| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Gissa motorn
|
7929 besök totalt |
|
|
||
titta och njut, det gjorde vi....
Merlin _________________
/LOLA-Christian |
||
|
Pelle är också en fantastisk berättare och har en orginal körbar Merlin i garaget.
Senaste bilden har jag för mig visar den mest framgångsrika racingmotor genom tiderna (USA)., kommer dock inte ihåg vad den heter. Kördes från 30-talet till 60-talet (om jag som sagt mins rätt, han har ju så många motorer) _________________ Henrik |
||
Kan det va offenhouser (stavning) du menar? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||
|
oh!
Den där har jag suttit 2m ifrån för 3 år sedan när han föreläste för oss.. Nackhåren reste sig rejält.
Grymt ljud för så liten motor. mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
|
Miller hette väl den motorn.
Per hade me sig ett gäng motorer när han var å föreläste i skolan förra året. Härligt dimmigt det blev i lokalen när han brummade loss
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Förmodligen offenhausermotorn. Van sitt senaste Indy 500 sent sjuttiotal, efter att ha dominerat stort under en längre tid. Är ursprungligen en Renaultmotor från 1914 (eller var det 1907?) som offenhauser köpte på trettiotalet.
|
||
|
E där ingen som har hela hans föreläsning på video, skulle varit kul att för
höra lite mer om byggena och så. _________________ Danny Svensson Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan) Bmw M535i -87 Diamantsvart Bmw 323i sport -79 (samlaråk) |
||
Vi missade det, pratade om det efteråt, att det borde vi verkligen ha gjort. Jag är bara innerligt tacksamt att jag har fått förmånen att lyssna ett antal gånger, och varje gång har det varit lika kul (och fler och fler motorer... )
HA!
Så satans fräckt! Jag har sett en del V8:or i miniatyrformat förut, men inte så här små och fina maskiner. Varifrån kommer denne föreläsare? Det står något om Mariefred? Men för mig låter det som att han pratar Kindbo. (En dialekt) Alltså, Tranemo, Svenljungatrakterna.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Per Gillbrand var motorlab-chef på Saab (Södertälje) tills han gick i pension för ett antal år sedan. Inte omöjligt att han ursprungligen kommer fån Trollhättetrakten.
Här är orginalet i Pelles garage (Merlin)
_________________ Henrik |
||
|
Lite mer om offenhauser här:
http://en.wikipedia.org/wiki/offenha Har för mig att de utvecklade en bra bit över 1000 hk med turbo på 70-talet. Inte illa för en konstruktion från 30-talet. En kille här i trakterna kör en Hot Rod med en äkta offymotor, svår att få tag på och inte billig. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
|
Ett kort videoklipp av en rolls royce merlin i fullstorlek. Brutal maskin!
http://www.youtube.com/watch?v=CJuS0jR6_E4 *edit: den har säkert postats förut men nån kan ju ha missat den
_________________ Gustav Franzén |
||
![]() |
Bilder o videos
Gissa motorn
|
7929 besök totalt |