| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Biltema bränslepumpar
|
23 besök senaste veckan (5783 totalt) |
|
Biltema bränslepumpar
Ja, dom kräken har ju börjat med riktigt billiga bränslepumpar nu.
Tex. en M5 3.8 pump 450:- Kan man lita på dessa biltemapumpar vad det gäller kapacitet i förhållande till bilarnas orginalpumpar? Jag måste (om bilen nu ska få ett fortsatt liv) ändå byta, den nuvarande orkade upp i 2.5bars tryck när jag kollade senast, förra året klarade den iofs bara 3.5 men det räckte ju åtminstånde. Den låter ganska illa också.
"Biltemas elektriska för- (primär) och huvudbränslepumpar motsvarar bilens originalpump (samma tekniska specifikationer). " _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
FRågan var uppe för nån eller några månader sen o en sammafattning är om jag drar mig till minnes rätt:
Troligen kinatillverkade kopior. Man kan inte räkna med samma livslängd som motsvarande Bosch t.ex. Men priset är så fördelaktigt att de är seriösa kandidater ändå för oss som skruvar själva _________________ Mats Andersen |
||||
Hmm, jag försökte söka. Nåja, för 1/3 av priset så är inte livslängden så noga.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
)
IOFS IMHo är hur de slutar fungera viktigt. Som din original pump långsamt. ( _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Något att tänka på: om blandningen blir för mager kan det leda till detonation i en trimmad bil = dyyyyyrt.
Vill du ta den risken? Feltemapumparna kanske funkar helt perfekt men är det värt risken? Iofs kanske du inte har en vråltrimmad kärra och klarar av lite lägre flöde osv...? _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||
Boschpumparna är inte felsäkra heller, hade en som sjönk långsamt men säkert i tryck enda ner till 0,5 bar. Först då började det märkas. Hade min bil haft turbo hade det varit katastrof. Enda sättet att vara 100% säker är att ha en mätare monterad synligt på panelen, helst med en gigantisk varningslampa också så man inte kan missa om pumpen tappar trycket. Detta oavsett om pumpen kommer från Biltema eller Bosch. och sen kan man vända på det ytterligare, är det nån som vet var Bosch tillverkar sina pumpar? Även dom kan vara monterade av nån stackars barnarbetare i Kina >
|
||||
|
Jag har iofs bara mätare under huven, men i princip ser jag bränsletrycket vid varje tillfälle som bilen används.
Men att fixa en tryckvakt till en lampa eller mätare i kupen är ju inga bekymmer egentligen. Litar nog mer på en ny biltema än en som suttit orginal på en bil från -90 oavsett om min ändå inte hade visat några symptom än.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Så farligt är det faktiskt inte om bränslepumpen skulle upphöra att fungera.
Råkade ut för det vid två tillfällen förra sommaren på min bil. Man kan fundera på vad man åstakommer med att tillföra mycket bränsle på en bil. Samt vad det är som orsakar knack och motorskador. Faller trycket i railen pga att bränslepumpen börjar tycka livet är tråkigt blir effekten liknande varvstoppet eller när boxen klipper soppan pga överladd. Som vanligt har ingen prövat dessa pumpar utan utgår ifrån att de är värdelösa och sprider sina dåligt förankrade åsikter vidare på diverse forum.
Föredrar helt klart en ny pump ifrån Biltema jämfört med en Boschpump med x antal år på nacken. Har fått erfara att bränslepumpar när som helst kan bestämma sig för att kasta in handuken. Speciellt kvällen innan man ska åka på banträff. Köper man då en Biltema har man råd att ha en utbytes _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Jag köpte en M5pump som förpump till pontiacen och passade på att kolla vad den flödade.
utan motstånd spottade den ur sig ca 260L/H. Har ingen aning vad den flödar med motstånd eftersom det aldrig var intressant för mig. Kanske hjälper dig?
|
||||
|
Så farligt är det faktiskt inte om bränslepumpen skulle upphöra att fungera.
Råkade ut för det vid två tillfällen förra sommaren på min bil. Man kan fundera på vad man åstakommer med att tillföra mycket bränsle på en bil. Samt vad det är som orsakar knack och motorskador. Faller trycket i railen pga att bränslepumpen börjar tycka livet är tråkigt blir effekten liknande varvstoppet eller när boxen klipper soppan pga överladd. Som vanligt har ingen prövat dessa pumpar utan utgår ifrån att de är värdelösa och sprider sina dåligt förankrade åsikter vidare på diverse forum.
Föredrar helt klart en ny pump ifrån Biltema jämfört med en Boschpump med x antal år på nacken. Har fått erfara att bränslepumpar när som helst kan bestämma sig för att kasta in handuken. Speciellt kvällen innan man ska åka på banträff.
Köper man då en Biltema har man råd att ha en utbytes För övrigt har jag svårt att se nyttan av att dra in en bränsleledning in i utrymmet där man sitter och kör för att mäta bränsletrycket på en manometer. Bränsletryck mäter man när man felsöker. Inte kul om det skulle börja läcka... _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Mäta flödet på insprutningspumpar vid rätt arbetstryck är ju jätteenkelt. Bara ta loss returledningen från tryckregulatorn och mäta flödet där med pumpen igång (och motorn av). Då får du pumpens flöde vid det tryck din regulator är inställd på.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Näe, det är ett korrekt antagande, givet att bränsletrycksregulatorn har rätt referenstryck. För överladdad motor kan man behöva trycksätta regulatorns referensingång. Men för atmosfärisk motor är det enkelt. Bränsletrycksregulatorn ser till att bränsletrycket är konstant. Pumpen kommer att ligga i samma driftspunkt hela tiden och tryckregulatorn kör det bränsle i retur som man inte sprutar in i motorn. Med motorn avstängd går allt i retur och genom att mäta det så mäter du pumpens kapacitet vid det aktuella trycket.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
Detta torde bara vara en fara om man leker med lustgas... _________________ Jonas Larsson |
||||
Jo, fast nu fick min bara agera som förpump till catchtanken, och därför orkade jag inte testa noggrannare eftersom den ändå inte kommer ha något arbetstryck att jobba mot. |
||||
Förvisso, men har du generator så är spänningen nästan alltid högre med motorn på än av vid de varv motorn förbrukar soppa, så det du mäter upp är ett konservativt värde. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Hur kollar man om en pump har backventil? För om dom har det kan man ju köpa två och parallellmontera och switcha pump om en börjar krångla, om man är osäker på kvalitén. Och om en ger sig kan man ju köpa en 'riktig' som huvudpump och ha den andra som reserv, så riskerar man inte en tävling.
_________________ Arne Lindgren |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Biltema bränslepumpar
|
23 besök senaste veckan (5783 totalt) |