| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var köpa vinge?
|
3302 besök totalt |
|
ojoj, har jag missat denna tråd.
Jag har tyvärr slarvat bort mätdata från Peugoet Sport i Danmark.... De de kom fram till var att man kunde ha anmärkningsvärt hög anfallsvinkel utan att drag blev helt åt skogen. Jag hade skippat att sätta på en dubbelvinge då man får dubbelt med drag men bara ca 50% mer downforce. Jag brukar säga att en airforcevinge räcker bra upp till 400hk på bilen om vingen är bra placerad. Det bästa tricket om man är lite experimentsugen är att köpa en 1500mm profil av mig, fräsa bort gurneyflappen och göra ett 2:a element av glasfiber/balsa/alu. 2:a elementet skall vara ca 1/3 av cordalängden, dvs ca 5cm långt, ca 1cm tjock på tjockaste delen och ha vingformad profil. Sedan monteras denna ovanför bakkanten på aluvingen med en liten spalt som MÅSTE konvergera HELA vägen där vingarna överlappar (ca 1,5-2cm). Med en sådan vinge kan du troligtvis lätt komma upp i de krafter du behöver, men du kanske får labba lite för att få till det. Gör med andra ord så att man kan justera 2:a elementet i förhållande till förstaelementet och gör sedan så man kan reglera anfallsvinkel på bägge elementet sammtidigt. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
![]() |
Skruva banåkabil
Var köpa vinge?
|
3302 besök totalt |