Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck och regn ?
1497 besök totalt
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
R-däck och regn ?

Hej

Har äntligen fått ut bilen och kör i år på budget R-däcket Toyo R1R som används både till vardags och på dom kommande banmötena. Jämfört med alla vanliga icke R-däck jag haft tidigare är greppet mycket bättre även när dom är kalla men hur är dom vid rejält med vatten på vägbanan ?
Har hittills kört i "normalt" regn och upplevde att dom hade mycket bra grepp. Jag antar att det framförallt är vattenplaning man ska se upp med, är övergången till vattenplaning abruptare med dessa däck ?

mvh

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Jag blev förvånad över hur pass bra mina slitna yokohama A032:or greppade i regn i januari på Malmby! thumbs up
Men det är klart att om det är rejält med vatten, så borde de rimligen vara sämre än vanliga däck, som har bättre "kanaler" att leda bort vattnet via.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kan bara hålla med. De rdäck jag kört iaf funkar mycket bra även om det är blött. Men precis som ni säger, däckmönstren brukar inte vara omptimerade för att dränera några större mängder vatten Så det gäller att vara alert när det regnar o då ha "pöl-spaningn" påslagen hela tiden. Så i princip alltid skoj med rdäck förutom på väg hem från Mantorp på motorvägen i monsunregn med oändligt med långtradare som ger mig noll sikt pga vattensprutet. Gissa hur jag vet > Vid såna tillfällen är det bara o ställa in sig på att det tar ett bra tag o komma hem

Men jag vet andra som ogillar rdäck även bara i blöta...

Här sen Jan 2003

R-däck och regn ? 

Mina TOYo Trampio 881 fungerar inte alls i regn eller när det är blöt. Jag körde på kinnekulle tidigare i år och blev omkörd av tamejfan alla innan det torkade upp. Det gick väl hyggligt att få upp farten men sidogreppet var dåligt och bromsa gick inte alls. När det regna hade jag lugnt under 100 vid bron.

Det var någon vid samma tillfälle som körde på trampio 888 som sa han kom runt på 1,10 vid regn, jag hade alla ggr minst 1,15 mot 1,05,1 när det hade torkat upp.

Är det regn så stannar jag hemma allt annat är bortkastat.

Laholm
Här sen Nov 2002

Esa: Vad hade du för däcktryck? (kalla/varma)?

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

R-däck och regn ? 

Wheelbase rekommenderade 2,2 fram och 2,1 bak, varma. Har testat att sänka lite utan resultat. Dom blir dessutom hala efter ungefär tio varv på mantorp.

R-däck och regn ?
1497 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande