| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Orginal pads är ju ok+tidsnack,inget för icke tidintresserad
|
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (7711 totalt) |
Camberplates vore inte helt fel, har även märkt av mer slitage på yttersidorna såväl fram som bak. En sån där driftbox kanske inte vore så dumt det heller?!
Här en annons på blocket, CSL-fälgar till salu: http://www.blocket.se/vi/9741156.htm _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Nu vet jag inte vad CSL-fälgar ska kosta. Men 75 000:- i nypris då tror jag han rökt saker som inte är lagliga i detta landet i alla fall. Själv läste jag annonsen lite fort och tänkte att vi kanske skulle köpa dom för 7500:- och ha som banfälgar innan jag förstod vad som egentligen sas i annonsen
Jag skulle nog kunna bli säljare av driftbox då jag gillar dom lika mycket som silvertejp och 5-56 Har man en av varje klarar man sig långt i livet
_________________ /Petter Ledin |
||||
I agree! Vi köpte Competition fälgarna, dvs som CSL fast 8" bred framfälg, bakfälgen har samma art.nr som CSL bakfälgen, vi betalade ca 16000:- hos BMW för 4st..
Petter, vad kör du för chassi på M3an? Någon som säljer driftbox här på rejsa f.ö? _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
|
Joan du har pm ang drifboxen, kul att se så många intresserade av den, den är klart att rekomendera
Kollade på mit varv på datorn och jämförde det med Rickard Göranson. Jämförde mitt varv på r-däck då jag var ensam i bilen mot RGs varv då han körde min bil med mig i, oxå på r-däck. Senare hoppas jag få en samanställning av alla parametrar. 4 tiondelar skilljer på varvet, och det är ju en evighet, särskilt när man ser varvet på datorn. Man ser tydligt att jag är en sämre förare då jag ibland kommer in just lite fortare än RG i vissa kurvor och man ser då tydligt att jag blir tvungen att korrigera en aning med gasen för att inte få drift på bilen(svagt lyft), detta ger mig på sina ställen en betydligt lägre hastighet ur kurvan och längre fram än RG som iskallt ligger och vaktar längre innan han går på gas . Således åker han saktare än mig på sina ställen, men det är på rätt ställen Han går på gas just i rätt ögonblick och gennererar trots att vi är två i bilen högre hastigheter långt ur kurvan än jag gennererar ensam i bilen. Vidare kan man se att vi åker väldigt lika spår hela vägen runt Denna lilla skillnad i tid, ok den är stor, men den ter sig ännu större i datorn då man ser alla hasigheter vi har runt på de olika partierna samt man ser g i kurvor och g vid broms, man ser vidare när man släpper gas eller bromsa( mot RG), när man går på gas o s v. Väldigt lärorikt Skulle säga att jag redan är en bättre förare än före denna körning.
om man nu ser till de små skillnader, betänk då om man jämför ett varv på 1.20 mot RGs. Jag är nu på det klara vad mina små korrigerngar(spelar med gasen) gör för tiden runt banan Nålen står fast runt 0 grader med svaga utslag per varv. På mitt 1.29.9 varv på Mantorp slog driftangelnålen hårt hela tiden, så jag kör med all säkerhet fortare där nästa gång, då varvet ej var optimalt.
Som RG sade, det absolut svåraste är att köra in i kurvan med exakt rätt fart, inte för sakta, inte för fort. Uppenbarligen har jag en del att lära. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Ja det priset lät lite mer realistiskt
Jag kör nu med öhlins. Jag hade öhlinare över från min förra bil så då fick dom återanvändas till m3. Men för en amatör som mig så är det för mycket inställnigar att det är svårt att justera in dom rätt _________________ /Petter Ledin |
||||
|
Du var ju snabbare in i kurvan
Det är ofta i ingången av kurvorna som omkörningar sker, sedan är det bara att "blocka" i utgångarna.
För några år sedan tävlade jag i gokart (det är inte en CSL men ändå). Jag var hyffsad och hamnade ofta på 5-6 plats trots ca 10kg övervikt. Jag kom till en gräns där det bara gick på mer och mer ställ men inte fortare. Jag provade att börja om, slappnade av och körde saktare och mer harminiskt och byggde upp farten sakta men säkert, jag förbättrade mina varvtider med ca 0,2 sekunder på 800meter bana under en helg! _________________ Avregistrerad användare |
||||
Jo visst race är ju nåt annat, med block o s v. Nu försökte jag ju köra så fort det gick ej race situation. Men jag förstår vad du menar. Visst är det kul när man blir varse vad som påverkar tiden o s v. Gocart är jag ingen hejare på, kör aldrig. Men sist lärde jag mig att med gocart bör man köra med vikt förflyttning i kurvorna vilket ger ett klart snabbare varv än de som inte flyttar sig inför kurvorna Jäkla tjuvtriks de där, jag körde på innan och blev liksom frånåkt så lätt, sedan tog jag nog in en sekund lätt på racetown när jag körde med viktförflyttning.
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
|
Göte,
tycker du inte att du får bättre bromsförmåga med XP-beläggen än orginal? Du kör med XP8 va?! Den här driftboxen, kan du berätta lite mer om den? Ber om ursäkt om du redan gjort det någonstans, hittade inget. Tar den varvtid, och massa annat? Vad kostar den? Jag är lite sugen på någon form av laptimer, men vill inte lägga ut många tusentals kronor samtidigt... Mvh Henrik _________________ Henrik Troeng |
||||
|
_________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Tack
Hur mäter den varvet? GPS, sändare i depån, hur gör den? EDIT: Jag ser nu på sidan att det är GPS som den mäter med. En sån blir det, grym apparat ! _________________ Henrik Troeng |
||||
Henrik som jag förstått är du även intresserad av din egen bilkörning på bana, precis som jag, en driftbox ger dig mycket dåkan jag lova! Jag har skrivit i tråden hur jag upplever gatpadsen mot XP8 om du orkar läsa mina långa inlägg .
Skickar ett PM till dig a n g boxen. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Det är underbart att höra! Kul att se att fler är inresserade. Tack vare den har jag klart blivit en lite snabbare(bättre) förare i år _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
|
En faktor som är megastor ingen tagit upp än är ju vilken bana som det handlar om. Körde på kinnekulle en heldag och orginalpadsen var ju på topp hela dagen o det var väl 22 grader ute och sol. Provade samma en vårdag på mittsverige där bromsarna blev svampiga och började ryka ganska friskt efter inte alls många varv. Såg året innan en M3E46 som stekte sina bromsar på ett fåtal varv på inte ens full bana(onsdagsbus där banan är lite omgjord för att bromsarna inte ska ta samma stryk) uppe på mittsverigebanan.
_________________ Robert Pettersson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Orginal pads är ju ok+tidsnack,inget för icke tidintresserad
|
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (7711 totalt) |