Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1497 besök totalt |
R-däck och regn ?
Hej Har äntligen fått ut bilen och kör i år på budget R-däcket Toyo R1R som används både till vardags och på dom kommande banmötena. Jämfört med alla vanliga icke R-däck jag haft tidigare är greppet mycket bättre även när dom är kalla men hur är dom vid rejält med vatten på vägbanan ? Har hittills kört i "normalt" regn och upplevde att dom hade mycket bra grepp. Jag antar att det framförallt är vattenplaning man ska se upp med, är övergången till vattenplaning abruptare med dessa däck ? mvh _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
Jag blev förvånad över hur pass bra mina slitna yokohama A032:or greppade i regn i januari på Malmby!
![]() Men det är klart att om det är rejält med vatten, så borde de rimligen vara sämre än vanliga däck, som har bättre "kanaler" att leda bort vattnet via. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
Kan bara hålla med. De rdäck jag kört iaf funkar mycket bra även om det är blött. Men precis som ni säger, däckmönstren brukar inte vara omptimerade för att dränera några större mängder vatten
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Men jag vet andra som ogillar rdäck även bara i blöta... _________________ ![]() |
R-däck och regn ?
Mina TOYo Trampio 881 fungerar inte alls i regn eller när det är blöt. Jag körde på kinnekulle tidigare i år och blev omkörd av tamejfan alla innan det torkade upp. Det gick väl hyggligt att få upp farten men sidogreppet var dåligt och bromsa gick inte alls. När det regna hade jag lugnt under 100 vid bron. ![]() ![]() ![]() Det var någon vid samma tillfälle som körde på trampio 888 som sa han kom runt på 1,10 vid regn, jag hade alla ggr minst 1,15 mot 1,05,1 när det hade torkat upp. Är det regn så stannar jag hemma allt annat är bortkastat. ![]() _________________ bmw bmwsson |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1497 besök totalt |