| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Torrsump, vem har prövat vad?
|
2670 besök totalt |
|
Torrsump, ett ämne som dyker upp allt som oftast. Vore intressant att få input från de som skaffat eller kör med ett torrsump system. Samt de fallgropar eller tips, samt kostnader som erfarenheten givit hos er som har kört ett tag med dylikt system Tja skriv vad ni har, och hur det fungerat. Även service support och reservdelar är intressant. Pace Verdi Moroso osv.... Jag har själv skickat ut offertförfrågan på ett rekomenderat "all out" system till en V8T till bla. Pace. Återkommer med input efter svar. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
Jag är i full fart att montera mitt.
Räkna med att det blir jää...gt dyrt.
Jag får göra rätt stora ändringar, t.ex. plugga alla vevhusventilationshål, dra om insug (för att bereda plats åt tanken), byta kamrem & vattenpump (när man ändå håller på)...det drar snabbt iväg ett antal tusenlappar bara på såna grejor. Jag kör push-on slang m anslutningar - kopplingarna är billigast hos NBM (detta har jag erfarit dyrt på egen hand...). Lycka till! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
och jag har monterat mitt.
det bästa är om man kan göra installationen i samband med tex hela motorbyggandet. Då är det lättare att både integrera systemet bättre (tex modifiera blocket beroende på var man vill suga) samt att dölja kostnaderna i den totala budgeten.
Min pump är en fyrstegs (1 tryck och 3 sug) Barnespump och såhär i efterhand hade jag nog satsat på en femstegs istället (dvs 4 sug). Detta för att kunna plugga returflödet från topparna och suga direkt från dessa. Tänkte att jag skulle ta och kontakta Barnes och se om det går att köpa ett steg löst. Skulle tro det då de verkar ha fullt reservdelslager samt att små tillverkare oftast är mer flexibla än stora (dvs om de inte har det för stunden, kan de säkert skrapa ihop det efter att man frågat dem). Se till att montera pumpen styvt och tänk verkligen igenom hur den fungerar innan du skrider till verket och monterar. Jag höll på att göra en tankevurpa när jag skulle montera min, men kom på mig själv innan jag kommit för långt. Vet inte vad du har för budget, men eftersom du nämner pace misstänker jag att din budget är högre än min var.. Då lär du aldrig köpa begagnade ANkopplingar, men jag kan ändå nämna det att begagnade ANkopplingar tenderar att läcka i leder vilket gör att det ser ganska trist ut efter ett par timmar.
Något annat kan jag inte komma på just nu. Tanken är alltid intressant att få plats med - jag skar upp torpedväggen och satte tanken på utsidan av passagerarutrymmet. Tur att man kör amerikanare, det brukar finnas rätt gott om plats då
|
||
|
Jag har Pace. Eftersom bilen bara är provstartad så kan jag inte säga något om funktionen.
Däremot var servicen från pace exemplarisk. Jag insåg att pumpen inte skulle få plats på vänster sida av motorn så jag bad om att få returnera mitt kit och få ett för montering på höger sida. Det var bara att skicka in och få ett nytt. Sen visade det sig att adapterplattan till motorn inte passade på 2.3l motorn så dom tog fram en ny och då bad jag om att få en annan anslutning till pumpen och monteringshålen i adapterplattan lite högre upp för bättre passning i min bil. Jag hade inte ens köpt systemet direkt från pace utan från en återförsäljare. Litte som brukar svara i telefonen pratar dessutom svenska. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||
Jo jag är en "highroller"
För vad gäller kopplingar, tänkte jag använda JIC -16. Finns hos hydraulfirman för typ 30:- kopplingen (tom Nya!! )
Å de veckade PTFE slangarna får jag väll förtränga när de skall betalas
Å ang Pace, deras prylar är väll ok? Budget, tja jag betalar gärna för kvalité, men inte för ett märke. Är Pace dåliga? Åsså var det oljetanken, tänkte ha minst 10l. Å i "midgetbilen" Z3 finns det ju inte direkt överskottsutrymme. Bagaget är enda möjligheten. "editerar bort OT" Tja tillbaks till oljepumparna
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
Jo Litte har jag pratat med ett par gånger, fixar hon även med pumparna? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
Det är väl Neil som är guru på oljepumparna hos pace och deras grejor är bra.Jag använder Pace's pump och hittils utan problem.
Sen skrev du om att använda hydraulkopplingar , kolla invändigt mått på dom . Dom tenderar att vara tjockväggig = liten invändig diameter jämfört med dyrare alukopplingar .
|
||
Jag har köpt alla kopplingar på HydrOScand. Det gick åt över 10m slang. Så dyrt var det inte. Dock var priset på 1" slangen inte att leka med..
Barnespumparna ska vara något av det bästa som finns. Jag har en SEX-stegs. Och jag har sett dragracingteam bli gröna av avund.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag kanske ska säga att jag har 75% rabatt.
Det går inte att köpa till fult pris.....du får handla genom någon med rabatt..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
För er i Göteborgstrakterna kan jag rekommendera Slangsnabben i Marieholm.
http://www.slangsnabben.nu/default.a Hälsar ni från mig kan jag utlova god rabatt.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
De gånger jag har ringt har Neil inte varit där så jag har frågat Litte och fått svar senare via mail. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||
|
ang. diskussionen på slangdiametern;
Jag kör 16 till tanken, 12 från tanken, 12 på sugen från tråget och 10 på suget från "valleyn". 16 är stort, väldigt stort! Med tanke på hur många sugutgångar du har i förhållande till tryckdelen, räcker 12or gott. Kolla bara upp innerdiametern som någon skrev innan, mina alukopplingar (slutade med att jag köpte nya) är rätt tunngodsiga. PS; Se till att skaffa scavengefilter (typ silar i finmaskigt stålnät) på utgångarna - sparar pumpen om du skulle rasa motorn... |
||
Tyvär har "slangfirman" där jag i alla tider köpt mina delar slagits ihop med en stor concern, å de för lagersaldo på allt. Det eliminerar tyvärr möjligheten med billig slang för Niklas
Barnes? Har letat efter pris på dessa men hittar inget? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
Jag ser att du har gjort en fuling-anpassning av måtten.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2670 besök totalt |