Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Orginal pads är ju ok+tidsnack,inget för icke tidintresserad
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (7711 totalt)
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1105



Göte RS6 Sjögren skrev:


Jag kör med turner camberplator fram samt turner camberstag i bak. Detta ger mig möjligheten att ställa på mer camber än orginal. Anledningen till att jag ville ha denna möjlighet var enkel, det tryck jag sätter på min bil med den orginala max inställningen gav ett allt för stort däcksslitage p g a pressen jag lade på bilen fick däcken att genast slita ut yttersidorna till cord blixtsnabbt. Genom mer camber är mitt däckslitage inte lika jäkligt utan nu mer jämnt över ytan, åker nu med mer gummi i backen.
Ställde i maj in -3.5 grader fram samt -2.5 grader bak, just nu vet jag inte hur mycket av den inställningen som finns kvar då jag är på väldigt mycket curbs.

I övrigt kör jag sedan 3 träffar tillbaka med fälgar som väger 15 kg mer än mina orginal 19" fälgar, dessa tyngre fälgar är 18" 10"breda med lika breda däck runt om 265. Nackdelen här är väl att jag släpar på ca 3.75 kg extra vikt just ute vid varje hjulaxel vilket knappast får ses som optimalt.
15 kg i passagerarstolen är ju inget, men vid hjulaxlarna torde det slita mer på bromsar, hjulupphängning o s v samt vikten känns mer i bilen, särskilt över ojämnheter, curbs och tajtare banor. Finns ju en given anledning till varför CSL flägarna väger som dom gör, de är väl utprovat och anpassat till bilen. Betänk även att nya GT3 RS är som hel bil endast är 20kg lättare än 997 GT3. Så att ha 15kg extra på en bil som CSL runt hjulaxlarna, not in my life next year thumbs down
Fördelen är mer gummi fram kan tänkas samt möjligheten att skifta hjul runt bilen hur man vill för att ytteligare minimera däcksslitage(lägger tillräckligt med pengar på däck så tanken är att få dom att gå lite till)

Har jag kvar bilen så köper jag mycket hellre 4st orginal CSL bakfälgar och kör vidare på samma sätt, då torde det vara optimalt för bilen gällande fälgarnas vikt. Den lite bredare bak fälgen till CSL väger inte alls så mycket mer än CSL fram fälg. I övrigt har jag utöver detta endast andra pads Peans carbotech XP8 ex som jag kör nu, vilka funkar jätte bra.

Så i de stora hela en orginal bil andra pads, bromsolja, bromsslangar, mer camber, tyngre fälgar, mer gummi i fram de senast banträffarna.


Camberplates vore inte helt fel, har även märkt av mer slitage på yttersidorna såväl fram som bak. En sån där driftbox kanske inte vore så dumt det heller?!

Här en annons på blocket, CSL-fälgar till salu:
http://www.blocket.se/vi/9741156.htm?ca=2_s

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 885



Joan skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:


Jag kör med turner camberplator fram samt turner camberstag i bak. Detta ger mig möjligheten att ställa på mer camber än orginal. Anledningen till att jag ville ha denna möjlighet var enkel, det tryck jag sätter på min bil med den orginala max inställningen gav ett allt för stort däcksslitage p g a pressen jag lade på bilen fick däcken att genast slita ut yttersidorna till cord blixtsnabbt. Genom mer camber är mitt däckslitage inte lika jäkligt utan nu mer jämnt över ytan, åker nu med mer gummi i backen.
Ställde i maj in -3.5 grader fram samt -2.5 grader bak, just nu vet jag inte hur mycket av den inställningen som finns kvar då jag är på väldigt mycket curbs.

I övrigt kör jag sedan 3 träffar tillbaka med fälgar som väger 15 kg mer än mina orginal 19" fälgar, dessa tyngre fälgar är 18" 10"breda med lika breda däck runt om 265. Nackdelen här är väl att jag släpar på ca 3.75 kg extra vikt just ute vid varje hjulaxel vilket knappast får ses som optimalt.
15 kg i passagerarstolen är ju inget, men vid hjulaxlarna torde det slita mer på bromsar, hjulupphängning o s v samt vikten känns mer i bilen, särskilt över ojämnheter, curbs och tajtare banor. Finns ju en given anledning till varför CSL flägarna väger som dom gör, de är väl utprovat och anpassat till bilen. Betänk även att nya GT3 RS är som hel bil endast är 20kg lättare än 997 GT3. Så att ha 15kg extra på en bil som CSL runt hjulaxlarna, not in my life next year thumbs down
Fördelen är mer gummi fram kan tänkas samt möjligheten att skifta hjul runt bilen hur man vill för att ytteligare minimera däcksslitage(lägger tillräckligt med pengar på däck så tanken är att få dom att gå lite till)

Har jag kvar bilen så köper jag mycket hellre 4st orginal CSL bakfälgar och kör vidare på samma sätt, då torde det vara optimalt för bilen gällande fälgarnas vikt. Den lite bredare bak fälgen till CSL väger inte alls så mycket mer än CSL fram fälg. I övrigt har jag utöver detta endast andra pads Peans carbotech XP8 ex som jag kör nu, vilka funkar jätte bra.

Så i de stora hela en orginal bil andra pads, bromsolja, bromsslangar, mer camber, tyngre fälgar, mer gummi i fram de senast banträffarna.


Camberplates vore inte helt fel, har även märkt av mer slitage på yttersidorna såväl fram som bak. En sån där driftbox kanske inte vore så dumt det heller?!

Här en annons på blocket, CSL-fälgar till salu:
http://www.blocket.se/vi/9741156.htm?ca=2_s


Nu vet jag inte vad CSL-fälgar ska kosta. Men 75 000:- i nypris då tror jag han rökt saker som inte är lagliga i detta landet i alla fall. Själv läste jag annonsen lite fort och tänkte att vi kanske skulle köpa dom för 7500:- och ha som banfälgar innan jag förstod vad som egentligen sas i annonsen

Jag skulle nog kunna bli säljare av driftbox då jag gillar dom lika mycket som silvertejp och 5-56 Har man en av varje klarar man sig långt i livet

_________________
/Petter Ledin
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1105



Petter skrev:


Nu vet jag inte vad CSL-fälgar ska kosta. Men 75 000:- i nypris då tror jag han rökt saker som inte är lagliga i detta landet i alla fall. Själv läste jag annonsen lite fort och tänkte att vi kanske skulle köpa dom för 7500:- och ha som banfälgar innan jag förstod vad som egentligen sas i annonsen

Jag skulle nog kunna bli säljare av driftbox då jag gillar dom lika mycket som silvertejp och 5-56 Har man en av varje klarar man sig långt i livet



I agree! Vi köpte Competition fälgarna, dvs som CSL fast 8" bred framfälg, bakfälgen har samma art.nr som CSL bakfälgen, vi betalade ca 16000:- hos BMW för 4st..

Petter, vad kör du för chassi på M3an?

Någon som säljer driftbox här på rejsa f.ö?

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Joan du har pm ang drifboxen, kul att se så många intresserade av den, den är klart att rekomendera thumbs up

Kollade på mit varv på datorn och jämförde det med Rickard Göranson. Jämförde mitt varv på r-däck då jag var ensam i bilen mot RGs varv då han körde min bil med mig i, oxå på r-däck.
Senare hoppas jag få en samanställning av alla parametrar.
4 tiondelar skilljer på varvet, och det är ju en evighet, särskilt när man ser varvet på datorn. Man ser tydligt att jag är en sämre förare då jag ibland kommer in just lite fortare än RG i vissa kurvor och man ser då tydligt att jag blir tvungen att korrigera en aning med gasen för att inte få drift på bilen(svagt lyft), detta ger mig på sina ställen en betydligt lägre hastighet ur kurvan och längre fram än RG som iskallt ligger och vaktar längre innan han går på gas . Således åker han saktare än mig på sina ställen, men det är på rätt ställen Han går på gas just i rätt ögonblick och gennererar trots att vi är två i bilen högre hastigheter långt ur kurvan än jag gennererar ensam i bilen. Vidare kan man se att vi åker väldigt lika spår hela vägen runt thumbs up Jag kan fortsätta att berätta om många fler små skillnader, trots att tiden på våra varv endast skilljer sig 1.13.6 RG två i bil mot mitt ensam 1.14.0. båda på r-däck.
Denna lilla skillnad i tid, ok den är stor, men den ter sig ännu större i datorn då man ser alla hasigheter vi har runt på de olika partierna samt man ser g i kurvor och g vid broms, man ser vidare när man släpper gas eller bromsa( mot RG), när man går på gas o s v. Väldigt lärorikt Skulle säga att jag redan är en bättre förare än före denna körning.
om man nu ser till de små skillnader, betänk då om man jämför ett varv på 1.20 mot RGs.


Jag är nu på det klara vad mina små korrigerngar(spelar med gasen) gör för tiden runt banan thumbs down Jag kör ju alltid helt utan alla ESP system, även gör RG, våra driftangel visar att vi håller bilen fint och tajt runt banan utan drift Nålen står fast runt 0 grader med svaga utslag per varv. På mitt 1.29.9 varv på Mantorp slog driftangelnålen hårt hela tiden, så jag kör med all säkerhet fortare där nästa gång, då varvet ej var optimalt.
Som RG sade, det absolut svåraste är att köra in i kurvan med exakt rätt fart, inte för sakta, inte för fort. Uppenbarligen har jag en del att lära.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 885



Joan skrev:
Petter skrev:


Nu vet jag inte vad CSL-fälgar ska kosta. Men 75 000:- i nypris då tror jag han rökt saker som inte är lagliga i detta landet i alla fall. Själv läste jag annonsen lite fort och tänkte att vi kanske skulle köpa dom för 7500:- och ha som banfälgar innan jag förstod vad som egentligen sas i annonsen

Jag skulle nog kunna bli säljare av driftbox då jag gillar dom lika mycket som silvertejp och 5-56 Har man en av varje klarar man sig långt i livet



I agree! Vi köpte Competition fälgarna, dvs som CSL fast 8" bred framfälg, bakfälgen har samma art.nr som CSL bakfälgen, vi betalade ca 16000:- hos BMW för 4st..

Petter, vad kör du för chassi på M3an?

Någon som säljer driftbox här på rejsa f.ö?


Ja det priset lät lite mer realistiskt

Jag kör nu med öhlins. Jag hade öhlinare över från min förra bil så då fick dom återanvändas till m3. Men för en amatör som mig så är det för mycket inställnigar att det är svårt att justera in dom rätt

_________________
/Petter Ledin
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Du var ju snabbare in i kurvan Det är ofta i ingången av kurvorna som omkörningar sker, sedan är det bara att "blocka" i utgångarna.

För några år sedan tävlade jag i gokart (det är inte en CSL men ändå). Jag var hyffsad och hamnade ofta på 5-6 plats trots ca 10kg övervikt. Jag kom till en gräns där det bara gick på mer och mer ställ men inte fortare.

Jag provade att börja om, slappnade av och körde saktare och mer harminiskt och byggde upp farten sakta men säkert, jag förbättrade mina varvtider med ca 0,2 sekunder på 800meter bana under en helg!

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Avregistrerad anv. skrev:
Du var ju snabbare in i kurvan Det är ofta i ingången av kurvorna som omkörningar sker, sedan är det bara att "blocka" i utgångarna.

För några år sedan tävlade jag i gokart (det är inte en CSL men ändå). Jag var hyffsad och hamnade ofta på 5-6 plats trots ca 10kg övervikt. Jag kom till en gräns där det bara gick på mer och mer ställ men inte fortare.

Jag provade att börja om, slappnade av och körde saktare och mer harminiskt och byggde upp farten sakta men säkert, jag förbättrade mina varvtider med ca 0,2 sekunder på 800meter bana under en helg!


Jo visst race är ju nåt annat, med block o s v. Nu försökte jag ju köra så fort det gick ej race situation.
Men jag förstår vad du menar. Visst är det kul när man blir varse vad som påverkar tiden o s v. Gocart är jag ingen hejare på, kör aldrig. Men sist lärde jag mig att med gocart bör man köra med vikt förflyttning i kurvorna vilket ger ett klart snabbare varv än de som inte flyttar sig inför kurvorna Jäkla tjuvtriks de där, jag körde på innan och blev liksom frånåkt så lätt, sedan tog jag nog in en sekund lätt på racetown när jag körde med viktförflyttning.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467



Göte,
tycker du inte att du får bättre bromsförmåga med XP-beläggen än orginal? Du kör med XP8 va?!

Den här driftboxen, kan du berätta lite mer om den? Ber om ursäkt om du redan gjort det någonstans, hittade inget. Tar den varvtid, och massa annat? Vad kostar den? Jag är lite sugen på någon form av laptimer, men vill inte lägga ut många tusentals kronor samtidigt...
Mvh
Henrik

_________________
Henrik Troeng
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1105



www.driftbox.com

Där står om alla funktioner... + PR PR PR

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467



Joan skrev:
www.driftbox.com

Där står om alla funktioner... + PR PR PR


Tack
Hur mäter den varvet? GPS, sändare i depån, hur gör den?

EDIT: Jag ser nu på sidan att det är GPS som den mäter med. En sån blir det, grym apparat !

_________________
Henrik Troeng
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
HTR skrev:
Joan skrev:
www.driftbox.com

Där står om alla funktioner... + PR PR PR


Tack
Hur mäter den varvet? GPS, sändare i depån, hur gör den?

EDIT: Jag ser nu på sidan att det är GPS som den mäter med. En sån blir det, grym apparat !


Henrik som jag förstått är du även intresserad av din egen bilkörning på bana, precis som jag, en driftbox ger dig mycket dåkan jag lova! Jag har skrivit i tråden hur jag upplever gatpadsen mot XP8 om du orkar läsa mina långa inlägg .

Skickar ett PM till dig a n g boxen.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 417



DriftBoxar kan jag hjälpa till med, skicka ett pm, gå in på drivingevent.com eller slå en signal.

/Johan[/list][/list]

_________________
Johan Bergin
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



en drifbox blir det för mig med

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Supramannen skrev:
en drifbox blir det för mig med


Det är underbart att höra! Kul att se att fler är inresserade.

Tack vare den har jag klart blivit en lite snabbare(bättre) förare i år thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
GT2
Södermalm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 52



Driftbox går inte att leva utan. Köpte en av de första som kom ut av Drivingevent och är grymt nöjd.

_________________
Ralf Christensson
Stefan Annell
Sven-Erik Björk
Bengt Ekman
Rebecca olausson
Ulises Puga
Kennet olausson
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 75



En faktor som är megastor ingen tagit upp än är ju vilken bana som det handlar om. Körde på kinnekulle en heldag och orginalpadsen var ju på topp hela dagen o det var väl 22 grader ute och sol. Provade samma en vårdag på mittsverige där bromsarna blev svampiga och började ryka ganska friskt efter inte alls många varv. Såg året innan en M3E46 som stekte sina bromsar på ett fåtal varv på inte ens full bana(onsdagsbus där banan är lite omgjord för att bromsarna inte ska ta samma stryk) uppe på mittsverigebanan.

_________________
Robert Pettersson
Citera
Allmänt banåkaforum
Orginal pads är ju ok+tidsnack,inget för icke tidintresserad
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (7711 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande