Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2085 besök totalt |
Ja man kan ju köpa eller låna en G-tech mätare .
Dalhems säljer dom http://www.dalhems.se/electronics/ac \\Mats ![]() _________________ _____________________ Mats Sundström Eskilstuna Fotograf / bilnörd Bil: BMW M2 F87 |
||||||
Amerikaner brukar vara galna i att mäta maximala sidokrafter på bilarna, men det säger såvitt jag förstår inte speciellt mycket om bilen. Visst är det bra om det håller i mycket i sidledd, men samtidigt vill man ju kunna byta riktning på bilen någorlunda raskt.
En kommentar jag såg om Corvette C5 var "lots of grip, no handling". Jag har inte kört nån själv så jag kan inte uttala mig. (ja, det var en uppmaning till alla Corvette-ägare att låna ut bilen till mig) _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re: G-kraftsmätning?
Det normala för G-kraftmätning är sk skipad. Man kör i en cirkel och tar tid på ett varv. Då kan man jamnföra mot andra som avänder samma test. Man kan mäta med en accalerometer typ G-tech också. Men får då högre värden beroenda på kortare mättid. G-tech har två områden. Ett instant och ett continious, som spänner över tre sec. Det sistnämnda kommer närmast skipad, men ger några tiondelar bättre värde i alla fall. Dock blir värdena bra ställt mot den tid som mäts. Man kan inte säga att man får reda på vilken vägållning bilen har med skipad. Men man får bra uppsattning om över-understyrning. Och kan mäte däckstempen och ställa in hjulvinklar och K-fjädrar under kurvtagning. Ligga på greppsgränsen och testa övergång till acc resp broms, för att se styrtendensen då. Faktiskt, ett mycket bra test-inställningsförfarande. Rekomenderas. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Vad är lämplig diameter på en skidpad egentligen?
Självklart kan man ju ha både stora och små för att testa bilen i olika hastigheter men jag undrar hur stora man "vanligen" brukar använda? (man borde kunna få mer G på en STooOOR diameter om bilen har bra aerodynamik ;-) _________________ ![]() |
||||||
Det är den maximala sidokraften helt enkelt.
om du har 1G sidokraft så skulle tärningarna som hänger i din backspegel istället för att hänga rakt ner hänga i 45 grader åt sidan (dvs lika mycket sidokraft som kraft mot marken....) _________________ ![]() |
||||||
_________________ /Anders C |
||||||
Jaså det är det en del har tingel-tangel i backspegeln för. ![]() ![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Då kan man ju skaffa ett par schyssta tärningar till Elisen istället för en G-kraftsmätare ![]() |
||||||
Glöm inte gradskivan bara... ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Re: G-kraftsmätning?
Glömde att tilläga att bilen lutar ca 2 gdr i kurvan vilket man måste göra en kompensation för med accelerometer. Sedan kan man köra med låg jämn fart, 5 km/ tim, med ett rattutslag som håller bilen i cirkeln. Man ökar farten succesivt och noterar hur ökningen av nödvändigt rattutslag ter sig. Då får man fram slippvinklar mm. Får man en exponentiell ökning av rattutslaget är bilen för understyrd. Det skall öka lugnt och linjärt. Eftersom ja nämnde lutning så kan man mäta den samtidigt, så har man krägningen fram å bak. När bilen ligger på G kraftsgränsen skall den tåla ett visst gas pådrag samt e ett släpp av gasen utan att dramatiskt ändra riktning. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re: G-kraftsmätning?
Hur mäter man det rent praktiskt egentligen? När man kör alltså.... _________________ ![]() |
||||||
Hehe Då behöver vi inte några klistermärken på bilarna för att känna igen en rejsa.nu kompis ute på vägarna! Det är bara o vinka på alla som har tärningar i rutan ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
Re: G-kraftsmätning?
Läges sensorer mot lämplig punkt på hjulupphägningen. Man kan använda skjut-pottar 4st t,ex, som regleras av en stötstång. Och läsa av med en ohm mätare som mäter bra. Så man behöver inte köpa dyra grejor. Sådana mätarre kan man läsa spoilerverkan med oxå. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re: G-kraftsmätning?
För att öka precisionen: skala en digital bild i y-led 2 ggr och halvera uppmätt vinkel. Vet att det inte stämmer exakt, men vid små vinklar och måttlig skalning är avvikelsen liten, med trig-beräkningar går det att få exakt med stora förstoringar i båda led. Har inte provat själv men det borde ju funka om man har plant underlag. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2085 besök totalt |