| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Corner weight utan coiloverben är det möjligt?
|
1 besök senaste veckan (1610 totalt) |
|
Jag antar att bäst sättet att lösa ovan nämda problem är att justera fjädrarnas längd (kapning)för att nå rätt fördelning. Men då borde ju detta medföra, om än marginelt, att egenskaperna på respektive sida får olika egenskaper. (Jag vet, bästa sätt är givetvis att byta fjäderben till coilover men det var ju det jag försökte undvika) Eller finns det några grejor att lägga mellan tallriken och fjädern? Satt och funderarde på om krängare som är steglöst justerbara kan användas för att justera viktbalansen mellan vänster resp höger sida. Det normala är ju att justera krängarna så att de är obelastade på plantunderlag. Om man istället sätter en förspänning för att justera viktbalansen vad händer då? Kan tänka mig att belastningen blir väldigt hög på infästningarna. Hur påverkar detta krängarnas funktion?
_________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
|
Det finns ju tvådelade brickor designade för att chimsa gångjärn på vanlig husdörrar (utan att plocka loss dörren). Att göra såna brickor att shimsa fjädrarna med borde inte vara helt omöjligt.
Problemet är att få det hela att sitta på plats tillräckligt bra (hål i fjädertallriken och ståltråd kanske?). |
||||
|
Du har väl Grupp N-chassie?
När jag köpte mitt så fick jag med olika tjocka gummilagringar som sitter över och under fjädern. Det måste ju va meningen att man ska kunna justera genom att byta mellan olika tjocklekar. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
|
Re: Corner weight utan coiloverben är det möjligt?
Nej. Absolut inte, _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re: Corner weight utan coiloverben är det möjligt?
|
||||
Stämmer. |
||||
Aah, det är alltså så man gör. Jo har Grupp-N grejorna, men de extra lagringrna är nog bort sedan länge. Eftersom att jag inte gjort någon uppmätning så har jag innen aning om bilen redan är i balans. Är det någon som vet vad artikelnumrena är på dessa ser ut som att de som sitter bak heter 2 222 596.4
Jag tänkte nästan detta men vad är det som gör att det inte är lämpat? _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Vet inte nummer. Men om du vill så kan du ju låna mina om du vill prova ut innan vilka tjocklekar du behöver. Eller så kanske man bara kan köpa alla på en gång, och då kvittar det ju. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
|
Jag köper råämnen till mina fjäderdistanser på IKEA (vit PolyEten skärbräda).
Två stycken 9,0 mm:ers kostar 29:-.
IKEA har nyligen även börjat sälja 2,5 mm:ers, men de är lite dyrare.
PS1: 9,0 mm:ers kapar jag med sticksågen. PS2: 2,5 mm:ers klipper jag med plåtsaxen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1610 totalt) |