KW för M3 E30 är mer styling än racing, iaf standardkiten...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Precis som Johan påpekar, eller iaf vad jag tror han försöker säga...

Är att man måste kolla in HELA produktkatalogen innan man säger att X är bättre än Y osv.

Bara för att tex Öhlins har 4 vägs justerbara dämpare för ruggiga pengar som är otroligt bra betyder det inte att deras lite billigare kit till Volvo S40 är bättre än kit man kan köpa för andra tillverkare för samma pengar.

Man får helt enkelt söka efter vad man är ute efter. Race är en sak. Gata en annan.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Jag har kört med fjäderben från Leda i snart 3 år på Imprezan.
Kalasnöjd med strulfria grejer.



/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Frågan är...

Hur stor skillnad är det egentligen på ett par Öhlins-dämpare (värstingar) och ett kit för 15 - 20 tusen om man kör med en generell setup?
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



krabu skrev:
Frågan är...

Hur stor skillnad är det egentligen på ett par Öhlins-dämpare (värstingar) och ett kit för 15 - 20 tusen om man kör med en generell setup?


Bättre att lägga de pengarna på föraren

ofta stirrar man sig blind på dyra tillbehör, men jag kan garantera att det säkraste sättet att kapa tid är att köra mycket. När man nått gränsen där så kan man börja köpa de DYRA sakerna för att kapa 1/10 delar

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



AL skrev:
Precis som Johan påpekar, eller iaf vad jag tror han försöker säga...




Måste jobba också, blir lite kortfattat ibland

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:
AL skrev:
Precis som Johan påpekar, eller iaf vad jag tror han försöker säga...




Måste jobba också, blir lite kortfattat ibland


Men då är det väl bra att du har mig som fyller i det du menar?

Så lägg du ner .

I övrigt håller jag med Johan, kör mer och köp mindre.
och tror ni mig inte så ladda ner filmen med Peeters ringenvarv med "hans", då helt standard, Polo... thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Johan f.k.a M3E30 skrev:
krabu skrev:
Frågan är...

Hur stor skillnad är det egentligen på ett par Öhlins-dämpare (värstingar) och ett kit för 15 - 20 tusen om man kör med en generell setup?


Bättre att lägga de pengarna på föraren

ofta stirrar man sig blind på dyra tillbehör, men jag kan garantera att det säkraste sättet att kapa tid är att köra mycket. När man nått gränsen där så kan man börja köpa de DYRA sakerna för att kapa 1/10 delar


Nu verkar ju iofs värsting-öhlinare kapa sekunder och inte tiondelar men jag håller med om resonemanget.
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Jag håller med i era resonemang, dock så finns det en liten annan aspekt också. Kollade på ett Leda-kit till min bil och det kostar 20 000:- ungefär med frakt och allt, från Stötdämparexperten har jag fått offert på 50 000:- för ett Öhlins-kit. Och då är frågan om jag vill kasta ut 20k först, köra och prylbög som man är bli ännu mera sugen på ett par Öhlinare och då få lägga ut 50k till, även om jag då säljer det begagnade Leda-kitet så får jag kanske bara ut en 10k för det. Och 10 000:- att "kasta i sjön" är rätt så mycket pengar...

Förstår ni hur jag tänker?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



krabu skrev:
Jag håller med i era resonemang, dock så finns det en liten annan aspekt också. Kollade på ett Leda-kit till min bil och det kostar 20 000:- ungefär med frakt och allt, från Stötdämparexperten har jag fått offert på 50 000:- för ett Öhlins-kit. Och då är frågan om jag vill kasta ut 20k först, köra och prylbög som man är bli ännu mera sugen på ett par Öhlinare och då få lägga ut 50k till, även om jag då säljer det begagnade Leda-kitet så får jag kanske bara ut en 10k för det. Och 10 000:- att "kasta i sjön" är rätt så mycket pengar...

Förstår ni hur jag tänker?


Klart du ska ta Öhlinarna från Stötdämparexperten istället .... Pelle är ju en hyvens kille som man ska gynna

Värst är ju alltid roligast

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Fredrik - SLC skrev:
Klart du ska ta Öhlinarna från Stötdämparexperten istället .... Pelle är ju en hyvens kille som man ska gynna

Värst är ju alltid roligast


Så jag också resonerade - därför jag fortfarande kör omkring med original.
(försök få det att gå ihop om ni kan...logiken är, 50k är mycket pengar och jag spar därför ihop pengarna vid sidan om istället för att tömma sparkontot och sedan känna mig som en fattig kyrkråtta...en lycklig fattig kyrkråtta dock)
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Leda fjäderben till M3E30. Nån som har provat? 

Samuel

Ska man skicka in sina gamla fjäderben till leda?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Re: Leda fjäderben till M3E30. Nån som har provat? 

Esa skrev:
Samuel

Ska man skicka in sina gamla fjäderben till leda?


Japp, man skickar in sina fjäderben, alternativt likadana från skroten och så bygger dom om dom i england enligt den specen som är på bilen. tex vikt användningsområde osv... men leveranstiden är nog uppåt en månad så det är väl bäst man skaffar ett par extra fjäderben. Man skickar även med bakre stötdämparfästet så gör dom om det så det klarar fjäderkraften från dom nya coiloverdämparna bak.
Vips så kan man ställa retur och kompression med en ratt utan montera bort nånting. Men det skulle tydligen kosta runt 17000:- (jag väntar på exakt pris) frågan är om det inte funkar lika bra med gula koni om man bara ska leka lite på BMWSC träffar?!! Då hamnar man på 5100:- plus fjädrar.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Re: Leda fjäderben till M3E30. Nån som har provat? 

Lotus Samuel skrev:
frågan är om det inte funkar lika bra med gula koni om man bara ska leka lite på BMWSC träffar?!! Då hamnar man på 5100:- plus fjädrar.


Funkar och funkar... Du kan ju åka original också?

om du är som jag så lockas du nog också av möjligheten att kunna ratta lite på dämparna och känna skillnaden. Steget från vanliga Koni till ett LEDA kit skulle jag nog kunna tänka mig är som att gå från original till Koni. Som du säkert vet så upplevs en sättning som är stenhård på gatan nästan som mjuk när du väl är ute på en bana och kör...

Edit: Håkan Johansson åkte 1.11 på Knutstorp med ett set LEDA på sin 318iS E30 (ex AL-bil ) i standardklassen. (odiffat, "olättat", R-däck och i princip otrimmat). En M3 E30 med ett sådant chassikit är fruktad på en bana som Ring Knutstorp. Om inte annat så hade du iaf stillat min nyfikenhet vad det gäller LEDA-chassi och M3 E30

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: Leda fjäderben till M3E30. Nån som har provat? 

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Lotus Samuel skrev:
frågan är om det inte funkar lika bra med gula koni om man bara ska leka lite på BMWSC träffar?!! Då hamnar man på 5100:- plus fjädrar.


Funkar och funkar... Du kan ju åka original också?

om du är som jag så lockas du nog också av möjligheten att kunna ratta lite på dämparna och känna skillnaden. Steget från vanliga Koni till ett LEDA kit skulle jag nog kunna tänka mig är som att gå från original till Koni. Som du säkert vet så upplevs en sättning som är stenhård på gatan nästan som mjuk när du väl är ute på en bana och kör...

Edit: Håkan Johansson åkte 1.11 på Knutstorp med ett set LEDA på sin 318iS E30 (ex AL-bil ) i standardklassen. (odiffat, "olättat", R-däck och i princip otrimmat). En M3 E30 med ett sådant chassikit är fruktad på en bana som Ring Knutstorp. Om inte annat så hade du iaf stillat min nyfikenhet vad det gäller LEDA-chassi och M3 E30


AMEN!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Leda fjäderben till M3E30. Nån som har provat?  

Måste man inte ha bur för att karossen ska palla coilover bak?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Re: Leda fjäderben till M3E30. Nån som har provat?  

Esa skrev:
Måste man inte ha bur för att karossen ska palla coilover bak?


Jo, eller mkt kraftiga förstärkningar..
På min blivande BMWCup-bil har jag byggt nya kraftigare fjäderbenstorn och gjort lite speciallösningar på buren för att integrera den i den bärande stommen.

Angående gula Koni vs. LEDA, så har väl LEDA också bara enkel justering precis som Koni?
Eller menar ni att dämpområdet på gula Koni är helt fel för racing??
Carl Rydquist här på forumet menade att gula Koni skulle funka..

Vad finns det mer för insatsdämpare som är lämpliga för racing? (i nedre prisklasserna)

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Allmänt banåkaforum
Leda fjäderben till M3E30. Nån som har provat?
1753 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande