Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (8753 totalt) |
Variabel kompression enligt SAAB - Vad hände med den?
Som topic. Vart tog den här finurliga uppfinningen vägen? Försvann den i GM:s gömmor? |
||||
efter en snabb sökning hittade jag följande
![]()
mer kan man läsa på http://www.isaab.net/svc.php verkar klart spännande _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||
Hittade lite annat kul HÄR
Cylindervolym 1,598 liter Antal cylindrar 5 Cylinderdiameter 68 mm Slaglängd 88 mm Kompressionsförhållande 8:1 - 14:1 beroende på körförhållandelastfall Maximalt laddtryck kompressor 2,8 bar Maximal lutningsvinkel 4º Maximalt vridmoment 305 Nm Maximal effekt 225 hk ![]() _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||
Senast jag såg en sådan maskin var i en motortestcell på Linköpings Universitet.
Kan väl ha varit 2 år sedan kanske. Då hade dom problem med ventilvippor som gick av. |
||||
Gillbrand sa att problemet var att den var lite före sin tid.
Den skulle ha presenterats några år senare då diskussionen angående alternativa bränslen hade kommit igång på allvar. Det var enligt honom motorns stora styrka. Att den kan anpassas för olika typer av bränsle. Downsizingkonceptet börjar dessutom komma först nu. Volksvagen TSI t.ex. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Den där motorn presenterades bara några dagar efter att min polare Björn (som jag funderade fram formelbilstramset med) hade spånat fram just en såndär variabel-komp-motor av liknande konstruktion, under inspirationsinfluens av respektabla mängder öl. Alltså - med öl kan man förutspå framtiden.
|
||||
Re: Variabel kompression enligt SAAB - Vad hände med den?
I förrgår kväll visste inte Per G vad som händer med den, utom att den finns i Linköping och i Lund. Inga studerande Rejsianer som vet mer? _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
Re: Variabel kompression enligt SAAB - Vad hände med den?
[quote="Christian Carlsson"]
![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Re: Variabel kompression enligt SAAB - Vad hände med den?
Jag har spenderat en hel del tid i motorlabbet på LTH, visserligen inte överallt, men jag har inte sett till någon SVC än. Ska hålla ögon och öron öppna dock ![]() Hmm, min goda kollega Christian hade dock sett den, men han visste inte var den var just nu, vi får helt enkelt leta ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
denna konstruktion togs fram från början av Jan wicén som gjorde ett ex-jobb i slutet av sin ingenjörsutbildning. halva rapporten är officiell och går att låna på univ. biblioteken. dock är den intressantaste delen sekretesslaggd av saab. i första delen jämför Wicén de olika alternativen med variabel kompression, och i den andra, sekretessbelagda, utvärderar han villken konstruktion som fungerar bäst, och utvecklar den även.
Jan Wicén är en bekant till mig, jag har lånat hans egna kopia av rapporten och det står mycket intressanta grejjer i den annars sekretessbelagda delen =) hans handledare var fö. Gillbrand... _________________ Björn Forsberg |
||||
mitsubishi lanserar snart en motor med variabel kompression.
Dock då inte via systemet som SAAB valde, utan gilbrands egna system. Då man har som två vevstakar osv.. är lite svårt att förklara. men vad jag förstått det så är det bättre än det där saab gjorde att man tiltade blocket. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Är det den motorn som kompressionständning som Gillbrand har en modell av eller någon annan? _________________ Pontus Fyhr |
||||
Har för mig att det var svårt att få hållbarhet i den "bälg" som tätade när man tiltade vevhuset.
Man ansåg då att det skulle funak när kunsakpen om neopre och gummimaterialen kommit lägnre i sin utveckling och hållbarhet. En smart idé men möjligen ännu så lägne för kompelx för storskalig produktion och vardagsanvädning? Men Gillbrands andra ide'med dubbla stakar låter ju inte så enkel och msidig heller. Dessutom låter det dyrt i produktion och viktökande. Men visst folk tycker ju 4-taktare är bra ,trots allt viktökande skit i topplocket osm går sön'der titt osm tätt ![]() ![]() Gillbrand gillade inte heller 2-taktare, det betraktade han som ett olycksfall i arbetet. Jag tror bara han är avudnsjuk för att han började på Saab när 4-taktsepoken inleddes ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Jag var i motorlabbet idag och till min egentligen inte jättestora förvåning stod en SVCmotor där, jag har tittat på den tidigare och funderat vad i H-E all kringutrustning som satt på var för, typ välisolerade rör kors och tvärs från turbo till de två paralella plenum som satt på... nu hade den befriats ifrån all kringutrustning, bara plenumen och ett grenrör satt kvar och stod i ett stativ i hallen.
Tog en mobilbild i all hast... ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
Jag känner igen det där med dubbla vevstakar och variabel kompression. Jag var på en förläsning av Gillbrand i våras och han nämnde någon gammal motor som körde med två vevstakar som liksom satt i serie med en hävstång emellan. Minns inte vad detta gjorde för nytta ursprungligen, men han nämnde att han hade tagit patent på en konstruktion där han genom modifikation av denna hävstång lyckats ge motorn variabel kompression.
Gillbrand är förövrigt en suverän föreläsare. Om ni får chans att höra honom nån gång så ska man helt enkelt ta den. Punkt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (8753 totalt) |