Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Variabel kompression enligt SAAB - Vad hände med den?
2 besök senaste veckan (8753 totalt)
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Som topic.

Vart tog den här finurliga uppfinningen vägen?
Försvann den i GM:s gömmor?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003

efter en snabb sökning hittade jag följande

www.isaab.net skrev:
F: Vad hände med Saabs motor med variabel kompression (SVC)?
S: Motorkonceptet Saab Variable Compression, fick stor uppmärksamhet och verkade vara ett lovande koncept, då motorn kunde variera kompressionen och kunde köras på många olika bränslen. Motorn hade också väldigt låg bränsleförbrukning, då det var en väldigt liten motor med hög överladdning med hjälp av en kompressor. Den sista prototypen var en femcylindrig motor på 1,6 liter, som utvecklade hela 225 hästkrafter och ett vridmoment på 305 Nm. Förmodligen jobbade man inte vidare på projektet pga ekonomiska besvär.
(2006-07-25 22:20)

mer kan man läsa på http://www.isaab.net/svc.php

verkar klart spännande

Göteborg
Här sen Nov 2003

Hittade lite annat kul HÄR

Cylindervolym 1,598 liter
Antal cylindrar 5
Cylinderdiameter 68 mm
Slaglängd 88 mm
Kompressionsförhållande 8:1 - 14:1 beroende på körförhållandelastfall
Maximalt laddtryck kompressor 2,8 bar
Maximal lutningsvinkel 4º
Maximalt vridmoment 305 Nm
Maximal effekt 225 hk

Mantorp
Här sen Nov 2002

Senast jag såg en sådan maskin var i en motortestcell på Linköpings Universitet.
Kan väl ha varit 2 år sedan kanske. Då hade dom problem med ventilvippor som gick av.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Gillbrand sa att problemet var att den var lite före sin tid.

Den skulle ha presenterats några år senare då diskussionen angående alternativa bränslen hade kommit igång på allvar.

Det var enligt honom motorns stora styrka. Att den kan anpassas för olika typer av bränsle. Downsizingkonceptet börjar dessutom komma först nu. Volksvagen TSI t.ex.

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Den där motorn presenterades bara några dagar efter att min polare Björn (som jag funderade fram formelbilstramset med) hade spånat fram just en såndär variabel-komp-motor av liknande konstruktion, under inspirationsinfluens av respektabla mängder öl. Alltså - med öl kan man förutspå framtiden.

Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003

Re: Variabel kompression enligt SAAB - Vad hände med den?

Roger Gustafsson skrev:
Som topic.

I förrgår kväll visste inte Per G vad som händer med den,
utom att den finns i Linköping och i Lund.

Inga studerande Rejsianer som vet mer?

/LOLA-Christian
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

[quote="Christian Carlsson"]
Roger Gustafsson skrev:

, men jag minns det oxå....smart idé!! Kanske dyr?

A master of going faster!
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Christian Carlsson skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Som topic.

utom att den finns i Linköping och i Lund.

Inga studerande Rejsianer som vet mer?

Jag har spenderat en hel del tid i motorlabbet på LTH, visserligen inte överallt, men jag har inte sett till någon SVC än. Ska hålla ögon och öron öppna dock

Hmm, min goda kollega Christian hade dock sett den, men han visste inte var den var just nu, vi får helt enkelt leta

Luleå
Här sen Okt 2004

denna konstruktion togs fram från början av Jan wicén som gjorde ett ex-jobb i slutet av sin ingenjörsutbildning. halva rapporten är officiell och går att låna på univ. biblioteken. dock är den intressantaste delen sekretesslaggd av saab. i första delen jämför Wicén de olika alternativen med variabel kompression, och i den andra, sekretessbelagda, utvärderar han villken konstruktion som fungerar bäst, och utvecklar den även.

Jan Wicén är en bekant till mig, jag har lånat hans egna kopia av rapporten och det står mycket intressanta grejjer i den annars sekretessbelagda delen =) hans handledare var fö. Gillbrand...

stockholm
Här sen Jan 2005

mitsubishi lanserar snart en motor med variabel kompression.
Dock då inte via systemet som SAAB valde, utan gilbrands egna system. Då man har som två vevstakar osv.. är lite svårt att förklara. men vad jag förstått det så är det bättre än det där saab gjorde att man tiltade blocket.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

blev det inte nån tjaffas med nån amerikkan som hade patent sökt detta??

eller blandar jag ihop detta med nått annat..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

_maniac_ skrev:
mitsubishi lanserar snart en motor med variabel kompression.
Dock då inte via systemet som SAAB valde, utan gilbrands egna system. Då man har som två vevstakar osv.. är lite svårt att förklara. men vad jag förstått det så är det bättre än det där saab gjorde att man tiltade blocket.

Är det den motorn som kompressionständning som Gillbrand har en modell av eller någon annan?

Tyresö
Här sen Feb 2003

Har för mig att det var svårt att få hållbarhet i den "bälg" som tätade när man tiltade vevhuset.
Man ansåg då att det skulle funak när kunsakpen om neopre och gummimaterialen kommit lägnre i sin utveckling och hållbarhet.
En smart idé men möjligen ännu så lägne för kompelx för storskalig produktion och vardagsanvädning?
Men Gillbrands andra ide'med dubbla stakar låter ju inte så enkel och msidig heller.
Dessutom låter det dyrt i produktion och viktökande.
Men visst folk tycker ju 4-taktare är bra ,trots allt viktökande skit i topplocket osm går sön'der titt osm tätt
Gillbrand gillade inte heller 2-taktare, det betraktade han som ett olycksfall i arbetet. Jag tror bara han är avudnsjuk för att han började på Saab när 4-taktsepoken inleddes

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Bosse L skrev:
Har för mig att det var svårt att få hållbarhet i den "bälg" som tätade när man tiltade vevhuset.
Man ansåg då att det skulle funak när kunsakpen om neopre och gummimaterialen kommit lägnre i sin utveckling och hållbarhet.
En smart idé men möjligen ännu så lägne för kompelx för storskalig produktion och vardagsanvädning?
Men Gillbrands andra ide'med dubbla stakar låter ju inte så enkel och msidig heller.
Dessutom låter det dyrt i produktion och viktökande.
Men visst folk tycker ju 4-taktare är bra ,trots allt viktökande skit i topplocket osm går sön'der titt osm tätt
Gillbrand gillade inte heller 2-taktare, det betraktade han som ett olycksfall i arbetet. Jag tror bara han är avudnsjuk för att han började på Saab när 4-taktsepoken inleddes

thumbs up

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Jag var i motorlabbet idag och till min egentligen inte jättestora förvåning stod en SVCmotor där, jag har tittat på den tidigare och funderat vad i H-E all kringutrustning som satt på var för, typ välisolerade rör kors och tvärs från turbo till de två paralella plenum som satt på... nu hade den befriats ifrån all kringutrustning, bara plenumen och ett grenrör satt kvar och stod i ett stativ i hallen.

Tog en mobilbild i all hast...

Arboga
Här sen Maj 2005

Jag känner igen det där med dubbla vevstakar och variabel kompression. Jag var på en förläsning av Gillbrand i våras och han nämnde någon gammal motor som körde med två vevstakar som liksom satt i serie med en hävstång emellan. Minns inte vad detta gjorde för nytta ursprungligen, men han nämnde att han hade tagit patent på en konstruktion där han genom modifikation av denna hävstång lyckats ge motorn variabel kompression.

Gillbrand är förövrigt en suverän föreläsare. Om ni får chans att höra honom nån gång så ska man helt enkelt ta den. Punkt.
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Jag har för mig att konceptet med variabel kompression är rätt gammalt. Dock har tydligen alltid nackdelarna varit större än fördelarna..

2 besök senaste veckan (8753 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande