Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var köpa vinge?
1, 2   >>
3302 besök totalt
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Var köpa vinge?

Jag undrar var man kan köpa en vinge som är ordentligt tilltagen?
Alt. endast vingplan. Har letat på mååånga ställen men inte hittat någonting tillfredställande vad gäller utformning och pris.
Det skall helst vara i Sverige

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Misstänker du vill ha ngn som verkligen fungera?

Kolla första nyhetssidan inna n du kommer in i forumet...till höger i annonserna.
Där finns det som funkar, i sverige och till rätt pris. thumbs up

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Var köpa vinge?

triss skrev:
Jag undrar var man kan köpa en vinge som är ordentligt tilltagen?
Alt. endast vingplan. Har letat på mååånga ställen men inte hittat någonting tillfredställande vad gäller utformning och pris.
Det skall helst vara i Sverige

Hör med Christian Merheim kallas Porschedriver här på forumet. Han kan dessutom sina saker.
MVH

Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Jo, de funkar... Men, de är alldeles för små för min konfiguration. Jag söker downforce på 2000N+
Alt. Om ni känner till någon som kan gjuta vingplan efter mina ritningar.

Edit: Jag skulle iofs kunna köpa två vingplan av honom och konfigurera en egen 2-plans profil av dem.
Men då är problemet att de är för korta. Jag vill ha vingplan på 1700-1800mm + att det ena skulle behöva vara cirkus dubbla bredden mot den andra.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

triss skrev:
Jo, de funkar... Men, de är alldeles för små för min konfiguration. Jag söker downforce på 2000N+

Joodå, en kille som jobbat åt podium racing. Men det kostar säkert därefter.
Kommer inte ihåg adressen bara, men tala med "its fun" teamet, jag tror dom
anlitade honom.
MVH

Mantorp
Här sen Nov 2002

triss skrev:

Host harkel...men hur har du kommit fram till dessa värden?
Är det till M3:an?

om svaret är ja så kan jag garantera att där finns ngn av hans vingar som är mer än nog.
Drag är inget possitivt...

triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Hmm, visst är drag thumbs down
Men, jag kommer troligtvis inte använda all downforce på de flesta banor= krav på bra justerbarhet
Däremot kommer jag att bygga div. diffusors, venturi osv och jag vill gärna följa upp detta med en vinge som räcker till för att balansera df.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

triss skrev:

Edit: Jag skulle iofs kunna köpa två vingplan av honom och konfigurera en egen 2-plans profil av dem.
Men då är problemet att de är för korta. Jag vill ha vingplan på 1700-1800mm + att det ena skulle behöva vara cirkus dubbla bredden mot den andra.

Sök ebay efter formel1vingar?

2000N över bakhjulen? Har du planerat att göra något med framändan också?

För mig låter det som om du skulle satsa på underredet och inte bara kolla på vingar...

EDIT: Sorry, din sista post tillkom medans jag gjorde annat...
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Jeppsson, kolla inlägget ovanför ditt...

Edit: du såg det själv innan jag hann

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

2000N är inte så mycket. Iaf i höga hastigheter. En angivelse i N utan en hastighet är inte värd mycket.

Ferrari 360 Modena har ungefär den mängden downforce i hastigheter strax under 300km/h utan någon form av vingar, splitter mm utan bara med bottenplattan med rätt stor markfrigång.
Den har enligt fabrik Cl på -0.25. En WTCC bil ligger i de trakterna med ett väldigt hårt reglemente som inte tillåter någon form av modifieringar på bottenplattan eller en splitter. Så bakvingen är nog ansvarig för en rätt stor del av den koefficienten med tanke på att alla standardbilar producerar ordentligt med lyftkrafter. Framförallt i bakvagnen...

1.4m bred tvåplansvinge borde producera en del. Även om man kan fundera på om det är så vettigt att ha dem monterade över varandra...

Airforcevingarna verkar vettiga. Om än något dyra jämfört med hur mycket andra vingar i aluminium kostar. Men där är ju funktionen tveksam också... Har efterlyst fler alternativ men det verkar inte finnas några. Förutom att tillverka en själv naturligtvis. Behöver inte vara oändligt svårt att skära ut en profil i cellplast som man sen klär med lämplig komposit. Gäller dock att lägga ner lite arbete på finishen...

Bygga aerodynamikprylar är kul! thumbs up

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Bra input av Andreas. Så fasligt mkt marktryck är inte 2000N...om vi inte mäter vid 0 km/h.
Därav menar jag förtfarande att Air Force är just tillräklig.

Sen vet i tusan om jag tycker en AF är dyr. Som redan nämnts, hur bra är de andra som SER väldigt lika ut men inte kan visas ngn mätdata för?
Hur många andra vingar i AF:s prisklass kan visa upp mätdata från (ett av) världens mer välkända och erkända vindtunnel, MIRA?

Prata med Christian är mitt tips, han kan säkert tillmötesgå dina behov elelr ha ngn idee.

triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Nu börjar det komma fram något vettigt. Jag borde förstås ha nämnt något om vi vilken hastighet deta skall genereras också. Om vi antar att det är vid 250km/h och med min önskade vingstorlek på 1800*350mm så krävs ett Cl på vingen på 1.1 vilket inte kräver så väldigt höga anfallsvinklar. Jag tror snarare vi kan gå upp en del i vinkel, speciellt om vi har en 2-plansvinge där planen samarbetar.
Jag har funderat en del på att göra i cellplast o klä med komposit. Problemet är bara att få till ytan tillräckligt bra.
Jag har redan räknat fram profilen hos de två vingplanen för bra effekt.

Edit: Jag ringer christian imorrn och ser om vi kan komma fram till någon lösning.

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

triss skrev:
Jag har funderat en del på att göra i cellplast o klä med komposit. Problemet är bara att få till ytan tillräckligt bra.
Jag har redan räknat fram profilen hos de två vingplanen för bra effekt.

Edit: Jag ringer christian imorrn och ser om vi kan komma fram till någon lösning.

Jepp. Ytan är viktig. Framförallt på vingens sugsida. Vilket blir lite av ett problem vid handtillverkning. Men lägger man ner tillräckligt med arbete går det nog att göra en rätt bra vinge.

Hade nog föredragit att köpa bra profiler i aluminium och koncentrerat mig på att hitta en bra placering i förhållande till karossen och andra aerodynamiska hjälpmedel.

Ang pris syftar jag mest på att det uppenbarligen är möjligt för någon att trycka ut en tvåelementsvinge med fästen och sälja den för under 1000 lappen. Så tillverkningskostnaden verkar inte vara anledningen till priset. Iofs är det nog lättare att sälja vingar till de som har sett förmycket på The Fast and the Furious än de som är ute efter funktionen De som har tittat förmycket på film är iaf betydligt fler!

Fanns visst lite information här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=93266
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8682

Vore ju trevligt med en vinge på taket på bilen. Fast då blir man väl utskrattad om man ska köpa glass

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Andreas Millbro skrev:

Vart återfinner man denna data? Har inte lyckats hitta den på nätet någon stans.
Kan man få tag på den informationen samt profilen på vingen blir det hela plötsligt mycket mer prisvärt.

Tidigare fanns den pressenterad på samma ställe som vingarna fanns...eller var det på ngn Peugot-sida jag såg det...
Hur som, det var Peugot Sport Danmark som ska ha gjort testet på sina DTC-bilar.

Vingprofilen finns väl även den på samma ställe vill jag minnas...

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Finns lite information i den ena tråden.

Christian Merheim: "Peugot Motorsport har kört vingen på sina DTM/STCC Puggar med bl.a. Jens Edman som förare. De testade vingen i MIRAs vindtunnel i fullskala. Då uppmättes 140kg downforce på 1500mm vinge vid 160 km/h. Detta stämmer rätt bra överens med de 100kg som något dragracing team hade mätt upp på sin 2000mm vinge i kring 200km/h(det senare är inoficiella mätningar på rullande bil)
Drag var förvånansvärt bra med ca 15kg vid 40kg downforce på Peugoterna. Framförallt såg de ingen seperation eller ökat drag trots mycket aggresiva anfallsvinklar (över 25 grader). Det blev tydligen MIRAs ingenjörer mycket impade av.

Vingprofilen är ursprungligen framtagen för F1 av Enrico Benzing.
Airforcevingarna har extremt bra drag/downforceförhållande. Du kan nog räkna med upp till 140kg/1500mm vinge vid 160km/h. Drag motsvarar då ca 15-20 kg. (förhållande ca 1:8)"

Ang Peugeot och vingplacering så har jag snokat lite bilder. Misstänker att någon form av regel dikterar att vingen inte får placeras högre än taklinjens högsta punkt. Men sålänge man får bra flöde till vingens undersida är det nog inget problem.
http://www.dtc-net.dk/media/86/Billedarkiv/2004/08_-_04.jpg
http://www.dtc-net.dk/media/86/Billedarkiv/2004%20DTC1/10_-_Mike_Legar . . . .
140kg vid 160km/h med den vingplaceringen på en enkelelementsvinge är imponerande. thumbs up
Ger ju vissa ideer om en vinge på en annan vit halvkombi av Franskt ursprung

Peugeot danmarks sida verkar inte längre innehålla den informationen tyvärr.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Vingens placering är viktig. Jag gjorde lite tester för ett par år sedan ochdet finns bilder på min hemsida på två vinglägen. Det ena är orginal för bilen, som inte fungerar alls och det andra med upphöjd och lite mer vinklad som ger 70 kg vid 150 km/tim. Sedan ökar ju siffrorna ordenterligt med farten. Jag hade även mäthål på olika platser på över o undersidan av vingen för att se var effekten var som störst och det var undersidan strax framför mitten längsledes, med god marginal. Att få vingen långt bak är bra.
Höjdmässigt räcker det i princip när vingen får ren luft, får den inte det verkar allt kollapsa tvärt.
MVH
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Dubbelt

Bromma
Här sen Feb 2003

Tredubbelt >

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag är lite trött nu.....och kommer inte ihåg efternamnet....

Men Anders.....ägaren till BadSter`n.....kan detta om jag fattat saken rätt.
Kan dessutom tillverka profiler.

Men jag vet ju inte om han har möjligheter att göra det till andra.??

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005

Tjena Robin!

Köp detta kitet så ska du se att downforce blir ditt minsta problem

http://cgi.ebay.de/BMW-E36-Coupe-M3-GTR-Body-Kit_W0QQitemZ290040011754 . . . .

Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Jo, ett GTR-kit kommer det att bli. Diffusor tillverkar jag själv i alu, fronten bygger jag om den befintliga. Däremot vingen är det enda återstående problemet.

140kg vid 160km/h låter väldigt mycket, det innebär CL>4. (obs, osäker på bredden på vingen. Så detta kan vara helt ute o cykla.)
Däremot att vingprofilen är riktigt bra, det håller jag med om. Jag skulle gärna köpa en sådan om den var längre och framförallt bredare. Efter vad jag kan se är den ca. 15cm bred.

Edit: Såg nu att det stod 40kg i den andra tråden. Då blir CL ~1.3 vilket låter troligt.

Citera
Skruva banåkabil
Var köpa vinge?
1, 2   >>
3302 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande